۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۹

دکتر هادی انصاری در تازه‌ترین یادداشت خود که در گروه نخبگان خبرآنلاین منتشر شده به مساله مهاجرت شیخ احمد قمی به تایلند و تبلیغ مذهب شیعه توسط وی پرداخته است.

این پزشک و پژوهشگر تاریخ اسلام می‌نویسد: «شیخ احمد قمی از جمله علمای متولدقم بود که در قرن دهم هجری به کشور تايلند رفت و در آنجا به تبلیغ اسلام وتشيع پرداخت. وی پس از مدتی توانست شیخ‌الاسلام این کشور شود. مقبره وی در دانشکده تربیت معلم شهر آیوتایا تایلند قرار دارد. شیخ احمد در سال ۹۲۲ هجری (۱۵۴۳ میلادی)، یعنی در دوران حکومت صفويه در شهر قم متولد شد.»

وی ادامه می‌دهد: «شیخ احمد با بانویی جوان از آیوتایا به نام "چوری" که از خاندان سلطنتی بود ازدواج کرد و از او دارای دو پسر و یک دختر شد. این خانواده پایه‌گذار خاندان‌های بزرگ بوناک و احمد چولای که هنوز در تايلند از خاندان‌هاى با نفوذ بشمار مى‌آيند، گرديد. شیخ احمد قمی که از زادگاه خود به قصد ترویج عقاید شیعی و همچنین تجارت، راهی این منطقه شده بود با ورود به شهر "آیوتایا" پایتخت وقت "سیام" توانست از پادشاه وقت یعنی " نارا سوان " کبیر اجازه نامه دریافت کند و پس از یک دهه اقامت در آیوتایا، علاوه بر انجام مأموریت اسلامی خود یعنی تبلیغ و ترویج دین اسلام و مذهب شیعه، در فعالیت‌های تجاری و بازرگانی نیز به پیشرفت و شهرت قابل توجهی دست یابد.»

برای مطالعه متن کامل این مطالب اینجا را کلید کنید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =