۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶

نخستین نشست مطبوعاتی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی با حضور این موزیسین و بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران دوشنبه 20 اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، ارکستر سمفونیک تهران از سال 69 تا امروز سایه شش رهبر را بر خود دیده است؛ فریدون ناصری، نادر مشایخی، ایرج صهبایی، علی رهبری و در سال گذشته منوچهر صهبایی و در طی این سال‌ها این کنسرت هیچوقت رهبر ثابتی نداشته است. 

در حالی‌که حضور منوچهر صهبایی و سفرهای او با ارکستر سمفونیک به کشورهای اروپایی و همچنین تقدیر بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از او بسیاری را امیدوار کرد که ارکستر سمفونیک تهران صاحب رهبر ثابت شده، اما هفته گذشته خبرهایی درباره تغییر رهبر ارکستر سمفونیک تهران نشان داد که این ارکستر هنوز هم فقط باید توسط رهبران مهمان و موقت اداره شود.

شهداد روحانی که این روزها نامش در پوسترهای ارکستر سمفونیک تهران «شهرداد روحانی» ثبت شده است، هفته گذشته به تهران آمد تا رهبری ارکستر سمفونیک تهران را پس از منوچهر صهبایی به عهده گیرد. روحانی 9 سال قبل هم به عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران به ایران آمد.

در نخستین نشست مطبوعاتی ارکستر سمفونیک تهران، سئوال اصلی بیشتر خبرنگاران درباره وضعیت ارکستر سمفونیک تهران و رهبری‌های موقت و متغیر این ارکستر بود که بیشتر این سؤال‌ها بی‌جواب باقی ماند. چون بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران مثل همیشه اعتقاد داشت باید صبر کنید و بعد از گذشت چند ماه قضاوت و سؤال کنید. حرفی که او یک سال است درباره ارکستر ملی ایران می‌زند. مدتی قبل هم خبرهایی از امکان تعطیل شدن ارکستر سمفونیک تهران شنیده می‌شد.

رضایی در حالی که سعی می‌کرد خبرنگاران پر از سئوال را آرام کند، گفت: «برنامه ما فعلا این است که ارکستر را با رهبران مهمان اداره کنیم. ما گزینه‌های زیادی برای دعوت از رهبران دنیا برای کار در ارکستر سمفونیک داریم، اما برنامه‌هایمان هنوز قطعی نشده است. خوشبختانه آقای روحانی به‌عنوان یکی از بهترین رهبران دنیا، یکی از اولین گزینه‌ها بودند که خوشبختانه قبول هم کردند.»

شهرداد روحانی هم که از این همه سؤال و انتقاد گیج شده بود، گفت: «حدود 10 روز قبل از طرف انجمن موسیقی با من تماس گرفتند و به عنوان رهبر مهمان ارکستر از من دعوت به کار کردند. من هفته گذشته به تهران رسیدم و هنوز از هیچ چیز خبر ندارم. فقط این را می‌دانم که در طول پنج جلسه تمرینی که با اعضای گروه داشتم متوجه شدم نوازندگان جوان گروه بسیار سرزنده و توانمند هستند.»  

به عقیده او بهتر است ارکسترهای سمفونیک با حضور رهبران میهمان هدایت شوند، اما من از این بابت به ایران دعوت شده‌ام که به‌عنوان رهبر میهمان ارکستر را هدایت کنم. فعلا درخصوص ادامه همکاری و شکل این همکاری صحبت قطعی انجام نشده است.

این رهبر ارکستر با ابراز خوشحالی از نگرانی‌های خبرنگاران برای اوضاع موسیقی گفت: «من خیلی خوشحالم که شما را اینقدر نگران و مطلع از مسائل موسیقی ایران می‌بینم. بعضی از اطلاعات شما خیلی سری است!»

یکی از گله‌های نوازندگان و اعضای ارکستر سمفونیک تهران قدیمی بودن سازهایشان است، سال گذشته به همت منوچهر صهبایی تعداد محدودی ساز برای ارکستر خریداری شد. البته رضایی معتقد است این امر را نباید به حساب آقای صهبایی گذاشت و اقدام خریداری سازهای جدید از سوی انجمن موسیقی صورت گرفته است.

اما روحانی در پاسخ خبرنگاری که از اوضاع سازهای ارکستر سمفونیک تهران پرسید گفت: «الان سازها نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد. البته امیدوارم بعضی از سازها عوض شود و در آینده اوضاع بهتری هم داشته باشیم.»

او که اصرار داشت خبرنگاران را به مثبت‌نگری و خوشبینی دعوت کند و همه چیز را مساعد نشان دهد، گفت:​ «سعی کنید جنبه​های مثبت ماجرا را ببینید. وضعیت ارکستر و نوازندگان آن بسیار خوب است و بهتر هم خواهد شد.»

بابک رضایی در پاسخ بیشتر سئوالات خبرنگاران آن‌ها را به شکیبایی و صبر دعوت می‌کرد و وقتی یکی از خبرنگاران جریان تعطیلی ارکستر ملی را به او یادآوری کرد گفت: «اشتباه واگذاری ارکستر ملی به بنیاد رودکی باعث منحل شدن این ارکستر شد و 90 درصد شکل‌ نگرفتن ارکستر به خاطر حضور نداشتن استاد فخرالدینی است. معاونت هنری هم اصرار دارد ارکستر ملی فقط با حضور ایشان فعالیتش را ادامه بدهد. ما به دنبال رایزنی برای راه‌اندازی دوباره این ارکستر هستیم.»

بابک رضایی در پاسخ به این سؤال که چرا این‌قدر دیر به آقای روحانی برای همکاری با ارکستر اطلاع‌رسانی شد، بیان کرد: «این روال معمولی است. اگر آقای روحانی زمان کافی برای حضور در تهران نداشتند، رهبران خوب دیگری مثل آقای روحانی گزینه‌های دیگر ما بودند.»

ارکستر سمفونیک تهران پنجم و ششم خرداد ماه در تالار وحدت و هفتم خرداد در سالن همایش‌های میلاد کنسرت خواهد داشت. نکته جالب اینجاست که سالن همایش‌های میلاد برای انجمن موسیقی به عنوان بانی این کنسرت تخفیفی بسیار ویژه قائل شده و مبلغی معادل نصف آنچه از دیگر گروه‌های موسیقی دریافت می‌کند برای قرارداد با این مرکز تعیین کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60938

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۰۴:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    0 0
    چه عجب يك خبر نوشتيد كه از دولت وارشاد دفاع نكرد