۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۴

دو رقیب دیرینه نمی‌توانند در یک دیدار تمامی اختلاف‌ها را به حاشیه برانند.

از بغداد این روزها صدای انفجار به گوش می‌رسد. نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را برای تامین امنیت به کار گرفته‌اند و با این وجود به نظر می‌رسد که سایه شوم بازگشت ناآرامی‌ها همچنان بر سر عراقی‌ها سنگینی می‌کند . در این میان در چند روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها از احتمال دیدار قریب الوقوع میان ایاد علاوی و نوری مالکی خبر می‌دهند . ایاد علاوی ریاست لیست العراقیه را بر عهده دارد و در جریان انتخابات دو کرسی بیشتر را به خود اختصاص داده است . نوری مالکی هم نخست وزیری فعلی را عهده‌دار است . بسیاری از دولتمردان عراقی امیدوار هستند که مالکی و علاوی رقابت دیرینه را به حاشیه برانند و با تقسیم قدرت با یکدیگر ، مانع از رونق مجدد بازار ناآرامی در عراق شوند .

به گزارش آسوشییتدپرس ، هانی عاشور مشاور فهرست العراقیه در این خصوص می‌گوید: دیداری که قرار است بین ایاد علاوی و نوری مالکی صورت گیرد، به منظور تبادل نظر درباره آینده عراق پس از انتخابات و ماموریتهای دولت آینده خواهد بود.خوش بین بودن درباره این گفتگوها و تاثیر آن بر دستیابی به توافق برای تشکیل کابینه جدید، زودهنگام است.
عاشور با انتشار بیانیه ای گفت: گفتگوهایی که بین شخصیتهایی از فهرست العراقیه و ائتلاف دولت قانون آغاز شده است و دیدار آینده علاوی و مالکی بخشی از تلاشها برای خارج کردن عراق از بحران تشکیل کابینه و بررسی آینده کشور است.

وی خاطرنشان کرد فهرست العراقیه به طرحهای اعلام شده خود برای تشکیل کابینه شراکت ملی با حضور فراکسیونهای سیاسی مختلف که در انتخابات برنده شده اند و حتی فراکسیونهایی که برنده نشده اند پایبند است. عاشور درباره احتمال وجود فشارهای آمریکا برای گفتگوی مسئولان فهرست العراقیه و ائتلاف دولت قانون درباره تقسیم قدرت گفت: چنین فشارهایی وجود ندارد بلکه تمایلاتی از طرف برخی اعضای فهرست العراقیه برای گفتگو با دولت قانون وجود داشت و رهبران العراقیه با این دیدگاه موافقت و از تلاش اعضای این فهرست که اقدام به گفتگو با مالکی کردند استقبال کردند. عاشور افزود به نظر وی مالکی با اعضای ائتلاف خود درباره این گفتگوها و همچنین مسئله دیدار با علاوی رایزنی خواهد کرد.

این مقام فهرست العراقیه با اشاره به بی‌میلی برخی طرفدران مالکی به این دیدار گفت: فهرست العراقیه برای تشکیل دولت ملی با حضور همه احزاب ابراز تمایل کرده است و ائتلاف دولت قانون نیز به عنوان یک فهرست بزرگ، بخش مهمی از چنین دولتی خواهد بود.‌ توپ اکنون در زمین ائتلاف دولت قانون است تا ثابت کند به شراکت ملی پایبند است به ویژه بعد از آن که گفتگوهای قبلی را رد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =