پایان طرح هدفمندی یارانه‌ها تا ۳ سال آینده

بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از 5 سال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نشان می دهد که این طرح تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه داشت.

زهرا علی‌اکبری: قانون هدفمندی یارانه ها در سال 1389 به مرحله اجرا درآمد و مقرر بود ظرف 5 سال اجرای این قانون همراه با بهبود وضعیت اقتصادی ایران به اتمام برسد، این در حالی است که خلاصه شدن اجرای هدفمندی یارانه ها به پرداخت نقدی یارانه به مردم سبب شد، این طرح به جای آنکه دستاوردهای مثبتی برای اقتصاد داشته باشد، نتایجی منفی را بر ایران تحمیل نماید.

مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در پایان دومین سال از اجرای برنامه ششم به پایان برسد. در حال حاضر برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، این بدان معناست که اگر اجرای این قانون در سال 1396 آغاز شود، قانون هدفمندی یارانه ها تا پایان سال 1397 اجرایی شود . به این ترتیب در صورت تصویب این پیشنهاد از سال 1398 این قانون دیگر اجرایی نخواهد شد و مبنا قانون تازه ای است که مدیریت انرژی نام دارد و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با استناد به اینکه تاکنون گزارشی از نتایج اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ارائه نشده، اعلام کرده اجرای این طرح تبعات سنگین اقتصادی و اجتماعی برای کشور به همراه داشته است . این تحلیل موید سخنان رییس جمهور است که تاکید کرده بود تبعات منفی قطع یارانه های نقدی در حوزه اجتماع بسیار بیشتر از دستاوردهای مثبت اقتصادی در این زمینه است . در قالب این طرح هر ماه بیش از 3 هزار و 400 میلیارد تومان پول نقد، بدون هدف روشنی میان اکثریت جمعیت ایران، به طور مساوری توزیع می‌شود.

 مرکز پژوهش‌های مجلس فرصت برنامه ششم را برای بهبود وضعیت در این حوزه غنیمت شمرده و تاکید کرده بهتر است دولت از فرصت برنامه ششم توسعه برای بهبود چرخه معیوب اجرای هدفمند کردن یارانه ها استفاده کند. در حالی این مرکز اجرای برنامه ششم را فاقد دستاورد مناسب برای اقتصاد دانسته است که دولت سابق مانوری گسترده بر این طرح داد و آن را یکی از نقاط عطف اقتصاد ایران می‌دانست.

 دوره قانونی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با برنامه پنجم توسعه اتمام یافت و تاکید سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر تحقق کامل هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری ، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص عدالت اجتماعی ، ضرورت پرداختن به اصلاحات اساسی قانون هدفمند کردن یارانه ها را آشکارتر ساخته بود.

در این گزارش تاکید شده است، تجربه اجرای هدفمندی یارانه ها نشان داده است که افزایش صرف قیمت حامل های انرژی منجر به افزایش بهره وری یا کاهش در مصرف انرژی کشور نشده است . در این گزارش تاکید شده آنچه در این مغفول واقع شده ضرورت توجه توامان به بهینه سازی و اصلاح ناکارآمدی ها در حوزه تولید، انتقال ، توزیع و مصرف انرژی رخ می دهد.

در این خصوص کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده اند قانون هدفمندی کردن یارانه ها مصوب سال 1388 ، در اخرین ماه سال دوم از اجرای برنامه ششم لغو شده و پرداخت های مرتبط با حوزه انرژی که در حال حاضر بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها صورت می گیرد از این تاریخ به بعد طبق قانون مدیریت انرژی که به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد، اجرایی شود.

در این حوزه توزیع منابع آزاد شده میان گروه های اولویت دار و اهداف مرتبط با سیاست بهینه سازی مصرف انرژی صورت گیرد و از سوی دیگر بهینه سازی و اصلاح ناکارآمدی ها در حوزه تولید، انتقال و توزیع و مصرف انرژی همزمان با اصلاح قیمت انرژی صورت گیرد.

 صرفه جویی در مصرف انرژی و توسعه متوازن و پایدار بخش انرژی و همچنین ایجاد رقابت و اجتناب از تبعیض از جمله مواردی است که در این قالب پیشنهاد شده است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 587852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    64 4
    یارانه ها چوب دو سر طلاست ، پرداخت کنی ضرر کردی ، پرداخت نکنی هم ضرر کردی . خوب چاهی برای ملت و دولت کنده شده
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    83 3
    بنده خدا فکر میکنی اگه یارانه رو قطع کنن قیمتها به روال قبل برمیگرده اصل ایجاد یارانه برای بالا بردن قیمتها بود ودونه ای بود که دولت برای جلد کردن مردم پاشید و ره صد ساله رو تو یک شب پیمود
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    21 30
    باید غیر مستقیم این پول هارو برای آموزش و حمل و نقل و بیمه و انرژی و مسکن و ... هزینه میکردند چون پرداخت مستقیم بدون کار باعث ایجاد حس تنبلی در جامعه میشه و مردم فکر میکنن بدون زحمت باید بهترین زندگی رو داشته باشن
    • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      30 5
      بهترین زندگی ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    43 7
    أمان از محمود
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    32 4
    ای بابا از قدیم گفتن یه سنگی رو یکی انداخت تو چاه صدتا عاقل نمی تونن دربیارن
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    14 11
    باید یارانه کسانی که ناشکرن و در اوج دارایی مینالن،و زن و شوهر هایی که کارمندن و صبح تا شب ماشین برمیدارن و میارن اداره و اون وقت یه سری بیچاره مشافرکش در اندر خم یک ماشین برای پول دراوردن و نان زن و بچه هستن.حذف بشه تا حالیشون بشه دنیا دست کیه.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    24 4
    یارانه دادن دولت شده عین صدقه دادن به فقرا. و اونم شاید قطع بشه . خب به جای دادن ماهی ، ماهی گیری یاد بگیریم بهتر نیست دولت باید یارانه یک سال همه مردم رو بیاره تو چرخه اقتصاد که بتونه ازش به سود مردم استفاده کنه و هر دو ماه یکبار این سودو به مردم بدهد اونم با شفافیت کامل،تاکید میکنم شفافیت کامل.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    19 1
    يارانه هيچ منفعتي كه نداشت هيچ ، باعث شده عده اي با وجود زمانش براي اقتصاد حاضر نباشه ازش دست بكشن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    13 0
    دست شما درد نكنه ، عالي بود خانم علي اكبري
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    23 1
    اين رقم كلان بعدازحذف دهك هاى بالا صرف چى مىشه؟بالاخره رقم درشتى هرماه يارانه داده مىشه ،قراره به جيب كی بره
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    33 0
    یارانه چطور بوجود آمد ؟ قیمت حاملهای انرژی را زیاد کردن گفتن مابه التفاوتش را یارانه میدیم البته در کنار حاملهای انرژی ، چیزهای دیگری را هم گران کردن . . . خوب شما قیمتها را افزایش دادید بجاش باید به همه یارانه بدهید مگر اینکه قیمتها را به زمان اولش برگردانید اونوقت قطع یارانه اشکالی ندارد هر چند به بهانه دادن یارانه ، اقتصاد کشور و خانواده ها نابود شد و همین یارانه بگیرها در هر مقطع مالی که هستن فقیر تر شدن .
    • جمال DE ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      18 0
      شما چه ساده ای ، بنده خدا یارانه و هدفمندی و اینا واسه این بود که قیمتهارو ببرن بالا، حقوق مصرف کننده رو لگد مال کنن و کارگری مفتی بکشن از مردم، و هزار تا هدف دیگه که به اهدفشان هم رسیدند ، حالا تومیگی قیمتها برگرده به قبل؟؟ تو خواب ببینی داداش
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    11 4
    به نظر شما عدالت چیه؟ عدالت اینه که من که درآمدی ندارم با اون که ماشین و خونه ملیاردی داره یه جور یارانه بگیریم؟ حالا قطعش هم نکنند ولی حداقل در دادن یارانه تفاوتی بذارند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    32 0
    یارانه همه رو حذف کنید ولی قیمت آب و برق و گاز و... به حالت قبل برگرده . ضمناً هرچی یارانه تا الان دادید هم پس می دیم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    24 0
    یارانه اساسا جایگزین سوبسیدهای غیر نقدی ای شد که بر روی قبوض برق و گاز و یا قیمت بنزین و ... وجود داشت. هر ایرانی که در ایران زندگی می کند و هزینه های فوق را پرداخت می کند حق دارد که از این یارانه بهره مند شود. موسسات خیریه و کمیته امداد و ... هم وظیفه دارند افراد مستمند و نیازمند را شناسایی و به آنها کمک کنند. متاسفانه اکنون یارانه با صدقه اشتباه گرفته شده است
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    17 0
    این که یارانه بین همه تقسیم شود عدالت نیست مساوات است.
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    15 3
    یارانه متعلق به همه است زیرا افراد مرفع هم پول اب و برق و گاز و...... را مثل تمام خانوارها میدهند .به نظر میرسد از نظر شرعی هم حق انها است با رضایت انها این حق را باید بخشید راهکار مناسبتری را باید انتخاب کرد.تا کسی متضرر نشود
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    22 1
    در صورتی یارانه ها برداشته شود که حاملهای انرژی هم به حالت قبل برگردانده شود
    • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      15 1
      نکنید این کارو کلی کشور جهان چشم امیدشون به این طرح بود میخواستن از ایران الگو بردا ی بنمایند کلی خانواده با این پول گاوداری و کار نون و آب دار راه انداختندی و کلی جوون فرستادن دانشگاه
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    23 2
    حذف ؟؟؟؟؟این یارانه حق همه مردم ایرانه...این تازه 20 درصد حق واقعیمونه.....پولدار و بی پول نداره....مگه روزی که نون بربری رو میکردن 500 تومن نمیگفتن این یارانه رو به مردم بدیم یه چیزی هم تازه برای کشور پس انداز میشه؟؟؟؟دروغ تا کی؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    16 4
    یارانه حق همه مردم است وباید به همه پرداخت شود مگر اینکه کسی بخواهد خودش انصراف دهد
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    11 1
    شما اصل مسئله را فراموش کرده اید "هدف مندسازی یارانه ها" یعنی یاری رساندن به کسانی که واقعا نیازمند هستند. در ضمن کسی که درآمد بالایی دارد احتمال زیاد ماشین دارد خونه شخصی دارد و..... واین یعنی از یارانه بنزین ،آب ،برق،.... بسیار بیشتر از کسی که ندارد استفاده می کند.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 4
    اگر با حذف یارانه افراد پر درامد یارانه افراد کم درامد زیاد بشه اشکالی نداره ولی اگه قرار باشه حذف بشه ولی به افراد کم درامد همون 45 هزار تومن رو بدن به نظر من هم حق افراد پر درامد و هم کم درامد خورده میشه بالاخره یارانه از ثروت های این کشور تامین میشه و متعلق به همس
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    13 1
    ما كه مشكل داشتيم و داريم چه قبل يارانه هاي نقدي و چه بعد اون
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 4
    اگر با حذف یارانه افراد پر درامد یارانه افراد کم درامد زیاد بشه اشکالی نداره ولی اگه قرار باشه حذف بشه ولی به افراد کم درامد همون 45 هزار تومن رو بدن به نظر من هم حق افراد پر درامد و هم کم درامد خورده میشه بالاخره یارانه از ثروت های این کشور تامین میشه و متعلق به همس
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    10 1
    میشه مثل کشور امریکا برنامه ریزی کرد. مثلا : برنامه های غذایی برای فقرا خوابگاه ها و مراکز درمانی و.... در کل باید مردم تشویق بشوند که حرفه یادبگیرند و شغلی غیرکاذب انجام بدهند تا نیازمند یارانه بصورت مستقیم نشوند بلکه همین یارانه را در غالب خدمات آموزشی و درمانی و اشتغالی و... دریافت کنند و نه بصورت مستقیم . مستقیمش را دیدیم که چه شد همه پولها سرازیر شد به سمت ثروتمندان و عواقبش هم شد تورم و اختلاف شدید طبقاتی
  • بی نام AE ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    8 6
    سلام دوستان تا جایی که من میبینم یارانه فقیرابرداشتن
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    7 4
    كساني كه با يارانه موافقيد بفرماييد واقعا يارانه وضعتون رو خوب كرد؟ چرا دفاع مي كنيد ؟ وقتي همه چيز بدتر شده پس يارانه نقدي چرا بايد باز هم پرداخت بشه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    8 0
    در هدفمندی چقدر موفق بودیم که اکنون قصد مدیریت انرژی را داریم؟
  • حسین IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 10
    ان شا الله رییس جمهور بعدی دولت فعلی نیست که بخواد حذفش کنه .
  • جمال DE ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    4 0
    یارانه در حقیقت یه شکولاتی بود که به ملت دادن، تا تمامی سوبسید ها رو قطع کنن بدون اینکه مقاومتی از جانب بخش های پایینی جامعه به وجود بیاد. این دستورالعمل سرمایه داری بین المللی بوده که در خیلی از کشورهای دیگه هم قبلا اجرا شده.
  • ضرغام افشاری نژاد GB ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    4 0
    اگه قیمت حامل های انرژی و سایر کالاها به زمان قبل از پرداخت پارانه های نقدی برگرده اون موقع معقول هست که پرداخت یارانه نقدی قطع بشه . آیا قیمت ها به حالت قبل برمیگرده ؟
  • میثم A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    6 0
    آیا منابع آزاد شده از کانال هدفمندی واقعا با هدف و سیاست گذاری در جای خودش سرمایه گذاری شد؟ یا مث همیشه صرف تنخواه دولت و شرکتهای دولتی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    6 0
    آقا یک کلام ختم کلام تا دزدی و اختلاس توی مملکت باشه ملت هم فکر میکنن اگه ما این پول رو نگیریم اختلاس کنندگان پول رو بر میدارن میرن خارج پس بهتره بگیریم.اگه دزدی و اختلاس نباشه مطمئن هستم اکثر مردم خودشون انصراف میدن از گرفتن یارانه
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
      4 0
      میلیونها لایک
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    کاش بجای یارانه یه سیستم سوسیال مثل المان داشتیم. از پولدار مالیات سنگین میگرفتن میدادن به ندار. همه مردم حق امکانات اولیه زندگی مثل مسکن و غذا و بیمه درمانی داشتن.
  • بی نام IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    0 0
    سلامی ه بکنیم به دکتر پژویان که مبدع و متفکر و حامی این طرح هدفمندی بود که مردم رو فقیرتر کرد خدایا مملکت رو از دست اساتید اقتصاد در امان بدار
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    0 0
    کارمندان ادارات سرویس رفت و برگشت ندارن دوستی که گفته یارانه کارمندان که ماشین میارن سرکار قطع بشه بدونه که وقتی کارمند دولت نتونست به موقع خودشو برسونه سرکار همون خودش از انتظار زیاد کلافه میشه. نمی دونه کارمندانی هستند که از یه شهری به شهر دیگه میرن در حالیکه سرویس رفت و برگشت ندارن و کلی هزینه بنزین و استهلاک خودرو میدن اونم با حقوق کمتر از درآمد یه راننده تاکسی که بدون توجه به نرخنامه مصوب دولت مردم رو سرکیسه میکنه. بله جناب راننده تاکسی صنف جنابعالی هم مقصره.