سبک زندگی ایرانی اسلامی مجموعه ای از باید ها و نبایدهایی است که کیفیت زندگی را تضمین می کند و راه و روش چگونه زیستن ، اندیشیدن و ابعاد گوناگون رفتار گرایی اجتماعی را پیش پای انسان می گذارد که قرابت معنایی خاصی با مفهموم استاندارد ملی دارد .

اشکان خوش سرور  : زندگی بشر در سیر تکاملی خود شاهد پیچیدگی های روز افزون ، سرعت ، تغییر و تحولات بسیار و در نهایت ماشینی شدن بسیاری از فعالیت ها بوده است که ما را نا گزیر می کند تا با ایجاد نظم در سطوح مختلف زندگی از استاندارد هایی تبعیت کنیم که پیام آور رفاه ، هماهنگی ، همزبانی در جامعه بشری است.

سبک زندگی ما برگرفته از هویت ایرانی اسلامی است همانطور که مقام معظم رهبری مدظله العالی در فرازی از بیاناتشان می فرمایند: (( رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است: هدف زندگی چیست؟ هر هدفی که ما برای زندگی معین کنیم، برای خودمان ترسیم کنیم، به‌طور طبیعی، متناسب با خود، یک سبک زندگی به ما پیشنهاد می‌شود یک نقطه‌ی اصلی وجود دارد و آن، ایمان است. یک هدفی را باید ترسیم کنیم به آن ایمان پیدا کنیم. بدون ایمان، پیشرفت در این بخش‌ها امکان‌پذیر نیست؛ کارِ درست انجام نمی‌گیرد.)) در نتیجه سبک زندگی متناسب با هدف بشری باید انتخاب گردد و تعهد به معیارها و شاخص هایی که جهت نیل به اهداف ، تعریف و تبیین شده است.

بی شک همین معیار ها هستند که سلامت ، بهداشت ، ایمنی را برای ما به ارمغان می آورد و الگوی مصرف صحیح حتی در جزئی ترین شکل ممکن از جمله نوع خوراک ، پوشاک ، مسکن ، تفریح و ... را ترسیم می کنند و این مرز تلاقی سبک زندگی ایرانی اسلامی و استاندارد ملی است .

ضرورت و اهمیت استاندارد ملی از جهات گوناگون قابل تفسیر و بررسی است که از زاویه سبک زندگی ایرانی اسلامی و پاسداری از معیار ها و شاخص های تعریف شده و لزوم بهره گیری از آن در حفظ سلامت ، بهداشت ، ایمنی و.... به نکاتی مختصر و کوتاه اشاره گردید.

استاندارد ملی واژه ای آشنا برای مردم در زندگی روزمره آنان است که در نگاه نخست به نظر می رسد اهداف آن صرفا در خدمت حقوق مصرف کننده می باشد! هرچند که این تفسیر دور از واقعیت نیست اما نمی توان از نقش سازنده آن در چرخه تولید ، بهره وری و کمک به عرضه ی محصولات و خدمات در بازار رقابتی حال حاضر جهان و ایران برای تولید کنندگان چشم پوشی کرد.

لذا استاندارد ملی حامی منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان است و اهمیت و ضرورت آن در اقتصاد مقاومتی نقش تعیین کننده ای دارد تا بدان جا که در بند 24 از سیاست های ابلاغیه مقام معظم رهبری مدظله العالی به صراحت از افزايش پوشش استاندارد براي كليه محصولات داخلي و ترويج آن سخن به میان آمده است .

کیفیت لازمه ارتقای تولید ملی و درون زا در بازار رقابت جهانی است و سازمان ملی استاندارد ایران نقش تعیین کننده ای در راستای اهداف در نظر گرفته شده از جمله صرفه جویی کلی در مصرف نیروی انسانی، مواد، انرژی، حمایت از مصرف کنندگان، حفظ ایمنی، بهداشت، محیط زیست و... ایفا می نماید و آن چیز که به قطع و یقین می توان به آن اشاره نمود اعتبار علامت استاندارد ملی بر روی کالای تولید داخلی، نزد مردم ایران است و باید از این اعتبار حراست و حفاظت نمود .

اشکان خوش سرور
کارشناس صنایع (گرایش تولید)

46

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =