عراقچی: خواسته ما از مذاکرات تنها رفع تحریم نبود/ مذاکرات هسته‌ای را منحصر به رفع تحریم‌ها نکنیم

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این که رفع تحریم ها برای ما مهم بود، گفت: نباید مذاکرات هسته ای را منحصر به رفع تحریم ها کنیم.

سید عباس عراقچی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: یک سال پس از اجرایی شدن برجام با فضایی روبرو شدیم که یک سری سوء تفاهم ها به وجود آمده که لازم است در خصوص آن توضیحاتی داده شود.
وی ادامه داد: در اجرای برجام و نتیجه مذاکرات هسته ای، بحث تحریم ها و برداشتن آن ها خیلی مهم است ، در آن تردیدی نیست و قطعا یکی از اهداف مهم مذاکرات ما برداشتن تحریم ها بود اما فراموش نکنیم که تمامی خواسته ما فقط رفع تحریم ها نبود.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه اضافه کرد: خواسته های دیگر و به نظر من بزرگتری هم وجود داشته که نباید فراموش شود. نباید ما برجام را منحصر به برداشتن تحریم ها کنیم که البته هدف بسیار مهم و لازمی است و مطالبات ما از طرف های غربی نیز هیچ گاه در این زمینه کاهش پیدا نکرده و نخواهد کرد.
عراقچی با بیان این که ما با بدعهدی، بد قولی و عدم اجرای درست برجام مواجه بوده ایم، یادآور شد: فراموش نکنیم که خواسته ما از مذاکرات هسته ای فقط رفع تحریم ها نبود.
وی با طرح این سوال که خواسته اصلی ما از رفع تحریم ها چه بود؟ گفت: 10 تا 12 سال، مردم ایران در مقابل تحریم های بسیار سنگین و تهدیدهای روزمره مقاومت کردند برای اینکه در بحران هسته ای یک خواسته ای داشتند. آن خواسته چه بود؟ به نظر من این را اگر که دقیقتر بفهمیم یا به آن توجه کنیم، قطعا در ارزیابی مذاکرات و برجام هم ارزیابی دقیق تری خواهیم داشت.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: به نظر من در تمامی خواسته های ما در طول 12 سالی که بحران هسته ای وجود داشت و ما با تحریم ها، تهدیدها و فشارها مواجه و در مقابل همه این ها ایستاده بودیم، در یک جمله و یا یک شعار خلاصه می شود و آن انرژی هسته ای حق مسلم ما است.
وی ادامه داد: آنچه که میلیون ها بار در سراسر ایران توسط مردم ایران فریاد زده شد، این بود که یک حقی را تثبیت کنند. انرژی هسته ای حق مسلم ما است نه اینکه انرژی هسته ای ایجاد باید گردد. غنی سازی باید داشته باشیم، اینها بود ولی شعار اصلی این بود که انرژی هسته ای حق مسلم ما است یعنی مردم در این مدت طولانی به دنبال تثبیت یک حق بودند.
معاون وزیر امور خارجه با طرح این سوال که آیا بر اثر مذاکرات هسته ای این حق مسلم تثبیت و محقق شده است یا خیر؟ گفت: این امر کاملا محقق شده است و 6 قدرت بزرگ دنیا و تمامی کشورها و جامعه بین الملل و در راس آن ها شورای عالی امنیت سازمان ملل متحد به استثناء یک معدود بی ارزشی ، حق ما را برای داشتن یک برنامه و صنعت صلح آمیز هسته ای با همه ابعاد و قسمت های حساس آن به خصوص غنی سازی و آب سنگین به رسمیت شناخته اند.
عراقچی افزود: بدون اینکه غنی سازی ما یک روز تعطیل شود، بدون این که آب سنگین ما کنار گذشته شود، بر آن صحه گذاشتند و شورای امنیت با صدور قعطنامه ای همه آن ها را شناسایی کرد، همان شورای امنیتی که 6 قطعنامه فصل هفتی قبل از آن داده و برنامه هسته ای ما را یک برنامه ممنوعه اعلام کرده بود.
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه یادآور شد: آن بخش از تعهدات طرف مقابل که باید تحریم ها را روی کاغذ لغو کنند، انجام شده است ولی معنایش این نیست که در عمل هم تحریم ها برداشته شده است.
عراقچی افزود: علت آن هم زمان بر بودن انجام تعهدات، مشکلات دیگر، بدعهدی ها و شیطنت های طرف مقابل است.
وی با بیان این که آنها باید فضایی را فراهم می کردند که تحریم ها به صورت عملی هم برداشته شود، گفت: رفع تحریم ها آثار خود را به طور کامل نشان نداده اما بدان معنا نیست که در صحنه عمل گشایی صورت نگرفته است. بسیاری از انتظارات ما براورده نشده ولی انتظارات زیاد دیگری براورده شده است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: بانک های بزرگ هنوز وارد کار با ایران نشده اند. شاید علت اصلی آن عوامل بیرون برجامی است که فضای لازم برای معامله با ایران را فراهم نکرد و آمریکایی ها نهایت سوء استفاده را از این فضای بیرون برجامی کردند.
عراقچی یادآور شد: در زمره وظایفشان این بود که باید شرایط لازم برای رفع تحریم ها را فراهم کنند اما نه تنها این کار را نکردند بلکه حتی فضا را تخریب هم کردند.
وی همچنین در بخشی دیگر از این نشست خبری گفت: در نامه ای که وزیر امور اقتصادی و دارایی به دبیرخانه FATF (کارگروه اقدام مالی، نهاد بین المللی برای ارتقای سیاست های مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم)نوشت توافق کرده است برنامه اقدام را انجام دهد تا ایران از فهرست کشورهای غیرهمکار خارج شود، تاکید کرده اجرای این برنامه منطق با قانون أساسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه افزود: امنیت و منافع ملی و کمک به محور مقاومت و اولویت های سیاست خارجی ما خدشه دار نخواهد شد.

** آقای ترامپ فکر نکند، قرار است مذاکره دیگری صورت گیرد
عراقچی در ادامه با بیان این که ما خود را به هیچ دولتی گره نزده ایم که نگران نقض برجام باشیم، اظهارداشت: با یک دولت هم مذاکره نکردیم، مذاکره ما با 6 کشور بوده است.
رییس ستاد پیگیری برجام خاطرنشان کرد: برگشت پذیری فعالیت هسته إی ایران را هم با تاکید رهبر انقلاب حفظ کردیم، می توانیم طبق برنامه و روشی که برای طرف مقابل هم روشن است فعالیت هسته ای خود را به حالت سابق برگردانیم.
عراقچی ادامه داد: آقای ترامپ یا هر کس دیگر فکر نکند، قرار است مذاکره دیگری صورت گیرد. البته ما متعهد به تعهداتمان در برجام خواهیم بود.

** حداقل تیشه به ریشه منافع کشور نزنیم
معاون وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادبیات جدید سیاسی منتقدان برجام از جمله ماله کشی و بتن ریزی گفت: آنچه من انجام داده ام روشنگری نسبت به ابعاد برجام با توجه به بی انصافی ها بوده است.
عراقچی افزود: همه مزاح ها در مورد «ماله طلایی» را برای بنده می فرستند و جمع می کنم، لذت می برم چون نشان می دهد منطق ما کار می کند و از این جهت خوشحالم.
وی ادامه داد: اگر ما به تأمین منافع ملی در راستای اجرای موفق برجام کمک نمی کنیم حداقل تیشه به ریشه منافع کشور نزنیم.

**مراقب باشیم در ترفند های خبری و رسانه ای طرف مقابل قرار نگیریم
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه گفت: بحث بتن ریزی در راکتور اراک ترفند آمریکایی ها بود که ما هم در داخل گرفتارش شدیم یکی از بزرگ ترین دستاوردهای مذاکرات، تثبیت راکتور آب سنگین اراک بود. آمریکایی ها از اولین دور مذاکرات حاضر نبودند حتی اسم راکتور آب سنگین را بیاورند.
عراقچی افزود: در متن توافق ژنو، آنجا که به راکتور اراک می رسد، نوشته شده آن راکتوری که آژانس می گوید IR40. این کجا و پابرجا ماندن راکتور اراک با ماهیت تولید آب سنگین کجا، آنها حتی متعهد به کمک برای مدرن سازی راکتور شده اند.
وی ادامه داد: اصطلاح بتن ریزی را آمریکایی ها بکار بردند تا این دستاورد ایران را بپوشانند. مراقب باشیم در ترفند های خبری و رسانه ای طرف مقابل قرار نگیریم و در تله آنها نیفتیم.

 

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =