تابناک نوشت: این در حالی است که سوپر استار (superstar) اصطلاحی است در سینمای غرب، به ویژه آمریکا و به هنرپیشههایی گفته میشود که مردم به خاطر دیدن آنان به سینما میروند و هر فیلمی که با بازی آنها ساخته میشود، از فروش چشمگیری برخوردار میشود و در عین حال، بسیاری از رفتارها و سکنات آنها معیار و مبنا قرار میگیرد و علاقهمندان بسیاری دارند که بر پایه شخصیت آن بازیگران خود را تغییر ظاهری میدهند.
حال با این شرایط و وضعیت فرهنگی برخی از بازیگران سینما و البته فارغ از محتوای این فیلم، پرسش اینجاست که سازمان صدا و سیما، با وجود تأکید مستمری که مدیرانش بر فرهنگ سازی مطلوب و متناسب با شعائر والای نظام دارند تا چه اندازه با این موضوع موافق است و اساسا این نوع رفتار این رسانه در این گونه تبلیغات، بر مبنای چه راهبرد اصولی انجام میشود و آیا صرف توجه به فروش بیشتر بدون در نظر گرفتن تبعات سوء الگوسازی کنترل نشده، میتواند توجیهی برای این رفتار باشد؟
البته آنچه در وهله نخست و بر پایه سابقه میتوان دریافت، این است که مدیران رسانه ملی با شخصیتهای متعهدی که دارند با این نوع فرهنگسازی نامطلوب، به هیچ وجه سر سازگاری ندارند و احتمالاً این مورد از چشم آنها دور مانده است.
اما اگر حتی بتوان با این سهلانگاری با اغماض نیز برخورد کرد، آیا تمهیدی برای تکرار نشدن آنها اندیشیده شده است؟ همچنین حتی اگر بتوان وجود بخشی به نام «بازرگانی» در این سازمان را برای به دست آوردن بودجه بیشتر ضروری دانست، نمیتوان از تأثیرات نامطلوبی که در بسیاری زمینهها داشته، بیتوجه گذر کرد.
گسترش فرهنگ مصرفگرایی ـ برای نمونه با تبلیغ فراوان مواد غذایی نامناسب برای نوجوانان و فشار بر خانوادهها به خاطر این تبلیغات ـ و نیز تبلیغ آثار خارجی از دیگر مواردی است که منجر به اشاعه فرهنگی مغایر با اصول و ارزشهای نظام شده و میشود که باید مسئولان فکری برای آن بکنند تا میزان هزینه پرداختی بسیار بیشتر از مبالغ دریافتی نشود.
نظر شما