اما دو سه سالی است هر از گاهی که باران میبارد مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، رضا آریایی خبر میدهد آزادراه دچار انسداد شده است! خط آزادراه از لاین برگشت از پل زال به خرمآباد، مسدود شده است؛ از خرمآباد به پل زال جاده باز است ولی از مسیر برگشت جاده مسدود است؛
چرا؟
به گزارش خبرانلاین لرستان ،مشاهدات ما میگوید:
جاده نزدیک به تونلی به نام تونل «چارتادو» به شدت تخریب شده که نزدیک به رودخانه است.
همچنین آبهای سطحی که از کوه سرازیر میشوند به قدر کافی مهار نشدهاند و باعث رانش خاک و سنگ از بالا به پایین و به طرف جاده میشوند.
حالا حساب کنید اگر مهار آبهای سطحی کوهپایههای متعدد این مسیر بهدرستی و به صورت کامل انجام شده بود آیا آبهای سطحی، به آسانی و به راحتی راهی سطح جاده میشوند؟
مشاهدات ما که چهار ساعت را در این مسیر گذراندیم نشان میدهد در بسیاری از جاها اصلاً دیوار بتنی مهارکنندهی لغزیدن سنگهای روی کوهپایههای اطراف جاده وجود ندارد!
و هر آن احتمال دارد به علت بارندگی یا مثلاً زلزله یا رانش زمین، این سنگها از بالا به طرف پایین و بر روی سطح جاده بیفتند و باعث راهبندان بشوند و چه بسا خطرات و خسارتهای جانی هم برای شهروندان در پی داشته باشند. در برخی کوهپایههای نزدیک به تونلها دیدیم اصلاً دیوار بتنی مانع افتادن سنگها وجود ندارد؛ جایی هم که دیوار بتنی هست به قدر کافی امتداد کامل برای پوشش قرار دادن همهی مسیر و همهی خطرات احتمالی را ندارد.
دیدیم آبهای سطحی داخل تونلها روی سطح جاده هستند که همین خود میتواند باعث افزایش سطح لغزندگی جاده شده و حادثهساز شود. داخل تونلها و روی سطح جادهها، آبهای سطحی، پرسه میزدند.
شاید مهمترین مشکل این است:
به قدر کافی دیوارههای بتنی در کنار کوهپایههای جاده ساخته نشده است و آبهای سطحی نیز به قدر کافی و درست، مهار نشدهاند و آزادانه از بالا به پایین سرازیر میشوند و البته در برخی مناطق سنگها را همراه خویش به پایین آورده و روی سطح جاده انداختهاند که البته ماشینآلات، آنها را کنار زدهاند.
جالب است این آزادراه نرخهای عوارضیاش از جمله بالاترین نرخهای عوارضی در سطح کشور است؛ طوری که رانندگان، نامش را گرانترین آزاد راه کشور گذاشتهاند:
سواری: 12 هزار تومان؛ وانت و مینیبوس: 25 هزار تومان؛ کامیونت: 28 هزار تومان؛
اتوبوس و کامیونت دو محور: 32 هزار تومان؛ کامیون سه محور: 38 هزار تومان؛
تریلی: 50 هزار تومان.
بخش خصوصی در ساخت این پروژه مشارکت کرده است و گفته میشود بین 350 تا 400 میلیارد تومان هزینه کرد است. عوارض دریافتی هم از آن بخش خصوصی است.
بهراحتی این همه آبسطحی باریده میتواند جاده را تخریب میکند و اگر هم جاده را تخریب نکند آیا سطح جاده را لغزنده نمیکند؟
آنچه ما دیدیم نشان میدهد روند دوبارهساخت این خرابی، چه بسا بیش از یک ماه هم به طول بکشد.
روشن است اگر دقت کار بالا برود خودبهخود ایمنی آن هم افزایش مییابد؛ به ویژه در مورد پروژههایی که قرار است مردم از آنها استفاده کنند ضرورت دارد دولتها همیشه نظارت داشته باشند.
گفتنی است این آزادراه در سال 89 و با حضور رئیسجمهور، محمود احمدینژاد افتتاح شد. همان موقع احمدینژاد پیشنهاد داد این آزادراه به نام آزادراه «خرمزال» نامگذاری شود.
وقتی نرخ عوارضی این آزادراه در مقایسه با دیگر آزادراههای کشور اینقدر بالاست همین مشاهدات روایت میکند بسیاری از رانندگان کامیونها ترجیح میدهند از همان محور قدیمی و خطرناک خرم آباد به اندیمشک استفاده کنند. چنانچه گفته شد مثلاً یک تریلر باید 50 هزار تومان عوارضی برای تردد از این آزادراه پرداخت کند.
یکی از آمارهای غیررسمی و البته هنوز تأیید نشده به ما میگوید بین 30 تا حداکثر 40 درصد رانندگان از این آزادراه استفاده میکنند زیرا در بین رانندگان به این آزادراه لقب «گرانترین آزادراه ایران» داده شده است و خیلی از رانندگان بهویژه رانندگان کامیونها و تریلرها ترجیح میدهند دوباره از همان مسیر قدیمی خرمآباد به پلدختر و اندیشمک استفاده کنند. در مواقع بارندگی نیز، احتمال دارد این گرانترین، خطرناک هم بشود.
تیم گزارش میدانی: شهرام شرفی/ سیداحمد موسوی/ کرم ملکآسا
46
نظر شما