۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۴
 مردم ایران چقدر پول نقد دارند؟

حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم به بیش از 37 هزار میلیارد تومان رسیده است به این ترتیب سرانه اسکناس و مسکوک در دست ایرانیان به حدود 478 هزار تومان رسیده است

زهرا علی اکبری  - بررسی ها نشان می دهد حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در پایان سال گذشته به 37 هزار و 200 میلیارد تومان رسید ، . آمارهای بانک مرکزی در خصوص میزان اسکناس و مسکوک در دست افراد دلالت بر این آمار دارد . 

 پول نقد این روزها با فراگیر شدن ابزارهایی مانند کارت های اعتباری، کاربرد پیشین خود را در داد و ستدها و معاملات از دست داده اند. در حال حاضر بسیاری از پرداخت های خرد مردم و خریدهای روزانه نیز با استفاده از کارت های اعتباری صورت می گیرد . با این حال ابزاری مانند پول نقد نیز در محاسبات عمومی اهمیت قابل توجهی را داراست .

بررسی ها نشان می دهد پول نقد کارایی خود را برای پرداخت ها در ایران از دست داده است چرا که با توجه به سطح عمومی قیمت ها ، درشت ترین اسکناس ایران که 10 هزار تومانی است برای پرداخت خریدهای متوسط جامعه ایرانی مانند پوشاک و کفش و ... چندان مناسب نیست .

در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته نیز که ابزارهای پرداخت الکترونیک گسترش فروانی یافته اند اما ارزش اسکناس های متداول در مقایسه با ایران بیشتر است . چک پول ها را می توان ابزاری دانست که در سال های اخیر با هدف جبران نقص اسکناس های موجود در بازار ایران به کمک آمده اند . با این حال آمار سرانه اسکناس و مسکوک بدون محاسبه چک پول ها از سوی بانک مرکزی برآورد شده است .

در پایان سال 1393 حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص 35 هزار و 170 میلیارد تومان بود که این رقم با افزایشی 5.8 درصدی به حدود 37 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است .

 در سال های فعالیت دولت یازدهم ، روند رشد اسکناس و مسکوک در دست اشخاص رشدی بسیار کمتر از مدت مشابه سال های قبل را تجربه کرده است . در حقیقت می توان چنین برآورد کرد که رشد دو رقمی حجم اسکناس و مسکوک در دست افراد در این سه سال به کمتر از 6 درصد محدود شده است .

نمودار زیر نشانگر حجم اسکناس و مسکوک در دست افراد در 18 سال اخیر است :

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    27 1
    باید بگید مسیولان ایران چقدر پول دارند ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    31 0
    200 هزار تومان دارم تا اخر ماه
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    13 0
    عالي . اي ول
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    25 1
    سنگ مفت گنجشک مفت ... جوهر مفت کاعذ مفت ... پول بی ارزش چاپ می کنند و دست ملت می دهند می شود همین
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    32 1
    این نمودار به خوبی رشد فزاینده و افسارگسیخته نقدینگی در آن 8 سال شوم دولت پاکدست را نشان می دهد.
  • رسول IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    27 3
    من با 27 سال سن 3 هزار تومن پول نقد بیشتر ندارم
  • ایرانی A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    14 2
    نه بابا
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    ممکن است بفرمائید اگر توزیعِ ثروت بصورت عادلانه صورت میگرفت حداقل مبلغی که یک ایرانی ممکن بود داشته باشد چقدر بود ؟؟؟ البته حتما" میگوئید که توزیع ثروت عادلانه است یا می گوئید برآورد و محاسبۀ نرخ عادلانۀ توزیعِ ثروت چندان ساده نیست و معیارها و عوامل متعددی در آن موثرند ولی باید توجه داشت تنها زمانی توزیعِ عادلانۀ ثروت صورت پذیرفته که هرکس حد اقل های زندگی معمول و متوسط را داشته باشد . آیا این اتفاق افتاده است ؟؟؟آیا اختلاف بیشترین و کمترین قابل پذیرش است ؟؟؟؟ یا رقمی است نجومی که در هیچ معیاری نمی گنجد ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    وای چقد زیاد...پس خود مسولین و فرزنداشون چقد دارن...این همه منابع که ایران داره ولی این باید باشه وضع ایران و مردمش
  • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 0
    ملت کار میکنند پولاشون رو میزارند بانک اینها واسه خودشون کارخانه و ویلا میسازند
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 0
    چه سرانه ای؟ یعنی همیش دسته کل مردمه؟ چیزی رو سرانه میگیرن که همه داشته باشند نه پول را که فقط منحصر عده ای است. خدایا به ما هم نعمت ثروت اعطا کن
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    ممنون از اين گزارش
  • فرزاد A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 0
    لطفا یک بار دیگه به نمودار بالا توجه کنید شیب نمودار در هشت سال دولت " اصلاحات " رو با دولت " پاکدستان " مقایسه بفرمایید واقعا افزایش نقدینگی تو دولت " پاکدستان " حتی برای کسانی که اقتصاد نخوندن هم جای سواله و هم نشان دهنده ی شرایطی ست که عینا در ونزوئلا هوگو چاوز و زیمباوه رابرت موگابه دیدیم ، اولی با تورم 700 درصدی دست و پنجه نرم میکنه و دومی با تبعات تورم 3 میلیون درصدی در سالهای قبل
    • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      0 0
      نقدینگی مشکل اساسی اقتصاد ایران و تمام کشورها هست و میشه ازش به عنوان ربای مدرن یاد کرد، پولی که کاملاً بی اساس و بدون ارزش افزایش پیدا میکنه و پول دست مردم رو بی ارزش میکنه و سرمایه و عمر مردم رو هدر میده، و این در تمام دولت های ایران مطرح و یک مسئله اساسی بوده و تمام مشکل هم از بانک هاست و کسانی که این نسخه هارو برای اقتصاد پیچیدن و بدتر باعث مریضی و بیماری ش شدن، در دولت کارگزاران نقدینگی از 1800میلیارد تومن به 13هزار میلیارد میرسه حدود 7برابر، در دولت اصلاحات از 13هزار به 93هزار میلیارد میرسه حدود 7برابر، در دولت مهرورزی از 93هزار میلیارد به 376هزار میلیارد میرسه حدود 4برابر و در دولت تدبیر و امید از 376هزار به 1300هزار 1300تریلیون تومن میرسه یعنی حدود 3برابر.
    • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      0 0
      و تا ما از لحاظ نظری و عملی با بانک ها و سرمایه داران بانکی مبارزه نکنیم نه این تورم حل میشه نه بیکاری و رکودی که با دپو شدن پول و بی ارزش شدن و تورمش تو این بانکها ایجاد میشه
  • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    2 0
    پول نقد؟؟؟؟؟؟ چی چی هست این پول نقد؟؟؟؟؟؟همونی که میلیاردهامیلیاردبرمیدارن میرن خارج وهیچ کی جلوشونونمیگیره ّ، اونه؟؟؟؟؟؟ ماکه تاحالاندیدیم.
  • عباس A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    سلام ،ارزش ذخیره وپس انداز پولی که مردم در دولت قبل در بانکها داشتند با افزایش قیمت دلار به چهار برابر توسط دولت دهم به یک چهارم کاهش پیدا کرد این بدین معنی بود که مردم یک شبه سه چهارم دارایی هایشان را از دست دادند و به همین میزان فقیر شدند.این ازدست دادن سرمایه زندگی به غیر از افزایش چهار برابری قیمت کالاهای مورد نیاز زندگی مردم بود که مازاد بر قیمت کالاهای یارانه ای قیمت کالاهای غیر یارانه ای هم به میزان چهار برابر افزایش یافت وموجب فشار وحشتناکی بر زندگی مردم شد.کسانی از جمله بنده که مقداری پس انداز کرده بودیم که آپارتمان وسرپناهی برای خانواده هایمان خرید نماییم با افزایش قیمت دلار به چهار برابر وکاهش ارزش پول ملی به یک چهارم امکان خرید خانه مان بر باد رفت ودر حد یک آرزو باقی ماند.
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    متاسفانه اقتصاد ايران از محل نبود پول خرد سال هاست با مشكل مواجه است . اصلا وقتي پول ارزش نداره پول خرد بهاندازه كافي نيستئو باعث عصبانيت همه ميشه