طبق قوانین راهداری، راننده های اتوبوس باید در ایران نهایتا روزی ۹ ساعت پشت فرمان بنشینند و رانندگی کنند. اما در مواردی دیده شده که راننده ها تا ۱۷ ساعت هم رانندگی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ خواب‌آلودگی یکی از عمده دلایل تصادفات رانندگی در ایران است. مخصوصا اگر در زمان پیک سفر آمار پلیس را مشاهده کنید. 

خوا‌ب‌آلودگی البته فقط برای راننده های خودروهای شخصی نیست، متاسفانه تعداد زیادی از زاننده های اتوبوس‌های بین شهری هم به دلیل افزایش درآمد محبور می شوند تا ۱۷-۱۸ ساعت پشت فرمان بنشینند. 

این درحالی است که در ایران نهایت به راننده های اجازه داده شده ۹ ساعت در روز رانندگی کنند. داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان در شیفت های کاری به برخی نکات اشاره کرد و گفت: رانندگان موظف هستند در چارچوب آیین نامه ها کار و در جاده ها رانندگی کنند. رانندگان ما در جاده ها طبق قوانین اجازه ندارند طی ۲۴ ساعت بیشتر از ۹ ساعت رانندگی کنند.

به گفته او بنابراین شرکت ها اجازه ندارند برای رانندگانی که این چارچوب را رعایت نکردند، صورت وضعیت صادر کنند: اگر راننده ای از مشهد به تهران می آید صورت وضعیت دریافت نمی کند، این راننده بدون صورت وضعیت هم امکان برگشت به مشهد را ندارد چرا که لازم است در طول مسیر استراحت کافی داشته باشد.

کشاورزیان گفت: در مورد مسیرهایی که بیشتر از ۹ ساعت به طول می انجامد اتوبوس حتما باید با دو راننده سفر کند. به عبارتی هیچ عذر و بهانه ای باعث نمی شود که فردی به خودش اجازه دهد در حالتی که خسته است، خواب آلودگی دارد و دارای شرایط مناسب برای رانندگی نیست، مسافران را به مقصد برساند و جان خود و مسافران را نباید به خطر بیندازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: متاسفانه شاهد حوادث ناگواری ناشی از خواب آلودگی هستیم، رانندگان موظف هستند این ساعت کاری را رعایت کنند تا حوادث جاده ای کاهش یابد و امیدواریم اصلا وجود نداشته باشد.

۴۷۴۷

کد خبر 579628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =