۰ نفر
۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۷

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه و سفیر اسبق ایران در فرانسه در یادداشتی در روزنامۀ همشهری، تحولات منطقه و تغییرات اخیر در دستگاه دیپلماسی را مورد بررسی قرار داده است.

از ابتدای انقلاب تا‌کنون سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایگان و منطقه بر یک مدار منطقی استوار بوده است و در همین راستا دوستی و همکاری با کشور‌های همسایه در اولویت برنامه‌های سیاست خارجی ایران قرار داشته است.

طي‌بيش از 30 سال گذشته هر گاه به روابط خارجي كشورمان نظري بيندازيم به روشني مي‌بينيم كه ايران هميشه دست دوستي هر كشوري در منطقه را به گرمي فشرده است. از سوي ديگر در منطقه هرگاه تشنج، درگيري و يا اختلافي پديد آمده است، مهم‌ترين عامل آن تحريكات بيروني و خارجي بوده است. دشمنان با اين تحريكات حد اكثر بهره‌برداري را به سمت تأمين منافع خود برده و خواهند برد.

جمهوري اسلامي ايران به‌دنبال تحقق مسئله حسن همجواري بوده و خواهد بود اما در مقابل دشمني‌ها، دست‌اندازي‌ها و تخريب‌ها منفعل نخواهد بود و با اقتدار و صلابت درمقابل مي‌ايستد و از خود دفاع خواهد كرد. جنگ 8ساله آزمون بزرگ ملت ايران در مقابل ابر قدرت‌ها بود كه نتيجه آن بستن راه تعدي به كشورمان است. تعدي به ايران گاهي نظامي است و گاهي خبر‌سازي‌ و فشار تبليغاتي است كه هر دو با رويكرد اقتدار ايراني مواجه خواهد شد.

ابتداي هفته‌اي كه گذشت تغيير و تحولاتي در وزارت خارجه صورت گرفت كه همين مسئله دستمايه‌اي براي برخي از رسانه‌هاي مرتجع و غربي شد تا بار ديگر سياست‌هاي اصولي و تغيير ناپذير ايران را هدف قرار دهند. اين بهانه منجر به خبر‌سازي‌‌هايي شد كه تاحدي هم در رسانه‌هاي داخلي تأثير گذاشت و متأسفانه توسط عده‌اي دنبال شد. ادعا اين بود كه ايران به‌دنبال تغيير سياست‌هاي منطقه‌اي خود در غرب آسياست و مي‌خواهد با اين تغييرات حسن نيت خود را به در خواست كشورهايي خاص در همين رابطه نشان دهد. دروغي كه با واكنش جدي وزيرخارجه كشومان روبه‌رو شد.

محمد جواد ظريف در اين‌باره مي‌گويد: «تاكنون هيچ‌كس در منطقه و يا خارج از آن جرأت چنين درخواستي از ايران اسلامي نداشته و هيچگاه نخواهد داشت.» كمتر كسي است كه نداند‌ سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر محور استكبار ستيزي و دفاع از حقوق مستضعفين مي‌چرخد و اين سياست‌ در هركجاي دنيا كه باشد دنبال خواهد شد. مواضع روشن ايران در قبال بحران ‌ سوريه مصداق اين سياست‌هاست. مادام كه تحولات در سوريه با تحريك عربستان و آمريكا به‌منظور پايمال كردن حقوق مردم مظلوم اين كشور ادامه دارد، جمهوري اسلامي ايران خود را ملزم مي‌داند كه در كنار بشار اسد و مردم اين كشور قرار گيرد.

در مقابل، دولت سعودي و مسئولان آمريكايي با سرخوردگي از شكست‌هاي مكرر در سوريه، يمن، عراق و افغانستان درعين حالي‌كه حمايت گسترده‌اي از تروريست‌ها به عمل آورده‌اند ناچار شده‌اند امروز بازي شطرنج منطقه را به‌گونه ديگري بچينند. آنها اين بازي را با خبرسازي و بازي‌هاي رسانه‌اي و موج‌هاي تبليغاتي دنبال مي‌كنند و در پي آن، دم از تغيير مواضع ايران مي‌زنند تا بتوانند در روحيه مقاومت خللي ايجاد كنند.

اين در حالي است كه داعش كه گروهي تروريستي است و دست پرورده دولت سعودي و حمايت‌هاي غربي بوده است، اكنون به بليه‌­اي جهاني تبديل شده است و حتي خودشان در مهار اين گروه درمانده شده‌اند. به مصداق عبارت «خودكرده را تدبير نيست» مخالفين دولت قانوني بشار اسد، نااميد از ميدان نبرد به اميد تغيير مواضع ايران نشسته‌اند.

اين در حالي است كه مواضع و سياست‌هاي كلان جمهوري اسلامي ايران بدون توجه به خبر‌سازي‌‌ها ثابت و بدون تغيير با استحكام بيشتري ادامه خواهد يافت. اين بحران بر‌اي كشو رهاي مرتجع و غربي‌ها به بحرين هم سرايت پيدا كرده است و مشكلات انباشته شده در بحرين، گردابي را براي اين كشورها فراهم كرده است كه هر‌آن امكان دارد در آن غرق شوند. بايد گفت كه براي دولتمردان سعودي و همچنين دنباله‌رو‌هاي اين حكومت، مقرون به صرفه‌تر است كه به جاي تقابل با جمهوري اسلامي ايران، درصدد جبران كمبودها و كاستي‌ها در روابط سياسي خود بر آيند و خصومت‌ها را كنار بگذارند و تسليم اراده محكم ملت ايران شوند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =