فائو هشدار داد؛ افزایش ۱۲۲میلیون نفری فقرای جهان به دلیل تغییر اقلیم تا ۲۰۳۰

در گزارشی که سازمان ملل روز گذشته منتشر کرد هشدار داده شده تا 15 سال دیگر شاید 122 میلیون نفر دیگر به علت تغییر اقلیم و تاثیرات آن روی کشاورزی، به شدت فقیر شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این گزارش که توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل فائو آن را منتشر کرده نوشته شده است که تغییر اقلیم " یک تهدید برای امنیت غذایی " در جهان است و حتی امکان دارد باعث شود تا سال 2030، 35 تا 122 میلییون نفر فقیر شوند؛ در این میان کشاوزان مناطق جنوب صحرای آفریقا بیشترین آسیب را می بینند.

به همین منظور فائو خواستار تحولی عمیق در سیستم غذایی و کشاورزی شده و خواسته است که از نیم میلیارد مزرعه کوچک در زمین حمایت خاص شود.

در همین رابطه در قسمتی از این گزارش 194 صفحه فائو نوشته شده است که بدون استفاده گسترده از زمین پایدار، آب، شیلات و علوم جنگل، فقر جهانی نمی تواند ریشه کن شود و همچنین باید تاثیر کشاورزی روی انتشار گازهای گلخانه  و گرمایش جهانی کاهش یابد.

آینده تغییر اقلیم مشخص نیست و سناریو های خوشبینانه و بدبینانه زیادی در رابطه با آینده تولید گازهای گلخانه وجود دارد، به همین دلیل فائو در این گزارش بر اساس سناریو های مختلف از آینده کشاورزی و غذا گفته است، اما به نظر می رسد در هر صورت تغییر اقلیم به غذا و کشاوری آسیب وارد می کند.

در این باره در قسمتی از این گزارش نوشته شده است: بدون شک، تغییر اقلیم به قسمت کشاورزی و امنیت غذایی آسیب وارد می کند، در برخی از مناطق آسیب پذیر مثل جزیره های کوچک می تواند  تاثیر تغییر اقلیم مصیبت بار باشد.

در بهترین حالت، سرعت کم تغییر اقلیم می تواند منجر شود که از طریق تکنیک های مختلفی کشاورزی خود را با اتفاقات وفق دهد، اما تغییرات ناگهانی تر در اقلیم وفق شدن با محیط را برای کشاورزی تقریبا غیر ممکن می کند.

اما سرعت بیشتر تغییر اقلیم پیامدهای اساسی تری دارد که می تواند منجر به کاهش بازدهی محصولات شود و منجر شود قیمت غذا افزایش یابد. در قسمتی از این گزارش نوشته شده: اگر اقداماتی برای توقف تغییر اقلیم انجام نشود، تولید غذا در برخی از قسمت های بزرگ زمین می تواند غیر ممکن باشد.

البته این گزارش راه هایی هم برای انطباق کشاورزی با دمای بیشتر به کشاورزان پیشنهاد کرده است؛ راه هایی مانند تنوع تولید محصول، یک پارچگی کشاورزی با زیستگاه های طبیعی و ...

در روز جمعه مدیر کل فائو در این رابطه گفت: گرمای بیشتر و الگو های آب و هوایی نامنظم در حال حاضر هم به سلامت خاک، جنگل ها، اقیانوس ها و .. آسیب وارد می کند، به همین دلیل ما شاهد افزایش بیماری و آفات هستیم.

ارتارین کازین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا هم درباره تغییر اقلیم و فقر گفته بود: تغییرات اقلیمی هم اکنون هم در حال آسیب وارد کردن به سیستم های بشر دوستانه است، بیش از 80 درصد افراد گرسنه در مناطقی زندگی می کنند که امکان آمدن بلای طبیعی در آن زیاد است. تغییر اقلیم منتظر نمی ماند ما هم نمی توانیم.

گفتنی است تا سال 2030 تغییر اقلیم تاثیرات مثبتی هم در مناطق سرد تر دارد، اما بعد از آن سال تاثیرات منفی تغییر اقلیم می تواند کشاورزی و سیستم های غذایی را در هر منطقه ای تهدید کند.

در دسامبر 2015، سران کشور های مختلف در پاریس توافقی را امضا کردند تا جلوی تغییر اقلیمی را بگیرند و گزارش فائو که امروز منتشر شد نشان می دهد که سران جهان الان باید تعهدات خود را اجرا کنند.

همچنین در قسمت دیگری از گزارش فائو نوشته شده است که یک سوم فراورده های غذایی در جهان تلف می شوند و کاهش این میزان می تواند منجر به کاهش تاقیر کشاورزی بر روی تغییر اقلیم شود.

منبع: گاردین/ 17 اکتبر 2016

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    در سالهای آتی کشور ما هم به دلیل تغییر اقلیم مردمان کرسنه خواهد داشت.