واکنش سخنگوی وزارت خارجه به موضوع حمله به‌اینستاگرام رئیس جمهور کرواسی/رد ادعای حضور ملااختردر ایران

سخنگوی وزارت خارجه گفت که موضوع حج در مسیر خود دنبال شده و با ادامه کارشکنی عربستان سعودی در زمینه امنیت حجاج نقل و انتقال و صدور روادید عملا دچار مشکل شده است.

به گزارش خبرآنلاین حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرآنلاین موضوع حملات کاربران ایرانی به صفحات مجازی رئيس جمهور کرواسی را غیر اخلاقی توصیف کرد و اظهار داشت: پیگیری این اتفاقات ناخوشایند بیش از اینکه به صورت دستوری میسر باشد، از طرق فرهنگی و اخلاقی امکان پذیر است. 

این دیپلمات ارشد در وزارت امور خارجه با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن سفر رئیس جمهور کرواسی به تهران در زمینه‌های مختلف در راستای گسترش روابط بین دو کشور، افزود: فروکاستن از اهمیت سفر رئیس جمهور کرواسی به اینگونه موارد حاشیه‌ای امر درستی نیست و همانطور که گفتم این سفر در ابعاد مختلف جهت گسترش روابط بین دو کشور موفقیت‌آمیز بود و منجر به امضای یادداشت تفاهم‌هایی بین مقامات دو کشور شد.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور کرواسی به تهران از جمله سفرهایی بود که در شرایط جدید ایران در فضای پسابرجام رخ داده و منشأ خیر در حوزه‌های مختلف خواهد بود،‌ اظهار کرد: امیدوارم که اینگونه حوادث در فضای رسانه‌ای و مجازی بار دیگر تکرار نشود و اقشار مختلف ملت به آثار اینگونه رفتارها آگاه باشند.

وی با بیان اینکه باید از زمینه آموزشی و فرهنگی به این مسائل توجه کنیم و در جهت رفع مسائلی که وجود دارد اقدام کنیم، گفت: از همین بلندگو از فعالان عرصه مجازی می‌خواهم که در اینگونه شبکه‌ها در اینگونه موارد بر اساس فرهنگ و ادب ایرانی عمل کنند و امیدواریم دیگر شاهد تکرار چنین رفتارهای زشتی نباشیم. 

جابری انصاری درباره گزارش‌ها مبنی بر برگزاری رزمایش نظامی یازده کشور در ازمیر ترکیه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران موضع ویژه‌ای درباره این رزمایش ندارد، گفت: «امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است و بدون توافق مابین کشورهای منطقه و بدون سیاست اجماعی در زمینه رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی که منشأ بی‌ثباتی و به هم ریختگی و مشکلات منطقه‌ است امکان برقراری ثبات و امنیت در منطقه فراهم نمی‌شود.»

وی در ادامه افزود: «هرگونه اقدامی در جهت ایجاد امنیت در منطقه منوط به ایجاد توافق مابین کشورهای منطقه و توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم و افراط‌گرایی و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد از جانب همه کشورهای منطقه با این پدیده است.»

رد ادعای حضور ملا اختر منصور در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای برخی رسانه های عربی مبنی بر حضور ملا اختر منصور سرکرده گروه طالبان در ایران اظهار داشت: مراجع ذیربط جمهوری اسلامی رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از مرز ایران وارد پاکستان شده باشد. 
وی درخصوص کشته شدن این فرد نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند. 

عربستان مسئول بستن راه حجاج ایران خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره سیاست‌های خصمانه عربستان سعودی درباره موضوع اعزام حجاج ایرانی نیز گفت: «موضوع حج در مسیر خود دنبال شده و متأسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی در زمینه مسائل اساسی مرتبط با امنیت حجاج، نقل و انتقال و صدور روادید برای حجاج ایران عملا دچار مشکل شده است.»

وی در ادامه با تأکید تلاش‌های ایران در جهت اعزام حجاج با حداکثر خویشتن‌داری، افزود: «عربستان سعودی اگر تغییری در رویه خودش انجام ندهد مسئول سد عن سبیل‌الله و بستن راه حجاج ایران خواهد بود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در پرهیز از تنش‌زایی در منطقه گفت: «دولت عربستان تشدید تنش و درگیری‌ها در منطقه را به عنوان اولویت و هدفگیری خود در سیاست خارجی انتخاب کرده و جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش همکاری‌ها و آرامش و ثبات در منطقه پیرامونی‌اش است. ما به هیچ‌وجه تشدید درگیری‌ها در منطقه را دنبال نمی‌کنیم.»

«این سیاست ثابت و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و با روش‌های مناسب و حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران این روش‌ها پیگیری خواهد شد.»

جابری‌انصاری درباره اظهارات اخیر ضدایرانی مفتی سعودی‌ها نیز گفت: «از همین دیدگاه و رویکرد است که تروریسم تکفیری و افراط‌گرایی گسترده در سطح منطقه و جهان ایجاد شده است. از همین گونه اظهارات و ادبیات ناپاک و ناشسته و مغزهای معلول‌ و معیوب منشأ تروریسم و افراط‌گرایی است و قتل‌ها و کشتارهای بی‌رویه را در منطقه ما و جهان ایجاد کرده است.»

وی در ادامه تأکید کرد که چنین اظهاراتی «به روشنی برای همه جهانیان نشان می‌دهد که منشأ فکر تکفیری و اندیشه تروریسم مبتنی بر افراط‌گرایی و قتل و حذف دیگران از چه جایی نشأت می‌گیرد.»

جابر انصاری گفت: «الحمدالله نوعی حرکت در افکار عمومی جهان به سمت پیدا کردن منشأ اینگونه اندیشه‌ها و اقدامات سیاسی در جریان است و با تکرار این نوع اظهارات به روشنی مشخص می‌شود که منشأ این جریان‌ها در کجا است و چگونه باید معالجه شود.»

بخشی از بدهی‌های دولت هند از طریق شبکه بانکی پرداخت شد

جابری‌انصاری در بخش دیگری از سخنان خود درباره روابط بانک‌های اروپایی و ایران و رفع موانع درتبادلات با ارزهای خارجی گفت: «اقدامات اقتصادی و تجاری زمانبر بوده و به آرامی اتفاق می‌افتد. آنچه در حال جریان است از همه تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک و پیگیری‌هایی که با کشورهای مختلف جهان در جریان است آغاز حل این گونه مشکلات است. این مسیر باید طی شود. ما در مسیر درست در حال حرکت هستیم و مجموعه اقدامات و پیگیری‌های دیپلماتیک جمهوری‌ اسلامی ایران در مسیر استفاده از نتایج و فوائد توافق برجام در زمینه اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران در جریان است.»

«در روزهای اخیر بخشی از بدهی‌های دولت هند از طریق شبکه بانکی پرداخت شده، بخشی از اقساط بدهی‌های هند؛ و این مسیر  درباره کشورهای دیگر نیز ادامه یافته و با پیگیری‌هایی که در حال انجام است به مرور زمان نتیجه بخش خواهد بود.»

ایران حامی اقدامات دولت‌های عراق و سوریه در جهت برخورد با گروه‌های تروریستی است

وی درباره بحران‌های منطقه از جمله در کشورهای عراق و سوریه نیز اظهار داشت:‌ ایران حامی اقدامات دولت‌های عراق و سوریه در جهت برخورد با گروه‌های تروریستی و بازگرداندن آرامش است. هرگونه کمک ایران منوط به درخواست دولت‌های این کشور بوده و حسب موضوع بررسی خواهد شد.

جابری انصاری همچنین به بحث روادید ایرانی ملااختر منصور رهبر طالبان افغانستان اشاره کرده و گفت: مراجع ذی ربط ایران عبور فردی با این مشخصات از مرز ایران را رد کرده‌اند.

اجلاس سه جانبه ایران، افغانستان و هند با موضوع بندر چابهار برگزار خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به موضوع سفر نخست‌وزیر هند به تهران نیز اشاره‌ای داشت و در این باره گفت: در سفر مودی ١٤ سند همکاری بویژه در حوزه‌های اقتصادی بین ایران و هند امضا خواهد شد. همزمان با سفر مودی سفر رئیس جمهور افغانستان هم در جریان است و اجلاس سه جانبه ایران، افغانستان و هند با موضوع بندر چابهار برگزار خواهد شد. مجموعه این سفرها نتایج روشن اقتصادی و توسعه‌ای در پی داشته و نقطه مثبت و امیدوار کننده‌ای است که در پیش خواهد بود.

بخش عمده وقت نشست وین درباره بحران سوریه صرف تکرار مواضع کشورها شد

جابری‌انصاری درباره نشست وین با موضوع بحران سوریه نیز گفت: بخش عمده وقت نشست صرف تکرار مواضع کشورها شد. مشکل عدم وجود اجماع و تعریف مشترک از مسئله سوریه به قوت خود باقی بود. به دلیل عدم اجماع و استفاده برخی دولت‌های منطقه از تروریسم در جهت منافع سیاسی موفقیت برای نیل به راه حل سیاسی فراهم نشده است. نتایج و سند نشست وین تحول جدیدی نداشته و تکرار اسناد قبلی بوده اما مهم اجرای این اسناد است که تاکنون دچار مشکل بوده است.

ایران از حقوق ملت فلسطین برای حق تعیین سرنوشت خود حمایت می‌کند

وی با اشاره به موضوع فلسطین هم گفت: مسئله فلسطین متمایز از مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا است، مسئله‌ای است که نتیجه اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها و شکل‌گیری یک رژیم غاصب و نفی حقوق و موجودیت یک ملت است. در مذاکرات گذشته حقوق اولیه فلسطینی‌ها  نیز ارائه نشده است و مذاکرات صلح به بن بست برخورده و عملا هیچ چیزی از آن باقی نمانده است.

جمهوری اسلامی ایران به طور اساسی از حقوق ملت فلسطین برای حق تعیین سرنوشت خود و از تمام ابزار مشروعی که این ملت برای استیفای حقوقش انجام داده حمایت می‌کند.

موضوع دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال بررسی است

جابری انصاری درباره بحث ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان گفت: موضوع دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال بررسی بوده و در صورت دستیابی به توافق به اطلاع خواهد رسید.

سفر ظریف به 4 کشور اروپایی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه از سفرهای وزیر خارجه ایران به کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: ظریف به زودی به کشورهای لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند سفر خواهد کرد. در پی این سفر، سفر دیگری به برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز انجام خواهد شد. سفر ظریف به چهار کشور اروپایی هفته بعد انجام خواهد گرفت.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =