ایسنا نوشت: پس از سخنان معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در مجلس 5 نفر از نمایندگان مجلس به همراه نماینده مرکز پژوهش‌ها با آسیب‌شناسی وضعیت جاری محیط زیست دغدغه‌های خود در مورد انتقال آب خزر به سمنان و سیاست‌های سازمان محیط زیست برای امنیت محیط‌بانان را تشریح کردند.

اسدالله عباسی گیاه سنبل آبی که گیاه بومی آمریکای جنوبی است را موجب آسیب‌های زیست محیطی به تالاب رشت و سرایت تدریجی آن به تالاب انزلی را موجب خشک شدن تدریجی این دو تالاب دانست.

به گفته نماینده مردم رودسر در مجلس، احیای تالاب انزلی از سال 82 با بودجه 90 میلیارد تومانی آغاز شده که پس از 13 سال 25 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، زباله، پسآب زباله و شیرابه به ویژه شیرابه‌های بیمارستانی به رودخانه‌ها و دریای خزر را از مهمترین چالش‌های استان‌های شمالی عنوان کرد.

عباسی در عین حال تغییر اقلیم را بی‌ارتباط با نابودی جنگل‌ها ندانست و افزود: طی روزهای گذشته استان مازندران دمای 39 درجه هوا را تجربه کرده است که این مسأله به نابودی جنگل‌ها و بومی‌سازی آن بی‌ارتباط نیست.

به گفته عباسی، پرورش ماهی در قفس و رفع مشکل قانونی امنیت محیط‌بانان و دادن مجوز تیراندازی برای حفاظت از محیط زیست و جان محیط‌بانان باید توسط سازمان محیط زیست مورد توجه جدی قرار بگیرد.

علی بختیار گلپایگانی، بی‌نصیب ماندن جمهوری اسلامی ایران از مزیت‌های کنوانسیون‌های زیست محیطی بین‌المللی به ویژه کنوانسیون کیوتو را از مهمترین چالش‌های بین‌المللی محیط زیست کشورمان دانست و افزود: به تعداد انگشتان یک دست هم از مزیت کنوانسیون‌ها و سازمان‌های بین‌المللی زیست محیطی استفاده نکرده‌ایم.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خواستار افزایش بیشتر تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد برای حفاظت از محیط زیست در سراسر کشور شد.

حیدرعلی عابدی خواستار تشکیل کمیته‌ای در سازمان محیط زیست، چیزی شبیه کمیته بررسی حقوق‌های نامتعارف در دولت شد و افزود: با تشکیل چنین کمیته‌ای در سازمان محیط زیست افراد حقیقی و حقوقی که طی سال‌های گذشته آمرانه و عامدانه با سلامتی مردم و جامعه بازی کردند را معرفی کنید.

محمد قمی وزارتخانه‌های نفت و نیرو و شرکت‌های وابسته به این دو وزارتخانه را از عمده وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی آلوده‌کننده محیط زیست دانست.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس خواستار تدبیر مجلس و سازمان محیط زیست برای تناسب پیدا کردن ساختار و منابع مالی سازمان محیط زیست با مأموریت‌های محوله شد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خواستار توجه رسانه ملی به محیط زیست و اطلاع‌رسانی و آموزش جامعه برای جلوگیری از تخریب محیط زیست شد.

وی همچنین خواستار جلوگیری از مشکل‌تراشی سازمان محیط زیست برای عشایر کشور شد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با غیرعلمی دانستن فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی کشور، گفت: در حالی که با تکیه بر غنای محیط زیست و درآمد توریسم می‌توانیم درآمد بالایی را برای کشور به وجود آوریم به شیوه‌های سنتی در حوزه‌های صنعت و کشاورزی عمل می‌کنیم.

به گفته نماینده تربت جام در مجلس، هزینه زندگی در مناطق روستایی به دلیل برخی سیاست‌ها در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست افزایش یافته است که لازم است با تشکیل کمیته مشترک توسط این دو سازمان این مشکل رفع شود.

نماینده مرکز پژوهش‌ها نیز با ارائه گزارشی در خصوص آینده داخلی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی محیط زیست، گفت:‌بر اساس آمارهای جهانی تا سال 2025 حداقل دو سوم مردم جهان برای تأمین آب دچار مشکل می‌شوند. کمبود آب استعداد تعارض‌های منطقه‌ای به ویژه در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد.

به گفته وی پروژه‌های سدسازی ترکیه بر روی دجله و فرات نمونه‌ای از این تعارضات منطقه‌ای است که در آینده تشدید خواهد شد.

به گفته وی آلودگی دریای خزر نشأت گرفته از ورود زباله‌ها به این دریاچه بزرگ است که سهم ایران از این آلودگی 12 درصد و سهم روسیه 75 درصد و 13 درصد بقیه به سایر کشورهای منطقه اختصاص دارد.

نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس 85 درصد زمین‌های ایران را در معرض خطر نابودی جنگل‌ها و محیط زیست دانست و متذکر شد: 80 درصد جمعیت حیات وحش کشور به دست شکارچیان در آستانه بهبودی است.

 تالاب گاوخونی باید سریعتر احیاء شود

یک عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در تذکری بر لزوم احیای تالاب گاوخونی تاکید کرد و گفت که اگر این تالاب احیا نشود گرد و غبار ، نمک ،گوگرد و سرب در فضا پراکنده خواهد شد و زندگی را برای مردم اصفهان با مشکل مواجه می‌کند.

سید ناصر موسوی لارگانی، در تذکری در جلسه علنی امروز،‌ یک شنبه مجلس با اشاره به گزارش ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، گفت: ما از خانم ابتکار برای این گزارش قدردانی می‌کنیم اما در چند سال اخیر مسائل زیست محیطی بیشتر شده و متاسفانه به نظر می‌رسد مسائل سیاسی در سازمان محیط زیست بر مسائل زیست محیطی اولویت دارد.

وی با اشاره به وضعیت تالاب گاو خونی گفت: اگر به وضعیت تالاب گاو خونی رسیدگی نشود مشکلاتی برای استانهای همجوار اصفهان و حتی تهران به وجود خواهد آورد. به طوری که در آینده با پراکنده شدن گردو غبار و نمک مواجه خواهیم شد و همچنین گوگرد و سرب بر سرمردم اصفهان ریخته می‌شود. اگر تالاب گاوخونی نجات پیدا نکند زندگی برای مردم در اصفهان با مشکل روبرو می‌شود.

نماینده فلاورجان در پایان بر لزوم رسیدگی به وضعیت تالاب گاوخونی و احیای آن تاکید کرد.

پاسخ ابتکار به انتظارات نمایندگان در جلسه امروز مجلس

رئیس سازمان محیط زیست پس از شنیدن نظرات، انتقادات، آسیب‌شناسی‌ها و پیشنهادات پنج تن از نمایندگان مجلس و پاسخ به این انتظارات از رئیس و نمایندگان مجلس دعوت کرد تا در مجلس ترحیم سه محیط‌بان حضور یابند.

معصومه ابتکار پس از سخنان نمایندگان مجلس گفت: از رئیس و نمایندگان مجلس دعوت می‌کنم تا در مجلس ترحیمی که روز دوشنبه ساعت 4 بعدازظهر در مسجد شهرک غرب برگزار می‌شود شرکت کنند تا به مقام سه محیط‌بان به شهادت رسیده ارج نهاده شود.

ابتکار حمایت‌های سازمان محیط زیست از محیط‌بانان را در حد بالا دانست و افزود: قوانین خوب و حمایت‌های جدی در دولت یازهم از محیط‌بانان شده است از جمله امتیاز 3 هزار که سقف بسیار خوبی از نظر معیشت و امنیت شغلی و سایر مزیت‌های شغلی برای محیط‌بانان در دولت یازدهم به اجرا گذاشته شده است.

به گفته وی، قانون نحوه بکارگیری سلاح که توسط ناجا تهیه شده است مبنای کار محیط‌بانان برای دفاع از خود و همکارانشان است.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، حکم 7 محیط‌بان که به صورت قطعی حکم اعدام بود با حمایت‌های مختلف ملغی شده است و یک حکم اعدام دیگر نیز به زودی ملغی خواهد شد.

ابتکار انتقال آب خزر به استان سمنان را در چارچوب ارزیابی‌های دقیق زیست محیطی قابل انجام دانست و افزود: تنها ابزار دقیق کارشناسی برای انتقال آب خزر به استان سمنان است که بر همین اساس تأثیر پروژه‌های اقتصادی بر محیط زیست به دقت ارزیابی می‌شود.

وی گفت:‌ انتقال آب خزر به سمنان فرآیندهای استانی و ملی پیچیده‌ای دارد که مشتمل بر 50 شاخص است که سازمان محیط زیست 22 شاخص را به استان‌ها تخصیص کرده است.

ابتکار احیای تالاب انزلی را به دلیل تخصیص نیافتن بودجه سال گذشته با کندی مواجه دانست و یادآور شد: برای احیای تالاب‌ها سازمان آب‌ و فاضلاب، آب منطقه‌ای،‌فرمانداری‌ها و فعالان بخش کشاورزی باید در کنار سازمان محیط زیست به میدان بیایند، سازمان محیط زیست به تنهایی کاری از دستش برنمی‌آید.

وی خواستار جایگزین کردن واردات چوب از روسیه و سایر کشورهای جهان به جای تولید چوب و نابودی جنگل‌های داخلی شد.

ابتکار اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص شکل‌گیری طوفان‌ها و گردوغبار ناشی از آن را در دستور کار سازمان محیط زیست دانست و افزود: با کامل شدن تحقیقات ما در این زمینه بخش‌های مسکونی و اداری آمادگی بهتری برای مقابله با ریزگردها خواهند داشت. نباید فراموش کرد که ابعاد این پدیده در حد ابعاد جهانی است و دولت مصمم به مواجهه صحیح با این پدیده است.

رئیس سازمان محیط زیست از نمایندگان مجلس خواست تا لوایح هوای پاک، لایحه حمایت از دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور و لایحه حفاظت از خاک از مجلس شد و خبر از ارائه لایحه ارزیابی در آینده نزدیک به مجلس داد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =