آغاز حمله همه جانبه به آتش بلندترین برج پتروشیمی خاورمیانه/ غول شعله ور کی خاموش می شود؟

آتش هنوز در در بلندترین برج پتروشیمی خاورمیانه زبانه می کشد؛ بیژن زنگه پای برج رفته است تا از نزدیک تیم اطفای حریق را مدیریت کند چرا که پس از سفر به ماهشهر به این نتیجه رسید که عملیات اطفای آتش فرمانده ندارد. حالا این وزیر کهنه کار، فرماندهی عملیات را بدست گرفته است و باید دید چه زمانی می تواند شعله های سرکش را مهار کند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدیران عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی مناطق نفخیزجنوب، شرکت ملی حفاری ایران، مدیر کل اچ اس ایی وزارت نفت و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به منظور شرکت در جلسات ستاد بحران در منطقه ماهشهر حضور دارند.

عملیات مشترک برای اطفای حریق از یک ساعت قبل آغاز شده است و مسئولان حاضر در منطقه اطمینان دادند هم اکنون مخازن اطراف مخزن در حال آتش ٢٠٠١C تخلیه شده و در ایمنی کامل هستند.

 

عملیات مشترک میان شرکتهای ملی صنایع پتروشیمی، ملی حفاری ایران و مناطق نفتخیزجنوب به منظور اطفای ضربتی حریق پتروشیمی بوعلی سینا با حضور وزیر نفت آغاز شد.

تیم هایی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب و شرکت ملی حفاری ایران در این عملیات حضور دارند و  همه این تیم ها به صورت مشترک عملیات ضربتی اطفای حریق را آغاز کرده اند.

با توجه به این که نگرانی هایی نسبت به مخازن اطراف مخزن ٢٠٠١C که هم اکنون در حال آتش است وجود داشت، طبق اخبار مسئولان حاضر در منطقه، با تخلیه کامل مخازن اطراف، هم اکنون این مخازن در ایمنی هستند.

جزییات بحران در بلندترین برج پتروشیمی خاورمیانه

پتروشیمی بوعلی‌سینا که در سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد روز چهارشنبه، ١٦ تیرماه دچار انفجار و آتش‌سوزی شد، این شرکت در زمینی به مساحت ٣٦ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع است.

 

خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با توضیح در مورد آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، اخبار منتشر شده در مورد سرایت آتش سوزی به پتروشیمی شهید تندگویان را رد کرد. علی‌محمد بساق زاده درباره آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا و خسارت جانی آن اظهار کرد: تاکنون خسارت جانی از آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا گزارش نشده است.

اندکی بعد و حدود ساعت 10 شب، مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا اعلام کرد که با خنک کردن مخازن اطراف آتش این پتروشیمی، گسترش آتش سوزی کاملا کنترل شده است. بالاخره دقایقی از یک بامداد روز پنجشنبه گذشته بود که مدیر روابط عمومی پتروشیمی بوعلی سینا از مهار آتش سوزی در یکی از بلندترین برجهای این پتروشیمی خبر داد. غلامشاهی گفت: آتش سوزی در برج ٨٠٠١ که با ١٢١ متر ارتفاع یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی است، تقریبا بطور کامل مهار شده است. به گفته وی، با مهار آتش برج، احتمالا به هلی کوپتر نیازی نیست.

آتش دوباره در بلندترین برج پتروشیمی کشور زبانه کشید

اما گرمای شدید هوا باعث شد آتش‌سوزی در بلندترین برج پتروشیمی خامورمیانه بار دیگر شدت پیدا کند و همین مسئله باعث شد وزیر نفت شامگاه پنجشنبه به محض ورود به ماهشهر به محل حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا رفت و پس از بازدید در جلسه ستاد بحران شرکت کرد.

 

وزیر نفت: تا مهار کامل آتش در ماهشهر می مانم

بیژن زنگنه بامداد جمعه در نشست کمیته بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تاکید بر لزوم اقدام فوری برای مهار آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، گفت: فعلا دنبال مقصر حادثه نمی گردیم.

وی با بیان این که عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریعتر فرمانده ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود، افزود: اینجانب نیز تا زمانی که آتش به طور کامل خاموش شود برای پشتیبانی و نظارت در منطقه می مانم.

 

زنگنه با تاکید بر لزوم جلوگیری از سرایت آتش به مخازن اطراف، افزود: بالگرد و هواپیمای آب پاش کمکی به اطفای حریق نکرده و باید از راههای دیگر موضوع را دنبال کرد.

وزیر نفت با بیان این که تلاش برای خاموش شدن آتش در حال انجام است اما نمی توان زمانی برای آن اعلام کرد، گفت: آتش سوزی این پتروشیمی قطعا خرابکاری نبوده و دلایل آن فنی بوده است.

وی یکی از علل آتش سوزی را نشت در یکی از واحدهای برج پارازایلین عنوان کرد و درباره این که آیا آتش سوزی این پتروشیمی امروز خاموش می شود، گفت: تمام تلاش این است تا آتش خاموش شود اما زمانی اعلام نمی کنم.

وی افزود: برخی عنوان می کنند علت حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خرابکاری بوده است که قطعا این گونه نیست و دلایل فنی داشته است اگر قصوری هم شده باشد پس از بررسی دقیق اعلام خواهد شد.

وزیر نفت نکته دوم را به واکنش برخی از کشورهای همسایه در مقابل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا اختصاص داد و با بیان این که متاسفانه برخی از کشورهای همسایه پس از این آتش سوزی ابراز خوشحالی کردند، افزود: یک کشور مسلمان نباید نسبت به آسیب دیدن کشور مسلمان دیگر خوشحال باشد و باید نسبت به آسیب دیدن آن ابراز ناراحتی کند.

زنگنه، شایعه تخلیه شهر ماهشهر را به عنوان سومین نکته رد کرد و با بیان این که عنوان می کنند شهر در حال از بین رفتن است گفت  این ادعا شایعه ای بیش نیست. وی تصریح کرد: هم اکنون در ٢٠٠ متری محل حادثه هستم و با تلاش تیم حرفه ای عملیات اطفاء حریق در حال انجام است که انشاء ا.. موفق می شوند.

وی با بیان این که خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی و حتی یک زخمی هم نداشته است، تاکیدکرد: تلاش و هماهنگی بسیار خوبی برای کنترل آتش پتروشیمی بوعلی سینا صورت گرفته است.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    همچین مواقع هر کسی برا خودش دستور میدهد.اگر کار را به شخص درگیر کار بسپارند بهتر نتیجه میدهد.
    • بی نام DE ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      کار ساده ای نیست. این همه مواد قابل اشتعال یک جا جمع است. واقعا خاموش کردن آن راحت نیست. باید به فکر پیشگیری و ایمنی بیشترمی بودند که قابل کنترل تر بود.
    • بی نام EU ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      176 8
      وقتی که پیمانکار با پارتی بازی انتخاب میشه... وقتی که پرسنل و مهندسان با پارتی میرن و هیچ نظارتی نباشه همچین اتفاقی هم خواهد افتاد
    • بی نام DE ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      88 11
      تا حالا از نزدیک با یک آتش بخصوص ناشی از ترکیبات نفتی برخورد داشتی؟
    • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      44 6
      آقای ایمان پس می فرمایید زقوم بخورند؟ عجب آدمایی هستیم
    • بی نام AT ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      56 10
      تو رو خدا اون نیروگاههای اتمی رو گل بگیرید. اونا نشت کنند میخواید چی کار کنید؟
  • گلی A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    من تمام اعضا خانواده شوهرم اونجان خیلی نگرانم
    • بی نام EU ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      پارتی بازی و فامیل بازی تو شرکت نفت رو از این کامنت میشه فهمید
    • گلی IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      32 8
      آقای بی نام چه ربطی داره من اعضاء خانواده ساکنن نه اینکه تو پتروشیمی هستند کارشون آزاده
  • حمید IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    111 3
    یک سوالی واسم پیش اومده اینکه این موادی که دارن میسوزن آیا فرآورده های سوختن اون ها مضر نیست؟ مثلا شنیدم بنزن سرطانزاست
    • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      281 5
      این فراورده ها حاوی انواع ویتامین هاست
    • امیرعلی A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      76 2
      نمیدونم اونجا بنزن میسوزه یا نه اما بخرات بنزن بشدت سرطانزاست
    • بیژن IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      47 0
      خیر آنچه داره میسوزه، بنزین طبیعی یا نفتا است. البته بنزین طبیعی بمعنی سوخت وسایل نقلیه نیست بلکه برشی با هیدروکربن های دارای پنج کربن، بالاتر از بوتان، و کمتر از بنزین معمولی یا نفت سفید است. ترکیبی فرار با دمای اشتعال پایین. البته سوختن این ماده مثل آروماتیک هایی چون بنزن خطرناک نیست ولی آلوده کننده هواست.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    ساخت ملی دیگه بهتر از این نمیشه ما ایرانیا هیچی نیستیم مهندس قوطی خالی هم نیستن مهندسای ما
    • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      این واسه قدیمی بودن تکنولوژی و ساخت مجموعه هست ربطی به مهندستی ایرانی نداره آقای قوطی خالی
    • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      یعنی در هیچ کشوری چنینیحادثه هایی رخ نمی دهد و فقط در ایران اتفاق می افتد؟ این قدر خودباختگی مایه شرمساری است.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      آقای قوطی خالی، شما بیشتر از وهابی های سعودی به ایران و ایرانی ضربه می زنی... متاسفم...
    • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      59 2
      هیچ ربطی به ساخت ایرانی و خارجی نداره وقتی یک نگاهی بندازید به تمام پتروشیمی هایی که در سالهای اخیر دچار حادثه شدن و به مالکشون که هلدینگ خلیج فارس زیر مجموعه تامین اجتماعی و یک سری صندوق بازنشستگی و شبه دولتی دیگن، ایضاً به ایرانخودرو و سایپا که هردوشون دولتین، ایضاً به کفش ملی و کارخونه های نساجی و لوازم خانگی دولتی شده ورشکست شده، متوجه میشید موضوع از کجا آب میخوره و درد ما کجاست
    • امیر آریان IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      61 64
      مهندسان ایرانی جزء نخبه های دنیا هستند. یک نگاه به شرکت های بزرگ مهندسی دنیا مثل ناسا، گوگل و ... بندازید. متوجه میشید که مشکل از مدیریته نه نیرو
    • منصور IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      42 12
      شما خودت قوطی خالی هستی باش ولی حق نداری به ÷رسنل متخصص مملکت توهین کنی. روس ها با اون همه تخصصشون تو انرپی هسته ای و اینکه قدرت اول اتمی جهان هستند تو کشورشون فاجعه چرنوبیل رخ داد این چیزا همه جای دنیا رخ میده ولی اونا به خود تحقیری رو نمیارن...
    • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      14 11
      غلط میکنی الکی اظهار نظر میکنی . بلند شو بیا خوزستان . اگه راحت دادن قوطی خالیارو ببینی .بعدش اظهار نظر کن
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    84 6
    کیا ابراز خوشحالی کردند؟
  • .... A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    51 4
    هر لحظه هاش از خاموش نشدن کلی ضرره چه اضطراب و تشویش تو مسئولین موج میزنه خیلی نگرانن
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    85 3
    این از جنوب ایران اونم از شمال ایران خوب شد تعظیلات موندیم تهران
  • بی نام RO ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    99 25
    بیایین برای یکبار هم شده ملی فکر کنیم ما همه ایرانی هستیم چرا فقط بلدیم دیگران را سرزنش کنیم ایرانی در صنعت نفت داره با هیچی کار میکنه باید افتخار کنیم نه سرزمش
    • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      34 7
      چرا باید با" هیچی" کار کنیم ؟ تازه افتخار هم بکنیم ؟ خداییش باهمین حرفها و فکرها زمینه رو واسه کره شمالی شدن مملکت فراهم میکنید افتخار
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    از کشورهای همسایه کمک بخواید خب. مثلا کشور دوست و برادر روسیه
    • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      65 6
      یا سوریه یا عراق یا حزب اله لبنان یا یمن
    • بی نام IT ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      40 7
      جزایر کومورقمر جیبوتی و سودان اعلام امادگی کردن برای کمک حتی ونزوئلا هم گفته بخاطر گل روی محمود و با اینکه خودم درگیر فروپاشی اقتصاد هستم میتونم بیام کمک. امریکا تا حالا چیزی نگفته البته امریکا هم احتمالا تا حالا سقوط کرده چون یه ده سالی میشه بیست و سی داره میگه سقوط داره میکنه حتما تا حالا از هم پاشیده
  • شهروند A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    52 1
    خبرانلاین هنوز تشخیص نمیدی اینی که داره میسوزه مخزنه نه برجبرج همون روز اول خاموش شد اتیشش به مخزن رسید
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    50 4
    برادر آتش سوزی در برج مهار شده و خاموش است. هم اکنون آتش در مخزن نفتای 2001 میباشد.تیتر خبر رو اصلاح کنید.
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    48 2
    خدا کمکشون کنه
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    38 2
    امیدوارک زودتر موفق بشن
  • فرهاد A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    58 58
    خوب عزیزان سپاه بیاد و ترمیم کنه این واحد رو جز ایتم انتظار نمیره که تحریم در بلند مدت مارو فلج میکنه این برجامم کشکه
  • بی نام RO ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    43 5
    خدا قوت
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    40 1
    لطفا خاکستر پالایشگاه را در دریا نریزید
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    37 6
    تو همه دنیا از این حوادث پیش میاد ولی ما ایر انیا دنبال هو چگری هستیم . البته نمیخام این اتفاق کوچیک جلوه بدم .
  • ابراهیم IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    26 1
    اصلا نباید همچین آتشی بوجود بیاد، چون خاموش کردنش خیلی دشواره. ضمنا این آتش یکبار خاموش شد و مشخصه بخاطر غلط بودن اقدامات ثانویه دوباره شعله وره شده. تو اینجور مواقع باید حداق یه هواپیمای پهن پیکر حمل اب داشته باشبم که نداریم. در نهایت ضرری به مسئولان نمیرسه، پول ما مردمه که دود میشه و میره هوا.
  • ناشناس A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    35 3
    بعضی که دنبال بحران های بزرگتر هستند مثلا تحریک کشورها برای حمله و به جنگ طلبیدن صاحبین سلاح هسته ای در حالی که4روز در خاموش کردن آتش مخزن پتروشیمی مانده اند
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    30 2
    چرا از كشورهاي صاحب تكنولوژي درخواست كمك نمي شود؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    17 2
    شاید تکنولوژی چین باشه.احتمال غریب به یقین
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    4 1
    اتش خودش خاموش شد ولی خب حماسه سازی طبق معمول داریم که بله قهرمانان اتش را خاموش کردن و....
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    47 0
    بیچاره مردم... مریضها...تو این گرما ...50 درجه..ریز گرد کم بود مواد سمی و دود هم اضافه شد کولر هم نمی تونستن روشن کنند