ایرنا نوشت: 'بوریس جانسون'در سخنانی در بروکسل، ضمن درخواست از کشورهای اروپایی عضو ناتو برای تقبل سهم بیشتری از هزینه‌های این سازمان، از پیروزی 'ترامپ'در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان یک 'فرصت' یاد کرد.

وزیر خارجه انگلیس برخلاف نگاه بدبینانه رهبران کشورهای اروپایی نسبت به دونالد ترامپ، در گفت وگو با خبرنگاران در قبل از شروع نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا، گفت:« من فکر می کنم نکات مثبت زیادی وجود دارد و این امر مهم است که درباره رئیس جمهوری منتخب آمریکا یا دولتش پیش داوری نکنیم.

وی افزود:' تنها چند روز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذشته است و فکر می کنم باید صبر کنیم تا ببینیم آنها چه می کنند اما به نظر من باید این لحظه را یک فرصت بدانیم.'

جانسون اضافه کرد: همانطور که پیشترگفتم دونالد ترامپ اهل معامله است و به نظر من این موضوع می تواند برای انگلیس و برای اروپا خوب باشد و باید اکنون روی این مسئله متمرکز شویم.»

وزیر خارجه انگلیس بیان داشت: 'تغییرات بزرگی در جهان در حال رخ دادن است، مردمی که فکر می کنند کسی به حرف آنها به درستی گوش نمی دهد تلاش می کنند تا صدایشان شنیده شود. این وظیفه ما است که حرف آنها را بشنویم و اوضاع را در جهت مثبت پیش ببریم.'

وی همچنین درباره ترکیه گفت:« درباره ترکیه هنوز هم نگرانی هایی وجود دارد. ما نباید ترکیه را در شرایط سخت قرار دهیم و این موضوع بسیار مهم است، ما نباید به گونه ای عمل کنیم که خلاف منافع جمعی ما باشد.»

جانسون همچنین از کشورهای اروپایی عضو ناتو خواست که سهم بیشتری از هزینه های این سازمان را متقبل شوند.
اظهارات وی تاییدی بر انتقاد دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا از کشورهای اروپایی به دلیل پرداخت نکردن سهم شان از هزینه های ناتو، شمرده می شود.

بوریس جانسون به همراه وزیر خارجه فرانسه در نشست اضطراری یکشنبه شب وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد پیروزی دونالد ترامپ در بروکسل حضور نداشت.

رسانه های انگلیسی روز دوشنبه در گزارشی هایی از عدم حضور وزیران خارجه انگلیس و فرانسه به عنوان یک شکاف در مواضع اتحادیه اروپا در قبال تحولات جدید آمریکا یاد کرده اند.

در همین حال به گزارش منابع انگلیسی، مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس نیز روز دوشنبه در نشست بروکسل به همتایان اروپایی اش تاکید خواهد کرد که به تعهد شان در تخصیص 2 درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی، به امور دفاعی عمل کنند.
به نوشته ساندی تلگراف در سال گذشته آمریکا بالغ بر 72 درصد از هزینه های سازمان ناتو را پرداخت کرده و در کنار انگلیس جزء پنج کشوری به شمار می آید که به تعهد دفاعی اش عمل کرده است.

این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه «اغلب کشورهای اروپایی به تعهد دفاعی شان عمل نکرده اند» افزود: بلژیک، جمهوری چک، مجارستان، ایتالیا و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که سال گذشته کمتر از یک درصد در زمینه دفاعی هزینه کرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی اش گفته بود: «بسیاری از اعضاء ناتو پول نمی دهند و این یک مشکل بزرگ است. شما نمی توانید صورتحساب ها را فراموش کنید، بلکه متعهد به پرداخت سهم تان هستید.»
ترامپ هشدار داده بود اگر کشورهای اروپایی عضو ناتو به تعهدشان عمل کنند می توانند روی ما (آمریکا) حساب کنند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =