واحد مرکزی خبر نوشت: کارشناس ارشد نظام‌های پرداخت بانکی تاکید کرد : شبکه بومی پرداخت را باید حفظ کنیم.

فرهنگ فرزان گفت : از زمان برداشته شدن تحریم ها تا امروز، اظهار نظرهای مثبت و منفی زیادی از تاثیرات این مسئله بر اقتصاد کشور شده است؛ عده‌ای به دلیل اینکه شبکه پرداختی کشور به شبکه های پرداخت جهانی متصل و تبادلات مالی دوباره از سر گرفته می‌شود، آن را فرصت می دانند و عده ای دیگر به دلیل ایجاد مشکلاتی همچون رقابت شرکت‌ها، منابع انسانی و بحث های زیرساختی، آن را چالش می دانند. 

وی افزود : شاید بد نباشد کمی خوشبینانه تر به این مسئله نگاه کنیم و برغم تمامی چالش‌ها و ریسک‌ها، آن را فرصتی برای شرکت های فعال پرداخت بدانیم؛ چرا که حضور شرکت های خارجی شرایط مناسبی را برای رقابت فراهم می کند، رقابتی که هم رشد شرکت های داخلی را در پیش دارد و هم نفع مردم به عنوان مشتری نهایی را بیش از پیش تضمین می کند. 

فرهنگ فرزان اظهار داشت : اگرچه تحریم ها باعث عقب ماندنمان از اکوسیستم پرداختی دنیا شده اما پیشرفت هایی هم در این حوزه داشته ایم، محصولات و خدمات سیستم های بانکی و پرداختی ایران در مقایسه با بسیاری کشورها، از پیچیدگی و تنوع زیادی برخوردار است، عقود اسلامی و پیاده‌‌سازی آن در سیستم‌ها، مصداقی از این توانایی‌‌های ایجاد شده بواسطه پیچیدگی اصول و مقررات بانکی ایران است یا با بررسی روش‌های انتقال وجه می‌بینیم که به دلیل تعدد کارت‌های نقدی در ایران، انتقال کارت به کارت و خدمات مشابه آن بسیار رایج است.

وی گفت : بنابراین با نگاه پسا برجام از این توانایی‌ها باید در جهات دیگری نیز استفاده کرد. هر چند این خدمات ها به مردم در انجام عملیات پرداختی کمک می کند ، اما به دلیل شرایط بسته ایران و وجود تحریم ها در فضای داخلی ایران تنها قابل استفاده است و در جایی دیگر کاربرد ندارد. 

فرهنگ فرزان افزود : بدیهی است برای فعالیت بین المللی در حوزه پرداخت چه در سمت صادرکنندگی و چه در سمت پذیرندگی، لازم است الزامات فنی و قانونی برای استانداردهای بین المللی را رعایت و تغییراتی را در حوزه تولید نرم افزار ایجاد کنیم؛ یعنی تنها کافی است با استفاده از خلاقیت و نوآوری، امکانات جذاب و ساده ای را به مشتری ارائه دهیم. چرا که هنوز محصولات و خدماتمان به لحاظ دسترسی، کارایی و امنیت در مقایسه با محصولات و خدمات بانک‌ها و شرکت‌های بین المللی ضعف دارند و لازم است برای فعالیت در عرصه‌های بین المللی یا حتی ارائه خدمات به مشتریان غیر ایرانی در داخل ایران، بهبودهای جدی را بدست آوریم. 

وی گفت: کشورهای منطقه، ایرانیان مقیم خارج از کشور و گردشگران خارجی می توانند نقاط تمرکز شرکت های ایرانی برای ارائه خدمات پرداختی باشد. از یک سو در بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل ناامنی تاکنون کشوری ورود نکرده است و از سوی دیگر تعداد زیادی از ایرانیان در خارج از کشور هستند و هر ساله گردشگران زیادی به ایران وارد می شوند. بنابراین ارائه سرویس در داخل مرزهای ایران به شهروندان خارجی، در خارج از مرزهای ایران به ایرانی ها و شهروندان خارجی فضاهای خالی برای ادامه فعالیت است. 

فرهنگ  فرزان افزود : در چنین شرایطی، هم بازیگران و هم قانونگذار باید ایفای نقش کنند، از یک سو بانک مرکزی باید به نحوی با شرکت های خارجی تعامل و قانون گذاری کند که شبکه بومی پرداخت حفظ شود؛ چرا که تا به امروز سیستم های قدرتمند و رقابت پذیری توسط شرکت های داخلی ایجاد شده است، از سوی دیگر، شرکت های داخلی خود باید صاحب فکر باشند، یعنی با رقبای خارجی وارد تعامل شوند و در قالب های گوناگون همچون شریک تجاری فعالیت خود را با آنها ادامه دهند. بنابراین باید شبکه بومی را برای پرداخت های داخلی حفظ و زیرساخت های استفاده از کارت هایی همچون مستر، ویزا و ... را برای استفاده در خارج از ایران ایجاد کنیم.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =