مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

مقام‌های بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای مسافربری ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را برای فروش به ایران از طریق تامین فاینانس از منابع خارجی پیشنهاد کرده‌اند. این هواپیماها اما چه مشخصات فنی دارند؟

به گزارش خبر‌آنلاين،بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است كه در ميان شركت‌هاي هوايي جهان هواپیمایی کارا و محبوب در رده خود به حساب مي‌آيد. خانواده 737 بوئینگ جزء پر فروش ترین هواپيماها به خطوط هوائی به شمار می روند که همیشه برای مقاصد تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفته اند.

اين هواپيما با ظرفيت مسافر محدود 130 تا 189 مسافر(در مدل 900-737) هواپيمايي مناسب به ويژه براي پروازهاي داخلي و منطقه‌اي به حساب مي‌آيد.  تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است. وئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست. اين دو موتور توسط کنسرسیوم مشترکی متشکل از جنرال الکتریک از ایالات متحده و سنکما از فرانسه طراحی و ساخته شده است. جديدترين مدل اين هواپيما مشهور به MAX سال گذشته آزمايش شد و مسير از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل را طي كرد.

فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر /طول: ۳۰٫۵ متر/ ارتفاع: ۱۱٫۳ متر/ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر/بیشینه سرعت: 0/84 ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر

انواع مدل‌ها:

737-100 سری اولیه: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد.
737-200 سری اولیه: مدل استاندارد با بدنه کوچک.
737-300 سری کلاسیک: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.
737-400 سری کلاسیک: مدل حجیم تر با بدنه کشیده تر.
737-500 سری کلاسیک: مدل دارای بدنه کوتاه تر.
737-600 سری نسل بعد: مدل کوچک برابر با 500-737 با امکانات پیشرفته.
737-700 سری نسل بعد: مدل متوسط برابر با 300-737 با امکانات پیشرفته.
737-800 سری نسل بعد: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری 400.
737-900 سری نسل بعد: بزرگترین هواپیمای 737 با ظرفیت ۱۸۹ مسافر
MAX 737 (بوئینگ ۷۳۷ مکس) سری پیشرفته

بوئينگ 787 دريم لاينر

اين هواپيما را خيلي‌ها براي مقايسه در مقابل ايرباس A-350 قرار مي‌دهند. بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر یک هواپیمای جت مسافربری دوموتوره و پهن‌پیکر است كه بر اساس  تعداد و نوع صندلی‌ها قابليت حمل ، ۲۱۰ تا ۳۳۰ مسافر را دارد. اين هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربریِ بوئینگ ازلحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین هواپيماي بوئينگ به حساب مي‌آيد که کامپوزیت در بیشتر بدنهٔ آن به‌کار رفته‌است. بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است. با وجود اين برخي گزارش‌ها درباره نقص فني موجود در اين هواپيما جنجالي شده است.داره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا در پی فرود اضطراری یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۸۷در غرب ژاپن، پروازهای این هواپیما را به طور موقت ممنوع اعلام کرد. گفته می‌شود نقص فنی در باطری این هواپیما باعث فرود اضطراری آن در ژاپن شده است.

به دنبال بروز چندین نقص فنی پی درپی در هواپیمای بویینگ ۷۸۷، اداره هوانوردی فدرال آمریکا، امنیت پرواز این مدل از هواپیمای بویینگ را تایید اما همزمان دستور بازرسی کامل فنی و تحقیق در خصوص ایمنی آن را صادر کرد. ترک برداشتن شیشه مخصوص کابین، اتصال الکتریکی و نشت روغن موتور و سوخت از جمله نقص‌های گزارش شده در این مدل از هواپیمای بویینگ است.

هیچکدام از این نقص‌های فنی باعث وارد آمدن آسیب به هیچ مسافر و خلبانی نشده اما باعث برخي احتياط‌ها درباره اين هواپيما شده است. با اين وجود در حال حاضر شرکت ژاپنی آل نیپون ایرویز با ۵۵ سفارش از این هواپیما بزرگترین مشتری آن است.

 

بوئينگ  777 افسانه‌اي

بوئینگ ۷۷۷  یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتوره‌است كه تاکنون چهار مدل از این هواپیما به نام‌های ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ای آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه كرده است. خدمه پرواز در آمريكا ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون می‌شناسند و در انگليس به سون‌سون‌سون مشهور است. ارابه‌های فرود ۷۷۷ بزرگ‌ترین ارابه‌های فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفته‌است. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل می‌کند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار می‌رود. موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شده‌اند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رسانده‌است.

777 ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر) است. ارابه‌هاي فرود اين هواپيما كه هر كدام 6 چرخ دارند يكي از مشخصه‌هاي ويژه 777 به حساب مي‌آيند. ۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای انجام شده‌است.

برای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرم‌افزار ۳D CAD به نام کتیا انجام گرفته‌است. قبای اصلی ۷۷۷  هم ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ هستند. ویژگی جالب توجه دیگر این هواپیما مجهز بودنش به سیستم معمولی Control yoke به جای سیستم Side stick Controller است که در هواپیماهای جنگنده با فلای بای وایر و ایرباس‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته‌است. بوئینگ عقیده دارد خلبان‌ها بهتر با سیستم‌های کنترل Stick and rubber کنار می‌آیند.

بوئینگ مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد كه بعضي‌ از آنها شامل موارد زير است:

کابین خلبان شیشه‌ای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول

سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت برگشت به حالت دستی
سیستم‌های اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرم‌افزارهای مختلف
کیف پروازی الکترونیکی مجهز به رایانه
استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن)
شبکه اویونیکی فیبر نوری
مجهز بودن به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای GE-۹۰-۱۱۵B که در ۷۷۷ به کار رفته‌اند به ۳٫۳ متر می‌رسد.)

بوئينگ 777 مانند هواپيماهاي ديگر حوادث تلخي را هم تجربه كرده است. مشهورترين مورد آن در ۸ مارس ۲۰۱۴، پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی برفراز خلیج تایلند بود كه ناپدید شد و هنوز سرنوشت قطعي آن مشخص نشده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    421 1
    انشالله ایرلاین های داخلی و خارجی ایران با هواپیماهای نو و عالی نوسازی شود و برند همای هواپیماهای ایرانی در سراسر جهان باعث افزایش پرستیژ پروازهای بین المللی کشورمان شود. اگر بازاریابی هما خوب باشد مطمین باشید در تمام جهان پرواز با هواپیماهای هما اوج خواهد گرفت چرا که اکثر مردم دیگر نقاط جهان حیالشان آسوده است که هواپیماهای ایرانی نو و جدید و وآخرین ورژن هواپیماهای شرکتهای ایرباس و بویینگ می باشند. باید علامت همای ایران در دم هواپیماها طلایی شود.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
      27 0
      همچنین خلبانان ماهر ایرانی که میتونن هواپیما رو بدون چرخ فرود بیارن.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    97 0
    انشاالله بزودی در ایران با ارم هما ببینیمشون
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    92 0
    مگه دلواپسای داخلی و خارجی میذارن ما اینارو بخریم؟
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    12 56
    نزديك به ٦ماهه كه دارم خبر فروش هواپيمارو دنبال ميكنم ولي كم كم دارم به اين نتيجه ميرسم هواپيماي تحويل مردم ميهنم نميشه شما هم خبر انلاين يه لطفي كن خبر تحويل هواپيما رو بزاريد نه مدلهاي موجود در بازار
    • حبیب A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
      30 0
      دوست عزیز اینجور خرید ها باخرید هندونه ازوانتی سر کوچه فرق داره ممکنه چند سال طول بکشه یکم صبور باشید لطفا
    • ahmad A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
      6 7
      دوست خوبم تولید هواپیما بر اساس سفارش است و طولانی مدت اینجوری نیست که الان تو انبار بویینگ رو دستشون باد کرده باشه بخان بدن به ما. ولی حالا میدونم دوستان ضد روسیه سریعا موضع منفی میگیرید ولی به نظرم خرید سوخو 100 هم بسیار خرید معقولی برای اکثر خطوط داخلی است زیرا اولا این هواپیما بسیار پیشرفته و حاصل همکاری بویینگ و سوخو است ثانیا با بدنه کوچک و مسافر کم به درد اکثر شهرستانهای ما میخورد که فرودگاه های انها بزرگتر از امثال فوکر را نمیتواند پذیرش کند. سوم اینکه به دلیل مشتری کم سریعتر هم تحویل میدهند والا با این شرایط مملکت ما بهتره هواپیمای نو سریع و نقدا وارد بشود. در کنار ان میتوان هم ا ز ایرباس خرید کرد هم بویینگ و برای پروازهای طولانی مدت.
  • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    77 1
    خرید از شرکت بوئینگ یک تصمیم کاملا عاقلانه است . شرکت بوئینگ در ساخت هواپیما بهترین بوده و هست .
  • هومن GB ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    60 1
    بویینگ 777 بسیار عالی است .
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    16 15
    بوینگ عالیه. اما اگه بخریم با کارشکنی کنگره امریکا روبرو میشیم.
    • بی نام RO ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      4 0
      نه نمی شیم مطمئن باشید تا از بوینیگ خرید نکنیم نمی گذارند ارباس بگیریم
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    40 0
    عالی است باید سریع خریداری شود
  • نادر IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    52 2
    پس هواپیماهای ایران 140 چی میشه / روسیه به فروش انها به ایران خیلی حساب کرده
  • بی نام DE ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    76 1
    این خبر شاید مهمترین خبر دو سه دهه اخیر باشه، این سه مدل بویینگ بهترین هواپیماهای دنیا به شمار میان و از ایرباسهای هم رده اروپایی ۳۲۰، ۳۳۰ و ۳۵۰ هم بسیار بهتر و یک سر و گردن بالاتر و با کیفیت ترند برای ما که در حسرت دیدن آرم هما بر روی بویینگ های نو پیر شدیم و از تلخی سقوط توپولوف و یاک و ایلوشین های بنجل روس لرزیدیم آمدن این شاهکار های مهندسی بشر تجربه ای خواهد بود بس شیرین و فراموش ناشدنی. از بازنشستگی سه فروند ۷۳۷ قدیمی سری ۲۰۰ در ۱۴ سال پیش سال ۸۱ تا به الان منتظرم که باز پرواز و فرود این بچه بویینگ دوست داشتنی رو در فرودگاههای کشورم ببینم. دست مریزاد به روحانی و دولتش که پولهای بلوکه شده را بلافاصله پس از انتقال، خرج خرید هواپیما کرد و جلوی ناپدید شدن آنها را به این شایستگی گرفت.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    66 1
    این کسی که منفی داده منظورش اینه که ایران نباید سربلند باشه؟
    • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
      34 0
      بذار هر کسی نظر خودشو داشته باشه. البته مطمئن باش که منفی از طرف من نیست.
    • بی نام A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
      6 64
      سربلندی با خرید ۴ تا آهن پاره حاصل نمی شه.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    59 0
    بویینگ 777 و دریم لاینر خیلی خوبن .این هواپیماهارو بخرید چون از تنش روابط ایران وامریکا کم میکنه
  • صدای تو A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    58 1
    دلواپسان بویینگ راچه کنییم
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
      17 0
      سوار این هواپیماها نشن والا هرکی ناراحته سوار نشه
  • بی نام EU ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    58 0
    انصافا بوئینگ یه چیزه دیگه است...اگه بخوایم مقایسه ملموس کنیم مثل خودروهای بنز و بی ام و با بقیه خودروهای جهان هستش...
  • بی نام IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    10 0
    777 عشق منه و باهاش خیلی خاطره دارم
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    25 1
    اونهاییکه عجله دارند و البته دلواپس هم هستند باید بدانند حدود دو هزار فروند توسط سایر کشور ها قبلا سفارش شده که در نوبت تولید است و برکات برجام را قرار نیست تو سه ماه ببینیم.
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 27
    تبریک به پول دارا
    • محمد A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
      35 0
      اگه پولدارا برن از قطر و ترکیه و امارات بلیت بخرن و خلبان و خدمه ی خود ما بیکار بشن شماها خیالتون راحت میشه؟