شباهت جعبه‌های آدامس‌ "ریلکس" حتی نحوه باز کردن روبان درب جعبه‌ها با پاکت سیگار در ذهن ناخودآگاه کودک، سیگار را تداعی می‌کند.

ایسنا نوشت:

دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه نوک پیکان شرکت‌های دخانی دنیا نوجوانان و جوانان ایرانی را هدف گرفته است، گفت: این شرکت‌ها برای رسیدن به این هدف فرهنگ‌سازی در زمینه استعمال دخانیات را از دوران کودکی (مهدهای کودک) آغاز کرده‌اند تا مشتریانشان را در دوره جوانی و نوجوانی داشته باشند.

دکتر معدنی با اشاره به تولید محصولات فرهنگی، فیلم سریال و کارتون و نیز اسباب بازی‌ها و خوراکی‌هایی با تبلیغ غیرمستقیم استعمال دخانیات را ترفندهای شرکت‌های دخانی دنیا برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از سیگار در میان افراد برشمرد و افزود: به عنوان مثال شباهت جعبه‌های آدامس‌ "ریلکس" حتی نحوه باز کردن روبان درب جعبه‌ها با پاکت سیگار در ذهن ناخودآگاه کودک، سیگار را تداعی می‌کند. 

وی با بیان اینکه با تکرار استفاده از این قبیل محصولات مشابه به تدریج قبح داشتن سیگار و به همراه داشتن پاکت سیگار برای وی از بین می‌رود، افزود: بدین ترتیب همین کودک در دوره جوانی و نوجوانی در محفلی دوستانه قدرت" نه گفتن" به پس زدن سیگار را نخواهد داشت.

 دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور با بیان اینکه در نهایت از هر 10 نفر مصرف کننده سیگار دو نفر به مواد مخدر روی می‌آورند، گفت: سیگار دروازه ورود به اعتیاد است و باید توجه داشت که اعتیادآوری سیگار 10 برابر هروئین است و به عنوان یک ماده افیونی شناخته شده است.  وی به وجود چهار هزار نوع ماده سمی در دود سیگار اشاره کرد و گفت: ایجاد 80 تا 85 نوع بیماری و 50 تا 55 نوع سرطان از عوارض جسمانی استعمال دخانیات است.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه سرآغاز" بلای خانمانسوز اعتیاد " چیزی جز استعمال دخانیات نیست، افزود: نتایج بررسی‌ها در یکی از زندان‌های شهر تهران نشان داد که اعتیاد 100 درصد معتادان به هروئین و آلوده به ویروس ایدز با یک نخ سیگار آغاز شده است. معدنی با استناد به نتایج تحقیق دیگری در کشور، گفت: نتایج این تحقیق هم نشان داد که بیش از 85 درصد از افراد بزهکار سیگاری هستند؛ بنابراین وجود پیش زمینه‌ای چون فرهنگسازی از دوران کودکی و غیره برای روی آوردن فرد به استعمال دخانیات در دوره جوانی و نوجوانی الزامی است.

وی، تبلیغ اسامی محصولات مختلف دخانی در قالب محصولات معروف کیف، خودکار و خودنویس و عینک را برای مدت مدیدی از شیوه‌های تبلیغاتی شرکت‌های دخانی برشمرد و یادآور شد: پس از مدتی محصولات دخانی با این اسامی وارد بازار‌های کشورهای مصرف کننده می‌شوند.

معدنی با انتقاد از نمایش کارتون‌های کودکانه با تبلیغ غیرمستقیم محصولات دخانی نظیر مجموعه‌های تلویزیونی پلنگ صورتی و ملوان زبل و حتی برخی سریال‌های ایرانی گفت: کم نیستند جوانانی که بر اثر استعمال دخانیات به سرطان مبتلا و هم‌اکنون در مراکز درمانی بستری هستند.

کد خبر 62780

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۹
    0 0
    با سلام و خسته نباشید چند روز پیش با پسر کوچکم رفتیم به سوپرسرکوچه و گفت آدامس میخواد. یه دونه برداشت و منم حساب کردم و اومدیم خونه شاید باورتون نشه اما دیدم بوی تنباکو تو خونه میاد و هر چی به پسرم نزدیکتر میشدم میدیدم بو تندتر میشه نزدیک که رفتم دیدم بو از دهنش میاد و داره آدامس میجوه فکر کنم از شکل ظاهری بسته های آدامس گذشته و مواد دخانی به آدامسها میزنن

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین