دولت و توان تاثیرگذاری بر اقتصادکشور

شنبه باتوجه به توافق اوپک و خوشبینی بازار، روند قیمت ارز کاهشی بود و جامعه انتظار داشت با توجه به سخنان رییس کل بانک مرکزی افزایش قیمت متوقف شود، اما از یکشنبه مجددا قیمت دلار رو به افزایش گذاشت. زیرا فشار تقاضا برای واردات کالا، باعث گرانی ارز شده و نباید نسبت به کاهش قیمت خوشبین بود.

جالب است که قیمت ارز ترکیه نیز در این مدت بیش از 30 درصد کاهش پیدا کرده است. با یکی از دوستانم در ترکیه در این‌باره صحبتي داشتم. به گفته او با وجود اتفاقات سیاسی و اقتصادي رخ داده در ترکیه و کاهش نرخ ارزو التهابات سياسي همچنان شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ترکیه هستیم. اقتصاد این کشور همچنان رونق داشته و بازار بزرگ این کشور مورد توجه بنگاه‌هاي خارجي است.

دولت توان تاثیرگذاری زیادی بر اقتصاد کشور ندارد
با توجه به روز دانشجو (16 آذر) فضای سیاسی کشور متلاطم است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به سخنرانان دعوت شده، هفته پر سرو صدایی داشته باشیم. رییس‌جمهور امروز به دانشگاه تهران رفت و درحالی که پذیرای نقطه‌نظرات و نقدهاي دانشجويان بود، یکی از بهترین سخنرانی‌های خود را ایراد کرد. صراحتا اعتراف كرد كه دولت توان تاثیرگذاری زیادی بر اقتصاد کشور ندارد و مجبور است فضا را برای ورود بخش خصوصی داخلي و خارجي مهيا کند.
یکشنبه در جلسه هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق شرکت کردم. متاسفانه عملکرد دبیرخانه و هيات مديره اتاق مشترک مورد رضایت خودمان نيست. بنابراین توافق شد شورای سیاست‌گذاری با حضور اعضا هيات مديره، دبيرخانه و مشاوران تشکیل و برای تقویت عملکرد اتاق مشترک برنامه‌ريزي جدی‌ انجام شود.
امشب نیز پس از چند هفته واليبال بازی نکردن به علت تعطیلات و سرما‌خوردگی، به باشگاه انقلاب رفتم و والیبال جانداري بازی کردم. اخيرا بازي والیبالم پیشرفت محسوسی داشته و اسپكر تيم شده‌ام در حاليكه قبلا ليبرو يا پاسور بودم.
دوشنبه صبح طبق روال هر دو هفته يكبار به اتاق تهران رفتم تا در جلسه کمیسیون انرژی شرکت کنم. اما جلسه این هفته به روز یکشنبه منتقل شده و با جلسه کمیسیون صنعت تلفیق شده بود. فرصتی فراهم شد تا به دوستانم در واحد روابط بین‌الملل و سایر بخش‌ها اتاق سر بزنم و در جريان كارهاي تحقيقاتي و انتشاراتي اتاق قرار بگيرم و چند کتاب جدید منتشر شده را دریافت کنم.

تلاش برای دریافت ویزای مربیان کمپ بارسلونا
بلافاصله از اتاق عازم آکادمی المپیک شدم تا به ملاقات آقای «تاج» رييس فدراسيون فوتبال بروم. بحث ویزا و مجوز فعالیت باشگاه بارسلونا تهران دچار ابهام شده و قرار است برنامه 90 به آن بپردازد. نگران بودم که روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال ‌نسبت به خبر برگزاري کمپ بارسلونا در تهران موضع‌گيري كند و شرايط كاري سخت شود. بنابراین به آقای «تاج» شرایط را توضیح دادم. ایشان برخورد کارشناسانه و دلسوزانه‌اي با موضوع داشت و حمايت از حضور تیم‌هایی مثل بارسلونا در ایران را وظيفه فدراسيون دانست و دستور داد تا با صدور ویزا برای مربيان موافقت شود.
از دوشنبه درگیر فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان، وزارت خارجه و سفارت ایران در اسپانیا بودیم تا ویزای مربیان بارسلونا صادر شود. با وجود موافقت فدراسيون فوتبال با شروع كمپ و صدور ويزا، كنسولي وزارت خارجه طبق پروتكل اصرار داشت كه حتما وزارت ورزش بايد نامه فدراسيون فوتبال را تایید کند. روابط بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان نیز به جد تاکید داشت که این موضوع باید در شورای برون‌مرزی مطرح شود تا امکان صدور ویزا فراهم شود. مجبور شدم در نهایت آقای «دكترسلطانی‌فر» را در جريان قرار دهيم و ايشان مساعدت کند. سه‌شنبه بعد‌ازظهر تاییدیه ویزاها به اسپانیا ارسال شد.
دوشنبه شب برنامه «کنکاش شبکه جام‌جم» به موضوع نشست اخير اپك و برجام نفتي اختصاص داشت و 45 دقیقه به طول انجامید. مهمان برنامه بودم و با آقای «حیدری» مجری توانمند صدا و سیما درباره ابعاد مختلف توافق اوپک بحث و گفت‌وگو کردم.
سه‌شنبه ظهر مصاحبه مفصلی با نشریه وزین «دیپلماسی ایرانی» با محوریت اوپک و ابعاد سیاسی آن داشتم. بخشی از مصاحبه هم به موضوع بودجه و تاثیر آن بر رشد و توسعه اقتصادی کشور اختصاص یافت.

تلاش برای حذف مالیات صادرکنندگان قیر
بعدازظهر در جلسه هیات مدیره اتحادیه شرکت کردم. بحث اصلی درباره همایش سالیانه اتحادیه بود و توافق نشد همایش همزمان با کنفرانس بین‌المللی نفت برگزار شود. در پایان درباره برنامه ششم توسعه و نحوه تفکیک اقلام نفتی و غیرنفتی بحث‌هایی صورت گرفت. اختلاف‌نظرهایی در اتحادیه وجود دارد. من به شدت از این که در برنامه پنجم کوتاهی‌هایی شده و قیر و روغن در زمره اقلام نفتی قرار گرفته است گلایه‌مند بودم. با توجه به این که ليست 17 قلمی که در برنامه چهارم به عنوان نفتي قلمداد شده بود، توسط شركت نفت صادر مي‌شود و از ماليات معاف هستند، گرفتن مالیات از صادرکنندگان قیر ناعادلانه و غير كارشناسي است و مصمم هستیم که در برنامه ششم این موضوع را پيگيري و حل کنیم. خوشبختانه وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت نيز با ما هم عقيده است.
ما به شبكه بانكي بدهي ريالي نداريم و يك وام ارزی صادراتی داشتیم که انتظار داشتيم با توجه به مصوبه «قانون رفع موانع توليد»، پرداخت آن به قیمت روز منتفی شود، ولی با توجه به این بانک وام را از محل منابع خود پرداخت کرده بود مجبور شدیم بخشی از آن را پرداخت و براي شش ماه آن را استمهال کنیم.
چهارشنبه ویزای مربیان بارسلونا صادر شد و مراسمی را که برای عصر چهارشنبه در برج میلاد تدارك ديده بوديم به جمعه صبح موکول کردیم. بچه‌ها در تلاش هستند تا مقدمات کمپ را که هفته آینده در باشگاه نفت تهران برگزار می‌شود به بهترين نحو فراهم کنند.
این هفته میزبان دو هیات خارجی نيز بودم. یک هیات لبنانی-فرانسوی كه خواستار خرید فرآورده برای یکی از شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی بودند. برای آنها توضیح دادم که عملا امكان فروش فرآورده جهت تحويل در«روتردام» هلند وجود ندارد.
یک شرکت چینی نیز که تجهيزات و كشتي‌هاي تدارکاتی و خدماتی را توليد مي‌كند و به سفارش يك مشتری شناورها را ساخته ولی مشتری از خرید منصرف شده، بدنبال مشتري است. به آنها توضیح دادم که اگر بتوانند فاینانس كنند، شاید بتوان مشتری برای آنها پیدا کرد.
از اتفاقات خوب اين هفته تفاهم شركت نفت با شركت «شل» براي توسعه ميادين نفتي غرب كشور بود و تاكيد شركت نفت بر اهميت ارايه طرح توسط متقاضيان براي افزايش ضريب بازيافت ميادين آزادگان و ياداوران به ١٥ درصد است كه حركتي اصولي و در راستاي منافع ملي است.

تحقق برجام فوتبالی
پنجشنبه شب مربيان بارسلونا به تهران رسيدند و اين اتفاق مهم كه من از آن به عنوان «برجام فوتبالي» نام ميبرم در حال محقق شدن است.
پایان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =