به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داود فتحعلیبيگی، هنرمند پیشکسوت نمایش ایرانی و ریس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان، در مورد دلایل عدم موفقیت بعضی از نمایشهای عاشورایی در جذب مخاطب میگوید: «اگر بعضی از آثار چندان با اقبال مخاطب روبرو نمیشوند، مطمئنا دارای نقاط ضعفی هستند. کارهایی که بیشتر روضهخوانی مصوراند و ارتباطاتی دارند که میتوانند با اتوبوس تماشاگر بیاورند.»
او که به تازگی نمایش «انسانم آرزوست» را در قالب سیاهبازی با مضمون بیتوجهی افراد جامعه نسبت بهیکدیگر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده است، ادامه میدهد: «مطمئنا این گونه نیست که همه آثار این حوزه ضعیف باشند و کارهایی هم بودهاند که نتوانستهاند مخاطب را به خود جذب کنند؛ آثاری که تنها به مقوله ذکر مصیبت و روضه نپرداختهاند. روضه وظیفه روضهخوان و ذکر مصیبت وظیفه مداح است. وقتی مفاهیم عاشورایی وارد حوزه نمایش میشوند، من نوعی در مقام یک هنرمند باید کار دیگری انجام دهم و حرف دیگری بزنم. قلمرو هنر نمایش، امکان تحلیل، بررسی و تفسیر را برای من فراهم میکند، چیزی که در روضهخوانی و مداحی اتفاق نمیافتد.»
این هنرمند ادامه میدهد: «کاری که در قلمرو نمایش انجام میشود، باید تفاوتهایی با روضه و مداحی داشته باشد. وقتی روضهخوانها و مداحان مشغول کار خود هستند، چه ضرورتی دارد من هم گروهی را دور خود جمع کنم، نمایشی راه بیندازم و در آن روضهخوانی کنم؟»
بازیگر فیلم سینمایی «سگ کشی» به کارگردانی بهرام بیضایی در مورد عواملی که در موفقیت یک متن عاشورایی موثرند، میافزاید: «موفقیت یا عدم موفقیت متن به این نکته بستگی دارد که چه کسی و با چه نگاه و تحلیلی آن را بنویسد. در ارتباط با مقوله عاشورا، مباحث بسیار مهمی تاثیرگذار بودهاند که از جمله آنها میتوان به زمینههای سیاسی و اجتماعی شکلگیری واقعه کربلا و عاشورا و تاثیر آن در طول تاریخ اشاره کرد. مواردی که نباید از چشم کسی که میخواهد در این حوزه بنویسد، پنهان بمانند.»
57242
نظر شما