تصاویری خیره‌کننده از ۲۸ مکان زیبای دنیا که تغییر اقلیم به‌زودی نابودشان می‌کند

زمین، خانه مکان‌های زیبا و طبیعی است. با این حال به دلیل تغییرات آب و هوایی و بی‌توجهی انسان به زیبایی‌های طبیعت، برخی از آنها در معرض خطر ناپدید شدن از روی کره زمین طی صد سال آینده و چه بسا زودتر قرار گرفته‌اند.

صنم بیاناتی: شاید بی‌دلیل نباشد که بازیگری مانند لئوناردو دی‌کاپریو به طرق مختلف درباره تغییرات آب و هوایی و تبعات آن در آینده نه چندان دور حرف می‌زند و تلاش می‌کند دنیا را از این معضل آگاه کند. نمایی از آنچه که می‌تواند از تبعات جنین اتفاقی باشد فیلم بازگشته از گور بود که شاید به چشم‌ خیلی‌ها فیلم چندان جالبی نیامد هر چند هدف اصلی این فیلم نمایش واقعیت‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی در دنیاست؛ چیزی که این‌روزها دونالد ترامپ به سخره می‌گیرد و شاید بقیه دنیا هم خیلی به آن توجهی نداشته باشند. اما این خطر وجود دارد و دنیا را تهدید می‌کند.

بیزینس اینسایدر در گزارشی با تصاویر خیره‌کننده که درآن به منابع مختلف استناد کرده، درباره ۲۶مکان دیدنی دنیا نوشته چنین نوشته است؛ از ونیز ایتالیا تا گلاسیر پاتاگونیا و کونگو باسین افریقا... در این لیست با مناطقی که طبیعت خیره کننده‌ای دارند اما در آینده از کره زمین ناپدید می‌شوند آشنا می‌شوید.

البته ما در خبرآنلاین؛ زاینده‌رود و دریاچه ارومیه را هم اضافه کردیم؛

سیشل

مقصد محبوب توریست‌ها بخصوص بهترین مقصد ممکن برای ماه عسل‌. ،‌سیشل دوست داشتنی واقع شده در اقیانوس هند در سواحل ماداگاسکار بر اثر سایش تدریجی ساحل در معرض محو شدن از روی نقشه کره زمین قرار گرفته است.
خطر از بین رفتن و نابودی کامل ، سیشل را بین 50 تا 100 سال آینده تهدید می‌کند.

منبع: تایم

کوه کلیمانجارو،‌ تانزانیا

منظره رویایی برف بر روی نوک کوه کلیمانجارو در تانزانیا شاید در آینده نه چندان دور دیگر وجود خارجی نداشته باشد و فقط یک تصویر ثبت شده در عکس‌ها باشد. بین سال‌های 1912 تا 2007 ورق‌های یخی کلیمانجارو تا حدود 85 درصد آب شدند.

منبع: سی‌ان‌ان

میرادور باسین و پارک ملی تیکال در گواتمالا

میرادور باسین و پارک ملی تیکال بازمانده‌ای از تمدن مایاها در عصر فعلی هستند.غارت غیر قانونی آنها و آتش سوزی جنگل‌ها ممکن است در آینده تکه‌ای به جا مانده از تاریخ و تمدن بشر را از بین ببرد.

منبع: یونسکو

سانداربانز، هند و بنگلادش

این منطقه نزدیک به 4000 مایل آب و زمین از دلتای گنگ را شامل می‌شود. منطقه وسیعی از جنگل‌های حرا در دنیا در این محدوده واقع شده است. این منطقه همچنین پناهگاهی برای برخی گونه‌های حیوانی در معرض انقراض مانند ببر محسوب می‌شود. جنگل زدایی ، آلودگی و استفاده شدید از سوخت‌های فسیلی باعث شده است سطح دریا در این منطقه به سرعت بالا بیاید ؛‌اتفاقی که نتیجه‌ای جز فرسایش این خط ساحلی گرانبها ندارد.

منبع: یونسکو،‌ گلوبال سیتی زن

پاتاگونیا گلاسیر، آرژانتین

این منطقه یکی از زیباترین مناطق برای توریست‌ها در سرتاسر دنیاست که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با این حال کاهش بارندگی و بالا رفتن درجه حرارت هوا باعث شده ، یخ‌های این منطقه آرام آرام آب شوند.

منبع: تراول چانل

زاهارا دلا سیه‌را، اسپانیا

در استان کادیز در کوه اندلس واقع در جنوب اسپانیا ، زاهارا دلا‌سیه‌را طبیعت وحشی و سرسبزی خود را به دلیل بالا رفتن دما و کمبود بارش در سال‌های اخیر از دست داده است.

منبع: تراول چانل

آوتر بانکز، شمال کارولینا

آوتر بانکز در سواحل شمالی کالیفرنیا ، به دلیل فرسایش زمین در خط مرزی با وجود نشانه‌های مشهوری مانند فانوس کیپ هاترز در معرض خطر از بین رفتن قرار گرفته است.

منبع: بیزنس اینسایدر

جنگل‌های ماداگاسکار

پیش بینی شده جنگل‌های ماداگاسکار طی 35 سال آینده بر اثر آتش سوزی‌های بسیار و عمل مجرمانه جنگل زدایی از بین بروند.

منبع: هافینگتون پست

پارک ملی گلاسیر،‌ مونتانا

یخچال‌های طبیعی واقع در پارک ملی گلاسیر در مونتانا از عدد 150 به 25 عدد رسیده‌اند. طی 15 سال آینده ممکن است هیچکدام از این یخچال‌ها دیگر وجود خارجی نداشته باشند.

منبع: تایم

ونیز، ایتالیا

در طی رفت و آمد سال‌ها ونیز رویایی آرام آرام در حال غرق شدن است و در طول همین زمان نشانه‌ای از توقف این روند دیده نشده. سیل‌های پی در پی در سال‌های اخیر بیشتر مزید بر علت شده‌اند تا این شهر در معرض از بین رفتن قرار بگیرد.

منبع: لایو ساینس

ماچو پیکچو، پرو

بقایای امپراطوری اینکاها در این منطقه سالانه میلیون‌ها توریست را جذب خود می‌کنند. روزانه بیش از 2500 بازدید کننده از این منطقه دیدن می‌کنند. بسیاری بر این باورند که رانش طبیعی و فرسایش زمین می‌تواند باعث تخریب این منطقه شود مگر اینکه مقررات جدی‌تری برای مراقبت از آن وضع شود.

منبع: تایمز پرویی، گلوبال سیتی‌زن

جزایر گالاپاگوس

ترکیبی از تعداد بسیار زیادی از توریست‌ها و گونه‌های خارجی که متعلق به این محدوده نیستند تهدید جدی برای محیط زیست این منطقه و گونه‌های منحصر به فرد جزایز گالاپاگوس محسوب می‌شوند که یک گروه از جزایر اکوادور هستند.

منبع: کانال آب و هوا

کونگو باسین،‌ افریقا

کونگو باسین در افریقا دومین جنگل‌های بزرگ استوایی در دنیا هستند. همچنین این منطقه یکی از بیشترین تنوع‌های زیستی در جهان را داراست به طوریکه بیش از 10 هزار گونه گیاهی ، هزار گونه پرنده و 400 گونه از پستانداران در آن یافت می‌شود. با این حال سازمان ملل پیش بینی کرده است دو سوم این جنگل شامل گیاهان و طبیعت وحشی آن ممکن است تا سال 2040 به طور کامل از بین برود.

منبع: سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی

دریای مرده (بحرالمیت)

یک سوم این دریا واقع در خط مرزی اردن ظرف چهل سال گذشته از بین رفته است. با توجه به اینکه کشورهای اطراف این دریا از آب رودخانه اردن برای مصارف خود بهره‌برداری می‌کنند ( تنها رودخانه‌ای که دریای مرده از آن تغذیه می‌شود )این دریا می‌تواند طی 50 سال آینده کاملا از بین برود.

منبع: تایم

زمین‌های باتلاقی فلوریدا

زمین‌های باتلاقی فلوریدا به عنوان در معرض خطرترین پارک در امریکا شناخته شده‌اند. آب بیش از حد ، گونه‌های جدید و توسعه شهری ،‌همگی از مشکلاتی هستند که این منطقه را در معرض خطر نابودی قرار داده‌اند.

منبع: تاریخ طبیعی موزه فلوریدا

پارک ملی درختی جاشوآ ، کالیفرنیا

صحرای موهاوی و درختان جاشوآ ،‌ هر دو از مناطق بومی ، جذاب و منحصر به فرد کالیفرنیا هستند. به دلیل خشکسالی شدیدی که سال گذشته اتفاق افتاد ،‌این درختان با کم آبی شدید مواجه شده‌اند. در هفت ماه گذشته فقط یک اینچ باران در موهاوی باریده است. اگر این کم آبی رفع نشود طبیعی است که این درختان نمی‌توانند عمر درازی داشته باشند.

منبع: گلوبال سیتی‌زن

کوه‌های آلپ، اروپا

خبر خوبی برای کوهنوردان و علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی در راه نیست.تغییرات آب و هوایی بیشترین تاثیرش را بر روی کوه‌های آلپ گذاشته است چه اینکه آنها در ارتفاع کمتری از دیگر رشته‌کوه‌ها قرار دارند. هر سال این رشته کوه‌های اروپایی حدود سه درصد از یخچال‌های طبیعی خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب به نظر می‌رسد برای سال 2050 دیگر هیچ یخچال طبیعی باقی نمانده باشد.

منبع: تایم

تیوالا

در اقیانوس آرام بین استرالیا و هاوایی واقع شده است. تیوالا یک ملت کوچک پلینزی است که از 9 جزیره تشکیل شده. تیوالا در معرض خطر غرق شدن توسط آب‌هایی قرار گرفته است که دور تا دور آن را احاطه کرده‌اند. چرا که این جزایر فقط 15 فوت بالاتر از سطح دریا قرار گرفته‌اند.

منبع: تراول چانل

تاج محل، هند

یکی از مشهورترین ساختمان‌های نمادین در دنیا تاج محل است. با این حال برخی کارشناسان بسیار نگران این موضوع هستند که تاج محل بر اثر فرسایش زمین فرو بریزد.

منبع: وال استریت ژورنال

گریت باریر ریف، استرالیا

بزرگترین صخره مرجانی دنیا گریت باریر ریف در استرالیاست که بیش از نیمی از آن به دلیل بالا رفتن دما در سی سال گذشته از بین رفته است. آلودگی اسیدی این مرجان‌های سفید از دیگر نگرانی‌های فعلی در این باره است به طوریکه دانشمندان پیش بینی کرده‌اند این صخره مرجانی می‌تواند در سال 2030 کاملا از بین رفته باشد.

منبع: تایم

اهرام ثلاثه، مصر

اهرام ثلاثه مصر و مجسمه ابولهول بزرگ در معرض خطر نابودی بر اثر فرسایش ناشی از آلودگی زمین قرار گرفته‌اند. همانطور که فاضلاب صفخات بنایی اهرام را ضعیف می‌کند ،‌این نگرانی که چنین بنایی در نهایت بر اثر آلودگی تخریب شود شدت می‌گیرد.

منبع: فرومرز

آمازون، برزیل

با احتساب 2.1 میلیون مایل مربع ، آمازون در برزیل بزرگترین جنگل استوایی و باران زای جهان شناخته می‌شود.بیشترین تنوع گونه‌ای متعلق به این منطقه است اما گسترش کشاورزی ممکن است در نهایت منجر به تخریب این جنگل‌ها شود.

منبع: گاردین، نشنال جئوگرافیک

دیوار بزرگ چین

بزرگترین بنایی که در دنیا به دست بشر ساخته شده است ، طی 2000 سال گذشته از خطرات بسیاری مصون مانده و مقصد گردشگران بیشماری شده است با این حال اخیرا کشاورزی بیش از حد حدود دو سوم از دیوارهای این بنا را آسیب زده و یا تخریب کرده است. با این تفاسیر دیوار بزرگ چین می‌تواند در کمتر از 20 سال به یک خرابه تبدیل شود.

منبع: گاردین، ایندیپندنت

مالدیو

مالدیو ، جزیره‌ای در اقیانوس هند ، آرام آرام به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال غرق شدن است.دانشمندان پیش بینی کرده‌اند این جزیره که حالا ملت مالدیو در آن ساکن هستند تا صد سال آینده کاملا زیر آب می‌رود و غرق می‌شود.

منبع: بی‌بی‌سی نیوز

مسجد تومباکتو،‌ مالی

عمده بنای این مسجد از گل ساخته شده است. زمان ساخت آن هم به قرن‌های 14 تا 16 بازمی‌گردد. این بنا به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. با این حال عدم مراقبت کافی ،‌بارندگی و تغییرات دمایی میزان تهدید خراب شدن این بنا را افزایش می‌دهد.

بیگ سور، کالیفرنیا

بیگ سور در کالیفرنیا به تماشای بالا و پایین رفتن نهنگ‌هایش مشهور است. اما آتش سوزی‌های اخیر و خشکسالی به میزان قابل توجهی به این منطقه ساحلی آسیب رسانده به طوریکه هر ساله پستانداران کمتری در این محدوده رویت می‌شوند.

منبع: پی‌بی‌اس


آیا زاینده‌رود و دریاچه ارومیه هم در این لیست قرار می‌گیرند؟

زاینده رود،‌ اصفهان، ایران

زاینده رود یا همان زنده رود با معنای زیبا و پرانرژی رود زندگی بخش ،‌بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران که سرچشمه‌اش از کوه‌های زاگرس بخصوص زردکوه بختیاری می‌آید و با طی کردن مسیر 200 کیلومتری در کویر مرکزی ایران به سمت شرق ،‌در نهایت به مانداب گاوخونی می‌ریزد؛ اصالت اصفهان زیباست و دلخوشی مردمش. زاینده رود چه بسا یکی از نمادهای شناسایی ایران بزرگ هم هست با این حال بی‌توجهی مکرر که دو دهه‌ای از عمرش می‌گذرد سرنوشت این ، یکی از زیباترین رودهای ایران را در هاله‌ پر ابهامی محصور کرده.

از اواخر دهه 70 بود که با انتقال آب به استان یزد ، پروسه خشک شدن زاینده رود آغاز شد. برداشت بی‌رویه آب از حوزه آبریز زاینده رود، روندی که از قرار همچنان فکر بکری برای آن اندیشیده نشده ، انتقال آب به سایر شهرستان‌ها و استقرار صنایع بزرگ، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در حاشیه زاینده رود چه بسا تنها برخی از دلایل خشک شدن تدریجی این رود باشند که هنوز راهی برای نجات آن پیدا نشده.

شاید اینروزها زاینده رود گاه به گاه و خب ، فصل به فصل ،‌با آب سیراب شود اما خیلی زمان صرف نمی‌شود تا خشکی دوباره این بزرگترین فلات مرکزی ایران نمایی تاسف بار از زاینده رود بی‌آب را ترسیم کند که خاطر هموطنان اصفهانی را حسابی آزار می‌دهد.

نکته عجیب در این مورد ،‌چاره‌ای قطعی برای حل مشکل زاینده رود است که طی این سالها اندیشیده نشده و حاصل این بی‌تفاوتی،‌ حال زار این رود زندگی بخش است.

دریاچه ارومیه، ارومیه، ایران



دریاچه‌ای در شمال غربی ایران، واقع شده بین آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است که با مساحت 6 هزار کیلومتر مربع به عنوان بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا شناخته می‌شود.

در عین حال دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیاست.

اواسط دهه 80 بود که دریاچه ارومیه آرام آرام به سمت خشک شدن پیش رفت و این روند تقریبا در سال‌های اخیر بزرگترین دریاچه کشور را در معرض خشکی قطعی و از بین رفتن تمام و کمال قرار داد. شدت گرفتن این اتفاق کارشناسان امر را نگران کرد به طوریکه آنها بر این باورند با خشک شدن دریاچه ارومیه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی می‌شود که به این ترتیب شرایط محیط زیستی این محدوده کاملا تغییر می‌کند.

پرداختن لئوناردو دی‌کاپریو در صفحه شخصی اینستاگرامش به احوالات نابسامان این دریاچه ،‌در مقطعی نام دریاچه ارومیه و مصائب اینروزهایش را حسابی در دنیا پر رنگ کرد.

اگرچه راهکارهایی برای نجات دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد که حداقل فعلا تا حدودی آن را از خطر خشکی قطعی دور کرده است اما نگرانی‌ها همچنان بابت آینده این دریاچه به همان قوت اولیه خود برقرار است.

در حال حاضر برخی کارشناسان بر این باورند فعالیت‌هایی که جهت ترمیم روند رو به افت دریاچه ارومیه انجام شده در کنار حمایت‌های مردمی باعث بهبود در رویه تخریب تدریجی آن شده و تا حدودی حال دریاچه ارومیه را بهتر کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    30 24
    نخیر. اگر آب درست مدیریت بشه و حق آبه زاینده رود رو برگردونند و به استان های دیگه صادر نکنند، دلیلی برای خشکی آن وجود ندارد.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
      23 7
      فعلا که سرچشمه های کارون رو منحرف کردن به سمت زاینده رود ، کارون خودش داره خشک میشه
    • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
      9 1
      به سمت زاینده رود یا به اسم زاینده رود؟ برو ببین آبش رو کی میخوره و میبره. زاینده رود اسمش روشه همیشه آب داشته و نیاز به آب جایی نداره.
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    53 1
    کل طبیعت ایران به دلیل سو مدیدریت در آینده نزدیک
    • amirreza A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
      26 2
      سوء مدیریت دست به دست همراه فرهنگ ضعیف مردم
    • بی نام IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
      2 0
      و جمعیت بی سابقه بالای 50 میلیون نفر
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    34 1
    در مورد سواحل ایران که ساحل خواران سالهاست نابودشان کردند چی؟
  • محمد حسن IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    10 3
    اگه مسئولین درست عمل کنن دریاچه ارومیه احیا میشه اما اگه درست عمل کنن
  • بی نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    0 3
    خوراکه ایرانی و ایرانی بازیه.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    0 4
    همان طور که در برف جنوب مشاهده کردید تغییرات آب و هوایی قابل پیش بینی نیستند. اینکه بگوییم اینجا خشک میشود و فلانجا زیر آب میرود اصلا حرفه ای و علمی نیست. از آنجایی که متغیرها بسیاری به طور همزمان تغییر میکنند باید دید در دهه های آینده چه الگوی جدیدی در زمینه حکمفرما میشود. شاید با چرخشی ۱۸۰ درجه به وضعیت عادی خود برگشت.
  • علیرضا محمد صالح A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    6 5
    ما مسلمان هستیم قران کتاب اسمانی ما است.شبانه روز 34 مرتبه میگویم الحمد اله رب عالمین.یعنی تدبیر امور عالم بدست خدا ست.پس بیئیم به حرف های مدبر امور عالم گوش کنیم.به بینیم تا این زمان بر حسب علم جهان قران تفسیر المیزان چه گفته ؟ اولین کار تعادل طبیعت را بهم زدیم