دکتر جعفر حق پناه در گفتگو با خبرآنلاین عملکرد نخست وزیر جدید ترکیه را مورد بررسی قرار داد.

محمد اکبری: بنالیم ییلدریم حالا دیگر نخست وزیر جدید ترکیه است و بر صندلی احمد داوود اوغلو تکیه زده است. اما آقای نخست وزیر در این کمتر از دو ماه چه عملکردی داشته است؟ آیا توانسته ترکیه را به به هدف رجب طیب اردوغان نزدیک سازد؟ برای پاسخ به این پرسش با دکتر جعفر حق پناه گفتگو کردیم.

این کارشناس مسائل ترکیه معتقد است هرچند هنوز برای رصد و تحلیل عملکرد ییلدریم زود است اما به نظر می رسد او نسبت به داود اوغلو با اردوغان هماهنگ تر است و رجب طیب مشکلات کمتری را با او خواهد داشت. هرچند در مرام و مسلک اردوغان هیچ اتحادی دائمی نیست و همه افراد بعد از مدتی تاریخ مصرفشان به پایان می رسد و از صحنه کنار می روند. مشروح گفتگوی خبرآنلاین با استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران را در ادامه می‌خوانید:

 عملکرد ییلدریم نخست وزیر جدید ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر کمی زود است که راجع به این موضوع صحبت کرد. ییلدریم هنوز در مرحله استقرار به سر می برد و با توجه به شرایط ملتهب ترکیه وضعیت تثبیت شده ای در شروع کار ندارد. باید صبر کنیم تا در چند مورد مهم مانند پرونده مذاکرات صلح سوریه، تحولات در قانون اساسی و همینطور مسائل داخلی چه اتفاقات مهمی رخ می دهد. با یک نگاه کلی می توانیم متوجه شویم که همه اینها در اختیار دولت نیست تا یقینا بگوییم عامل تعیین کننده اختلاف بین رئیس جمهور و نخست وزیر است. به نظر من باید زمان داد و این ارزیابی را در ماه های آینده انجام داد.

با توجه به اینکه داووداغلو نخست وزیر پیشین ترکیه پیش از استعفا با تغییر نظام پارلمانی ترکیه به ریاستی موافق بود و بعد ها با اردوغان به مشکل خورد آیا اردوغان و با ییلدریم می تواند به سمت نظام ریاستی پیش برود؟

البته در مواضع اعلامی هر دو رسیدن به این مرحله وجود دارد اما همانطور که گفتیم همه موارد صرفا در اختیار رئیس جمهور و نخست وزیر نیست و کشور دچار چالش های جدی است، اما به هر حال ییلدریم در مقایسه با داوود اغلو با اردوغان هماهنگ تر است. شاید مشکل از آنجایی باشد که ترکیه فقط این مسئله را پیش روی خویش ندارد و حواشی بیشتری وجود دارند که در الویت قرار دارند و باید تمام این حاشیه ها را در نظر گرفت.

وضعیت تعامل ترکیه و اتحادیه اروپا در حال حاضر با توجه به اینکه به نظر می رسد گفتگو ها بر سر بحران پناهندگان به بن بست رسیده است چگونه است؟

همانطور که اشاره کردید وضعیت به بن بست رسیده است و به گونه ای است که از جهات مختلف دارای تنگنا های زیادی است و آن هم فقط به این دلیل نیست که ترکیه چه موضعی در قبال آوارگان اتخاذ کرده. اصل قضیه بحرانی است که در سوریه وجود دارد و به نظر می رسد که به این دلیل بحران در ابعاد وسیع تری ادامه داشته باشد و به احتمال زیاد در این مورد گشایشی صورت بگیرد.

به نظر شما روابط ترکیه و اروپا با توجه به مشکلاتی که با هم دارند از این هم تنش آلوده تر می شود؟

بعید می دانم. چون دو طرف سعی می کنند که جانب احتیاط را رعایت کنند و همه پل های پشت سرشان را خراب نکنند.

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =