۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۵

حسین عاشوری

یکی از اقداماتی که راه‌آهن مکلف به اجرای آن شده است، آغاز خصوصی‌سازی در این بخش و واگذاری شرکتهای تابعه به بخش خصوصی است، که ظاهراً سهام برخی از این شرکتها وارد بورس شده است. برای اطلاع از آخرین وضعیت خصوصی‌سازی راه‌آهن در سالی که گذشت، با حسین عاشوری مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن گفت و گویی کردیم که می‌خوانید:

روند خصوصی‌سازی در سال 87 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در طی سال 87 گامهای جدی در خصوصی‌سازی راه‌آهن از فروش سهام شرکتهای زیرمجموعه آغاز شد. در حال حاضر، 12 شرکت زیرمجموعه راه‌آهن قرار دارند که سهام آنها از طریق بورس عرضه خواهد شد. در شرایط فعلی در حال حاضر 65 در صد از سهام شرکت مهندسین مشاورتوسعه راه‌آهن (مترا) که متعلق به راه‌آهن است با اتمام مراحل قیمت‌گذاری و تأیید نهادهای مربوطه، به فروش گذاشته شد.

وضعیت واگذاری سهام شرکت تراورس و بالاست به کجا رسید؟

کار قیمت گذاری سهام شرکت خدمات و ابنیه فنی(تراورس) نیز نهایی شده است و منتظر برگزاری جلسه شورای عالی واگذاری سازمان خصوصی‌سازی هستیم تا سهام این شرکت نیز به فروش برسد. اما سهام شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) ظاهراً با تأخیر مواجه شده است. در تلاش هستیم سهام این شرکت را از طریق بورس واگذار کنیم اما به دلایلی هنوز این کار انجام نگرفته است. در صورتی از این طریق موفق نشویم سهام بالاست را به مزایده می‌گذاریم.

وضعیت دیگر شرکتها چگونه است؟

واگذاری سهام سایر شرکتها نیز در حال پشت سر گذاشتن مراحل بررسی کارشناسی قرار دارد و به تدریج واگذار خواهند شد که شامل شرکتهای؛ قطارهای مسافری(رجا)، ریل ابریشم پارس، سایپا ریل، فولاد ریل جنوب، حمل ونقل ریلی نیرو، حمل ونقل ترکیبی کشتیرانی، توکاریل، سمند ریل و واگن پارس هستند.

سهم راه‌آهن در این شرکتها چه میزان است؟

سهم راه‌آهن در این شرکتها بالای 40 درصد است، و بخش عمده سهام این شرکتها متعلق به راه‌آهن است. اما در شرکت واگن پارس سهم راه‌آهن تنها، 17 درصد است.

شرکت رجا با توجه اینکه زیان‌ده است و هرسال تا 60میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کند، آیا با این وضعیت می‌توان این شرکت را واگذار کرد؟

یکی از مشکلات ما نیز در واگذاری رجا، عامل زیان‌دهی است اما با توجه به سیاستی که راه‌آهن در پیش گرفته این شرکت به یکباره واگذار نخواهد شد. در حال حاضر نیز از واگذاری واگنهای رجا آغاز کرده‌ایم تا میزان ارزش دارایی‌های این شرکت کمتر شود. و خریداران توان خرید این شرکت را داشته باشند.

تا کنون چه تعداد واگن به بخش خصوصی واگذار شده است؟

واگذاری واگنهای باری ومسافری یکی دیگر از اقدامات اساسی راه‌آهن در خصوصی‌سازی است. در حال حاضر در بخش باری بیش از 70 درصد واگنها به فروش رفته است و تنها 4 هزار واگن باقی مانده که قرار است در هفته آخر اسفندماه کار فروش آنها از طریق مزایده نیز تمام شود اما اگر موفق نشویم تا اوایل سال جدید این کار انجام خواهد شد اما در بخش مسافری واگذاری واگنها به کندی انجام گرفته است چراکه فروش واگن مسافری با اقبال کمتری مواجه است. در برنامه هست که200 دستگاه واگن شرکت رجا واگذار شود. امیدواریم تا پایان سال 88 تمامی‌واگن های مسافری واگذار شوند.

ظاهرا راه‌آهن در واگذاری لکوموتیو با مشکل مواجه است.

هنوز در بخش لکوموتیو کاری را آغاز نکرده‌ایم. زیرا آیین‌نامه مربوطه در مراحل آماده شدن قرار دارد و با تصویب آن به تدریج کار واگذاری لکوموتیو به بخش خصوصی نیز آغاز خواهد شد.

ارزش دارایی‌هایی واگذار شده تاکنون چه میزان است؟

در سال مجموع ارزش دارایی‌های راه‌آهن منتقل شده به بخش خصوصی، 2هزار و 722 میلیارد ریال است.

راه‌آهن تا چه حد توانسته در تحقق برنامه خصوصی‌سازی در سال 87 موفق عمل کند؟

در مجموع راه‌آهن در زمینه خصوصی‌سازی به خوبی گام برداشته است. هرچند در مصوبه اجرای سیاستهای اصل 44 در زمینه راه و راه‌آهن تکلیف نشد که چند درصد این شرکتها باید واگذار شوند. شرکت راه‌آهن برای شتاب به خصوصی‌سازی در این زمینه پیش قدم شد. اگر می‌خواستیم منتظر تصویب آیین‌نامه باشیم با تأخیر بیشتری مواجه بودیم اما اگر آیین نامه مربوطه تهیه و تصویب برسد آن وقت سهم واگذاری راه‌آهن به بخش خصوصی مشخص می‌شود.

با چالش هم مواجه بودید؟

خصوصی‌سازی یک روند زمان‌بر است. در مجموع کار واگذاری‌ها طولانی شده است. راه‌آهن در این زمینه خوب عمل می‌کرد اما تا سازمان خصوصی‌سازی وبورس نتایج را اعلام کنند، روند طولانی می‌شد. هرچند نمی‌خواهیم از آنها انتقاد کنیم چراکه ارائه اطلاعات، بررسی و شفاف‌سازی نیاز به زمان دارد اما احساس می‌کنیم این روندها خیلی طولانی است. به هر حال راه‌آهن در زمینه خصوصی‌سازی دربخش به خوبی گام برداشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
    0 0
    به نظر می‌رسد سرعت بخشیدن به برگزاری جلسات خود راه‌آهن در اتخاذ تصمیمات و تصویب آیین نامه‌ها، نقش بسزایی در سرعت بخشیدن به روند خصوصی‌سازی داشته باشد. لذا بهتر است به این نکته توجه بیشتری صورت گرفته و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری شود.