علی شریعتمداری با اشاره به مسئله شناخت در فلسفه صدرا گفت: ابنسینا پیش از صدرا معتقد بود شناخت، حضور صورت اشیاء در ذهن است. ملاصدرا، شناخت را مرتبط با جان انسان میداند و این فطرت مشمول الطاف الهی، به نوعی آشکار کردن علوم مختلف است، بنابراین، «شناخت» آشکار کردن ماهیت اشیاء است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان دو علم بسیط و مرکب از فلسفه صدرا گفت: ملاصدرا «علم بسیط» را علمی میداند که عالم از آن آگاه نیست و «علم مرکب» را علمی عنوان میکند که عالم به علم خود آگاه است، یعنی میداند که میداند.
وی انسان را فطرتاً حقجو معرفی کرد و گفت: ملاصدرا معتقد است، همه انسانها فطرتاً دارای علم به حق هستند. ذهن انسان قالبهایی دارد که معرفت به اشیاء در آن قالبها جای میگیرد.
شریعتمداری با اشاره به آیه «ونفختُ فیه من روحی» گفت: همین موضوع مبنای عمق مطالب است، بنابراین ما توقع نداریم جوانان آراء و اندیشههای ملاصدرا و ابنسینا را کاملاً فرا گیرند. بلکه میتوانیم به آنها کمک کنیم دارای روح فلسفی باشند و طرز تفکر فلسفی را بیابند.
نظر شما