۰ نفر
۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰

ایسنا نوشت: رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است: فرمول ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه در ازای تبدیل یک میلیون تومان رهن، عرفی است که بین مردم ایجاد شده و به این زودی‌ها با بخشنامه و آیین‌نامه تغییر نمی‌کند.

حسام عقبایی اظهار کرد: برخی معتقدند حالا که نرخ سودهای بانکی طی دو سه مرحله از ۲۲ درصد به ۱۵ درصد رسیده باید مبلغ ۳۰ هزار تومان اجاره در ازای یک میلیون تومان پول پیش نیز کاهش پیدا کند ولی من چنین نظری ندارم؛ چون اولا این فرضیه که موجران مبالغ قرض‌الحسنه که از مستاجران دریافت می‌کنند را به بانک می‌سپردند چندان قابل اثبات نیست. ثانیا هر نوع تغییر باید در زمان مقتضی انجام شود.

وی افزود: آمارها طی ۵۰ سال گذشته نشان می‌دهد کسانی که می‌خواستند اجاره بها بگیرند یا رویکرد درآمدزایی داشتند یا برای تامین معاش این کار را می‌کردند. لذا تمایل موجران به دریافت اجاره بیشتر از دریافت پول پیش بود که طی چند سال اخیر محاسبه سود بانکی در قراردادهای اجاره مطرح شده و قبلا چنین رفتاری دیده نمی‌شد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور تصریح کرد: کسانی که خانه‌هایشان را رهن می‌دهند و پول پیش می‌گیرند عمدتا افرادی هستند که پولشان برای خرید خانه کم است. بنابراین بخشی از ثمن معامله را از طریق دریافت رهن تامین می‌کنند. اما این‌که مالکی خانه‌اش را رهن بدهد و پول آن را به بانک بگذارد و سودش را بگیرد آن‌قدر انگشت‌شمار و محدود است که اصلا نمی‌تواند به عنوان یک معیار و مصداق برای رشد اجاره بها در نظر گرفته شود.

عقبایی تاکید کرد: با توجه به ماهیت مقاوم بودن بازار مسکن، تاثیر تحرکات سایر بخش‌های اقتصادی همچون سود بانکی در بازار اجاره بلندمدت است و حداقل یک سال زمان می‌برد تا اثرگذاری کاهش سود بانکی را در بازار مسکن لمس کنیم. لذا تا قبل از این‌که این تاثیر را ببینیم نباید تصمیم عجولانه بگیریم.

وی با بیان این‌که فرمول ۳۰ هزار تومان یک میلیون تومان، عرفی است که بین مردم رایج شده است گفت: با بخشنامه، آیین‌نامه، تلقین و صحبت، عرف معمول بین مردم قابلیت تغییر پیدا نمی‌کند. شاید کاهش رقم ۳۰ هزار تومان به نفع اقتصاد و به نفع مستاجران باشد اما هر حرکت اقتصادی و تغییر مشی زمان خودش را می طلبد و الان زود است که در این خصوص صحبت کنیم.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد RO ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    10 16
    شما از بنگاههای مسکن شروع کنید که بر مبنای 30 هزار تومن برای یک میلیون دست مزد خودشون رو تعیین میکنند. راست میگید حق العمل بنگاه ها رو بر مبنای 20 هزار حساب کنید بقیش درست میشه. برای دستمزد بنگاه های مسکن میزان کل اجاره و رهن به یک عدد اجاره ماهانه با فرمول صدی 3 تبدیل میشه و یک چهرم 1/4 دستمزد بنگاه میشود. یعنی منزلی با رهن 50 میلیون و اجاره 1 میلیون در ماه میشود در کل 2/5 میلیون اجاره در ماه و حق بنگاه مسکن 625 هزار ت.مان میشود. حال اگر صدی 2 حساب شود حق بنگاه به مبلغ 500 هزار کاهش میابد.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    4 14
    خب معلومه که 3 درصد را به بانک نمی سپردند تا کمتر از دو درصد بهره باکی بگیرند. اگر اینکار را می کردند باید به سلامت عقلشان شک کنیم.
  • مهدی A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    7 15
    سلام.آمار بگیرید ببینید چند درصد از قراردادها از رهن کامل داره به گرفتن اجاره ختم میشه؟خداوکیلی وجدان داشته باشیدبنده الان که مثلا 70 رهن کامل نشسته ام باید سال بعد 10یک وهشتصد اجاره بدم.از کجا وچطور باید این اجاره رو بیارم؟از عرف؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    10 15
    اينا فقط به فكر خودشون هستن . كسي به فكر مستاجر نبوده و نيست . از اين اتحاديه و چيزاها هم بخاري بلند نميشه
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    3 12
    الان سالهاست که نرخ واقعی تبدیل یک میلیون به 30 هزار تومان واقعیت خارجی ندارد مثلا اگر واحدی به 100 میلیون رهن داده شود و بخواهد به اجاره تبدیل کند امکان ندارد بتواند به ماهی 3 میلیون اجاره دهد ولی چون بنگاههای مسکن دستمزد خود را بر این اسا حساب میکنند نمیگذارند تا تغییر یابد مخالفت اقای عقبایی هم از این منظر است. البته طبیعی است که هر بخشی تلاش میکند منافع خود را حفظ کند و این دولت است که باید دخالت خود در جهت رعایت انصاف و عدالت را اعمال نماید
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    5 15
    بیشترین علت گرونی و بالابردن توقع مالکان برای اجاره خونه به خاطر همین بنگاهیاست. اکثر خودشون صاحب خونه هستن یا به خاطر بالابردن کمیسیون این کارو میکنن .
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    14 8
    تا وقتی که یکطرفه و فقط به سمت مستاجر قش کنید همین آش و همین کاسه است. یه کم کلاه خودتونو قاضی کنید ببینین اگه صاحب خانه بودین و با پول نقدتون کاری نمیتونستین انجام بدین بازم حاضر به رهن کامل خونه تون بودین؟؟؟؟؟؟ همه مستاجر ها که کارمند نیستند و همه مالکین هم پولدار و مرفه بی درد نیستند. مشکل اصلی جامعه ما انصاف و رحم هست که کلا فاتحه اش خونده شده و کسی دیگه رحم و مروت نداره. بهتره که یه مقدار روی انصاف خودتون کار کنین تا همه چی درست بشه
  • محسن A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    4 16
    باید دولت رو مسکن نظارت کنه و مجلس هم قانون بده که هر کس اصلاً اجازه نداشته باشه بیشتر از یک ملک داشته باشه که بخواهد اجاره بدهد اونموقع همه فروشنده میشن و قیمت ها حسابی افت می کنه و همه مستاجرها هم خونه دار میشن کسی هم پول زور مطالبه نمی کنه ....بنگاهی های بی انصاف مفت خور
  • احسان RO ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    18 1
    جناب محسن خان اينكه شما ميگي بايد در مورد ماشين و سكه و دلار هم برقرار باشه . يعني هر كسي فقط اجازه داشته باشه 1 ماشين 1 سكه و 1 دلار خريداري كنه كه قيمت اين كالا ها هم بالاتر نره . به نظرت اين معقوله ؟؟؟ تازه اگه بخوان بگن هر كسي فقط يه خونه خب ديگه كسي كه پولداره خونه نميخره اجاره بده . بازار ساخت و ساز مسكن كامل مي خوابه و هزاران هزار كارگر ساختماني و لوله كش و برقكار و ... بيكار ميشن . نصف مشاغل كشور داره با ساختمان سازي تامين ميشه اينطوري نيمي از مردم بيكار و بدبخت ميشن
    • یاسر A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      11 6
      کی گفته بازار مسکن میخوابه؟ بازار اجاره ی مسکن فقط میخوابه بازار فروش خیلی خوب هم برقراره
  • محسن A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    5 6
    جناب احسان خان اصلاً هم اینطور نیست چرا مردم ما باید دلال باشند و توی مسکن و ماشین و سکه سرمایه گزاری کنند جامعه رو باید به سمتی سوق داد که در صنعت و تولید کار کنن نه اینکه دنبال این باشن که مایحتاج دیگران رو بخرند و بگزارند گرون بشه بفروشن و ازاین راه درآمد کسب کنن این نوع درآمد عین درآمدی هست که از احتکار مایحتاج مردم کسب میشه و کاملاً شبه دار و ناپاکه
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    6 4
    طبیعتا با کاهش سود بانکی اجاره بالا میره .ایناهم همش توجیه الکیه.
  • سهیل A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    3 5
    همه جا هم اینطور نیست همه هم که دنبال دلال بازی و مفتخوری نیستند
  • مجمدرضا A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    نرخ کرایه ربطی به سود بانکی ندارد حتی در بالاترین سود 25 هم از تورم همیشه دور افتاده و مردم سود منفی دریافت میکردند آنهم با قرداد 5ساله نرخ سود امروز هم تنها 5 از تورم بالاترست که نسبت به گذشته سود بانکی از تورم پیش افتاده البته 10آن با تورم پوچ میشود و تنها 5 سود مثبت است و دلیلی برای افزایش کرایه خانه نیست نمیدانم چرا فروش و کرایه و رهن را مجلس یا دولت آیینی نمیکنند و اینهمه ناپایداری سد بزرگی برای خانه دار شدن مردم است البته اگر بر همه خانه دادران و مالکین برچها چه پر یا خالی مالیات میبستند بهای خانه نصف امروز میشد چنانکه در آلمان کرایه نشینی ارزانتر از خرید خانه است و در آمریکاهم از مالکان خانه سالیانه مالیات میگیرند اما اینچا شما میتوانید برجی را بدون یک ریال مالیات کرایه بدهید