۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹

ولفرام آلفا یک سال پیش وارد بازار موتور جستجوهای جهان شد و تلاش کرد با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته خود به پرسش‌های کاربران پاسخ دهد. اما به نظر می‌رسد پس از گذشت یک‌سال، جامعه جهانی هنوز آمادگی پذیرش آن را ندارد.

فاطمه محمدی‌نژاد: عده کمی معتقدند که با وجود موفقیت گوگل، جستجوی اینترنتی مشکلات را حل کرده است. روش‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات در اینترنت آن‌قدر سریع تغییر می‌کند که هرگونه راه جدیدتر و بهتری برای کشف و نمایش این مطالب همیشه مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش سی.نت، وولفرام آلفا مسلما راهی متفاوت در جستجوی اینترنتی ارائه می‌دهد. این موتور جستجوی برخلاف دیگر سرویس‌دهنده‌ها تنها یک نتیجه محکم و ساده را برای جستجو ارائه می‌دهد و نتایج آن به نظر، کارآمدتر از فهرستی از چندین پیوند مختلف است.

اما این استراتژی با وجود کاربردی بودن میان محققان، مورد اقبال عمومی قرار نگرفته است. برآورد آماری ComScore از بازدیدکنندگان ولفرام آلفا نشان می‌دهد که در آوریل 2010 / اردیبهشت 1389 افراد کمتری نسبت به می 2009 / اردیبهشت-خرداد 1388 از این سایت بازدید کرده‌اند.

تغییراتی برای بالابردن کیفیت ولفرام آلفا در راه است. این شرکت قصد دارد صفحه اصلی خود را بازسازی کرده و داده‌هایی نظیر ورزش، موسیقی، اطلاعات سلامتی و غیره را به آن اضافه کند.

استفن ولفرام، موسس شرکت مادر والفرام آلفا، یعنی تحقیقات والفرام گفت: «ما در حال ساخت چیزی هستیم که مطالبی را که مردم در آن قرار می‌دهند، متوجه می‌شود. ما باید به تمامی کاربران گوش دهیم.»

آغاز به کار ولفرام آلفا هم کمی عجیب بود. این سایت تصمیم گرفت برنامه افتتاحیه خود را از یک مرکز نظارت توفان‌ها در ایلی‌نوی به نمایش عموم بگذارد و مشکلات پایگاه داده‌ها و شبکه، این گروه را به زحمت انداخت.

اما با برطرف شدن برخی از مشکلات، کاربران کنجکاو اینترنت شروع به استفاده از این موتور جستجو کردند. مشکل اصلی این بود که آن‌ها نمی‌دانستند چطور باید از ولفرام آلفا استفاده کنند. آن‌ها عادت به استفاده از جستجوی واژگان کلیدی در موتورهایی چون گوگل، یاهو و بینگ داشتند و مسلما این شیوه درستی برای جستجو در ولفرام آلفا نبود.

آن‌ها همچنین دقیقا متوجه نمی‌شدند که چه چیزی در نتایج ولفرام آلفا بدست خواهند آورد، بنابراین انتظار لینک‌هایی به مسیر مقصد را داشتند. برخلاف دیگر موتورهای جستجو، ولفرام آلفا با استفاده از پایگاه داده‌ها و تحلیل آن‌ها، نتیجه مورد نظر خود را تولید می‌کند.

سال گذشته ولفرام آلفا نتوانست جوابگوی تقریبا یک سوم جستجوها باشد. ولفرام گفت:« کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم، جمع‌آوری اطلاعات متخصصان در تمامی زمینه‌ها است. داده‌هایی که شما به صورت پراکنده در شبکه می‌بینید، داده‌هایی هستند که قصد استفاده از آن‌ها را ندارید.»

در حال حاضر تنها 250 نفر برای والفرام آلفا کار می‌کنند. برای این‌که والفرام آلفا موفق شود، باید افرادی را غیر از جستجوگران معمولی جذب کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =