کتاب پایه ویژه نوآموزان زبان فارسی در جهان | عکس

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی از تالیف و تدوین کتاب پایه برای سطح نوآموزان زبان فارسی در جهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با بیان اینکه الفبا و خط فارسی به طور عام از پیچیدگی‌های زبان فارسی برخوردار است، اظهار کرد: پیش فرض ۸۰ درصد از کتاب‌های موجود در بازار برای آموزش زبان فارسی، بر این تصور است که نوآموزان زبان فارسی، الفبای فارسی را می‌دانند.

او افزود: این یک تصور اشتباه است و کتاب‌های موجود در سطح پایه، از استانداردی که بتوان آنها را پایه نامید، برخوردار نیستند یا حداقل عنوان نکرده‌اند از چه استانداردی پیروی می کنند.

صحرایی ادامه داد: رسالت بنیاد سعدی در تالیف کتاب‌های آموزشی، طراحی استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی است که این استاندارد در حکم معیار واحد برای تمام کلاس‌های آموزش زبان فارسی در جهان توسط شورای‌عالی برنامه‌ریزی بنیاد سعدی تصویب و از طریق رئیس محترم بنیاد به کل جهان ابلاغ شده است.

او افزود: در این استاندارد پیش از سطح مقدماتی (پایه) سطحی جدید به نام سطح نوآموز اضافه شد و کتابی که در حال حاضر در مراحل پایانی تالیف قرار دارد، ویژه نوآموزانی است که هیچ گونه آشنایی با زبان فارسی ندارند.

صحرایی ادامه داد: برخی از مولف های منابع آموزش زبان فارسی فکر می‌کنند آموزش زبان از الفبا شروع می‌شود‌، در حالیکه آن چیزی که از آموزش الفبا شروع می‌شود، آموزش خط فارسی است، بنابراین آموزش زبان فارسی با خود زبان فارسی شروع می‌شود. به بیان ساده‌تر در انگاره‌های مدرن آموزش زبان، فردی که می‌خواهد زبان خارجی را یاد بگیرد از همان آغاز در معرض کل زبان قرار می‌گیرد، بنابراین آموزش الفبا آموزش سواد است نه آموزش زبان و مسلماً این دو مقوله از هم متفاوت هستند.

سرپرست مولف های کتاب‌های آموزشی بنیاد سعدی در رابطه با کتاب پایه نوآموزان اظهار کرد: این کتاب برای سطح نوآموز و طبق استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی طراحی شده و زبان آموز را از آغاز در معرض زبان فارسی قرار می دهد.

او افزود: نگاه این کتاب به آموزش زبان فارسی مبتنی بر آموزش حرف به حرف نیست بلکه نگرش این کتاب مبتنی بر آموزش حروف در بافت کاربردی آنهاست، بنابراین درس‌ها و انتخاب ترتیب آنها تابع اطلاعات پیکره‌ای و آماری از قواعد واج آرائی زبان فارسی است.

او با بیان ویژگی‌های کتاب پایه نوآموزان، ادامه داد: با توجه به اطلاعات به دست آمده از پیکره‌های زبان فارسی مشخص کرده‌ایم که چه واج یا حرفی را ابتدا درس بدهیم. از دیگر ویژگی‌های کتاب پایه این است که زبان آموز در هر درس حداقل با ده واژه پایه مرتبط با آن حرف آشنا می شود که این واژه‌‎های پایه نیز مبتنی بر پژوهش‌های پیکره بنیاد انتخاب شده‌اند و در هر درس یک نقش زبانی و کاربرد زبانی آموزش داده می شود؛ مثلا «سلام کردن» به شیوه نوین و مبتنی بر تکالیف ارتباطی آموزش داده می شود.

صحرایی خاطرنشان کرد: نگارندگان کتاب به این نکته توجه ویژه داشته‌اند که برخی از حروف الفبای فارسی مانند: ع،غ، ط،ظ، ص،ض، در زبان فارسی وجود ندارد و منجر به عدم انطباق واج و نویسه می‌شود. این حروف جزء زبان فارسی نیستند بلکه جزء خط فارسی هستند بنابراین در هنگام آموزش زبان فارسی به ویژگی این حروف که باعث اختلال در یادگیری می‌شوند به طور جدی بر یک الگوی هوشمند توجه شده است و به همین دلیل ابتدا حروفی آموزش داده می‌شوند که نمایندگان واج‌های اصیل زبان فارسی هستند و در بخش پایانی کتاب حروف استثنا آموزش داده خواهند شد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی افزود: کتاب پایه نوآموزان ۱۷ درس اصلی با ساختاری واحد دارد که در هر درس یک یا دو و گاهی سه حرف یا واج زبان فارسی آموزش داده می‌شود و همچنین استثناهای زبان فارسی در ۹ درس دوصفحه‌ای آموزش داده خواهد شد.

او در پایان خاطر نشان کرد که کتاب پایه، نوآموز زبان فارسی را برای ورود به سطح پایه و «کتاب مینا» که ویژه سطح پایه زبان آموزان فارسی است، آماده می‌کند.  

57241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
    3 0
    هیچ کتاب فارسی ای در روان بودن و سهل و موثر بودن یادگیری به کتاب فارسی و کلا کتابهای ابتدایی دهه شصت وهفتاد نمیرسد الان دخترم کلاس ششم است بخدا دیشب دفترش را نگاه کردم سراسر غلط املایی بود ما در کلاس حدودا سوم یا چهارم به بعد دیگه اصلا غلط املایی نداشتیم در عین حال که الان مباحث درسی به خصوص ریاضی بسیار پیچیده و مبهم شده در کتابهای جدید