از هنگام وقوع این حادثه، گزارشهای تصویری از سیما به گونة زنده پخش شد و روایت های گوناگونی از چند و چون آن انتشار یافتهاند. مدیر کل بحران استانداری تهران دربارة علت اصلی این حادثه گفت:
«علت اصلی حادثه آتشسوزی در رسانهها اتصال برق اعلام شده است. کارشناسان نیز به طور جدّی در حال بررسی این موضوع هستند... متأسفانه در حادثه پلاسکو اخطاریههای متعددی از سوی مسئولان ذیربط صادر شده بود. اگر هیأت مدیره و متولّیان این ساختمان تجاری به این هشدارها توجه ميکردند و فعالیت¬هایی را برای ایمنی مورد لحاظ قرار ميدادند شاهد ابعاد گستردة چنین حادثهای نبودیم». (روزنامه اطلاعات، 9 بهمن 1395)
یک عضو کمیتة ویژة بررسی حادثه پلاسکو نیز در مجمع نمایندگان تهران به نقل از یک متخصّص آواربرداری از دانشگاه امیرکبیر که در این کمیته حضور یافته در توصیف فروریزی این ساختمان چنین گفته است:
«در حادثه پلاسکو 12 آتشنشان در طبقه 14 ساختمان و 4 آتشنشان در طبقه 10 بودند که این 16 آتشنشان در همان دقایق اول فرو ریختن آوار شهید شدند. منبع گازوئیل در زیر زمین پلاسکو سبب شعلهور شدن آتش و رسیدن درجة حرارت به 600 درجه سانتيگراد شد. درجة حرارت به حدّی بود که آهن ذوب شده در کامیونها ریخته ميشد. در چنین شرایطی حضور مسئولان سبب کُندی عملیات شد که این یک اشتباه بود. فرمانده عملیات در ساعات اول مشخص نبود که این یک ضعف شدید در زمان بحران است». (روزنامه اطلاعات، 10 بهمن 1395)
مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس نیز آمار آخرین تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو را 235 نفر اعلام کرد و افزود تا ساعت 9 دیروز ، تکنیسینهای اورژانس 180 مصدوم این حادثه را به صورت سرپایی مداوا کردند. در این مدت عوامل اورژانس به وسیلة آمبولانسها 55 مصدوم این حادثه را به بیمارستانها منتقل کردند. (روزنامه اطلاعات، 9 بهمن 1395). سرانجام پس از 9 روز تلاش بيوقفة امدادگران، پیکرهای آتشنشان و دیگر شهروندان از زیر آوارها بیرون آورده شدند و روز دوشنبه 11 بهمن ماه، مراسم باشکوه تشییع این آتشنشانان فداکار برگزار گردید.
1- تحقیقات دربارة ریشة این حادثه
در همان روز وقوع آتشسوزی و نگرانيهایی که فضای عمومی کشور را فرا گرفته بود اشخاصی که مسئول پیشگیری از وقوع این حادثة دردناک بودند فرصت یافتند به گونهای از خود سلب مسئولیت کنند. آقای مهدی چمران روز پنجشنبه 30 دی به همراه معاون شهردار در شبکة 2 سیما حضور یافتند و بيآنکه توضیح روشنی از دلیل وقوع حادثه بدهند دست به فرافکنی زدند. در همین روز محمد باقر قالیباف نیز با کلاه ایمنی در محل حادثه ظاهر شد و توضیحاتی دربارة آوار برداری از این ساختمان داد. روز یکم بهمن 1395 آقای مهدی چمران در سخنان پیش از خطبة نماز جمعة تهران گفت: «در عرض 3 سال گذشته 14 بار به مسئولان پلاسکو اخطار دادیم».
ولی نه نامی از این مسئولان بر زبان آورد و نه اینکه چرا به دادن این اخطارها بسنده کرده و هیچ تصمیمی را برای ایمنسازی این ساختمان به مورد اجرا نگذارده است. سرانجام روز 13 بهمن ماه، وزیرکشور و محمد باقر قالیباف در جلسة علنی مجلس حضور یافتند و گزارشی از حادثه پلاسکو ارائه دادند. روزنامههای اطلاعات و کیهان در شمارة روز 14 بهمن 1395 بخشهای اصلی گزارش وزیر کشور را که تا حدودی روشن کنندة مسئولیت دستاندرکاران شهرداری در پیشگیری از این حادثه است سانسور کردند که در جای خود شگفتانگیز و معنيدار است. ناگزیر گزارش وی را از سایت خبری «خبرآنلاین» نقل ميکنم. آقای دکتر رحمانی فضلی در این جلسه گفت:
«وضعیت ساختمان اینگونه بوده و سال 1337 پروانه صادر و سال 1341 به بهرهبرداری رسیده است. از نظر تأسیساتی، ساختمان فاقد پارکینگ، سیستم گرمایش مرکزی و لولهکشی گاز است. فاقد اعلام و اِطفای حریق خودکار بوده است اما دارای جعبهای آب و سیستم کپسول اطفاء حریق بوده که عملکردش باید در زمان مذکور بررسی شود».
رحمانی فضلی سپس متن بند 14 ماده 55 قانون شهرداری و تبصرة الحاقی به آن مصوب سال 1345 را نیز در این گزارش در زمینه وظایف شهرداری خواند که چنین است:
«اتخاذ تدابیر مؤثّر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچهها و اماکن عمومی و دالانهای عمومی و خصوصی و پُرکردن و پوشانیدن چاهها و چالههای واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکنها و ایوانهای مُشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودانها و دودکشهای ساختمانها که باعث زحمت و خسارت ساکنین شهرها باشد».
تبصره الحاقی سال 1345 نیز مقرر داشته است:
«در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و غیره و رفع مزاحمتهای مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کسب نظر مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب، ابلاغ مهلتدار مناسبی صادر مينماید و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجرا گذاشته نشود شهرداری رأساً با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه مصروف را به اضافة صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد. مقررات فوق شامل کلیه اماکن عمومی مانند سینماها، گرمابهها، مهمانخانه ها، دکاکین، قهوهخانهها، کافهرستورانها، پاساژها و امثال آن که محل رفت و آمد مراجعه عمومی است نیز ميباشد».
وزیر کشور همچنین افزود:
«سازمان آتشنشانی به موجب ماده 3 اساسنامه، مسئول نظارت و کنترل ایمنی ساختمان و استانداردهای تجهیزات آنها در برابر حوادث گوناگون است. مطابق اعلام شهرداری تهران تاکنون هفت اخطار به هیأت مدیره ]ساختمان پلاسکو داده شده است و شهرداری همچنین در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات انجام داده است. لیکن اقدام مناسب دستگاههای مربوط باید بررسی شود. شورای اسلامی تهران بر اساس بند 19 ماده 71 قانون شوراها برای جلوگیری از خطر احتمالی آتشسوزی مسئول بوده است که تاکنون 4 مصوبه داشته است و نحوة اجرای این مصوبات در حال بررسی است. کارفرمایان به موجب قانون سال 91 موظفند برای تأمین سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل را تهیه کنند که این موضوع در حال بررسی است. طبق بند «ز» ماده 37، نظارت بر تجهیزات فنی و بهداشتی از وظایف امور صنفی است ...
هیأت مدیرة ساختمان مکلف به بیمه نمودن ساختمان در برابر آتشسوزی بوده است و مالک ساختمان بر طبق ماده 91 قانون کار موظف به رفع خطر است.
وی در بخش دیگری از گزارش خود در توضیح روند افزایش وقوع آتشسوزيها در تهران گفت:
«از سال 84 تا 94 رقم آتشسوزی از 8 هزار و 184 فقره به 22 هزار و 500 فقره افزایش یافته است. بررسی زیر ساختها و توان عملیات آتشنشانی بر اساس استانداردهای جهانی نشان می¬دهد که 123 ایستگاه وجود دارد که باید به 150 ایستگاه برسد».
وی در بخش دیگری در توضیح زمانبندی حادثه افزود:
«زمان وقوع، روز پنجشنبه 30 دی ماه 95 در ساعت 7و58 دقیقه بوده و ساعت 11و 2 دقیقه دستور تخلیه صادر شده است، 3 ساعت پس از شروع آتشسوزی. همچنین ریزش ساختمان در ساعت 11 و 34 دقیقه بوده است. آتشسوزی از طبقه 10 به دلیل اتصال برقی ایجاد شده که این موضوع نیازمند بررسيهای دقیقتر است. ساختمان فاقد گاز بوده است و تأمین گاز به وسیلة سیلندرهای کوچک تهیه ميشده که بعضاً موجب شدّت حریق و وقوع برخی از انفجارها شده است. 22 نفر جان باختند که 16 نفر از آتشنشان ها هستند».
وی سپس به موضوعات مدیریت صحنة عملیات پرداخته و گفته است:
«شهرداری تهران به موجب قانون و سازمان آتشنشانی وظیفة نجات آتشنشانها را به عهده داشته است...» و سپس افزوده است:
«شایان ذکر است در جلسهای که با حضور اعضای هیأت اُمنای ساختمان در وزارت کشور انجام شد اعضای مذکور اعلام کردند که آتشنشانی در ابتدای امر پس از 5 دقیقه از درخواست کمک به محل حادثه رسید. لیکن به دلیل نبودِ امکانات محل را ترک کردند و 15 دقیقه بعد با امکانات لازم در محل حاضر شدند که این موضوع در دست بررسی است...».
وی در پایان این گزارش، وعدة شناسایی علل و عوامل و مقصّران اصلی حادثه پلاسکو و اعلام نتایج آن را به مردم داده است. این در حالی است که مستندات همین گزارش به اندازة کافی مسئولیت وقوع این حادثه و پیامدهای آن را روشن کرده است. ولی وزیر کشور بنا به ملاحظاتی از نتیجهگیری شانه خالی کرده است که این ایراد اصولی به گزارش وی ميباشد. در همین جلسة 13 بهمن 1395 مجلس، محمد باقر قالیباف نیز به بیان گزارش خود از حادثه پلاسکو پرداخت. با حضور وزیر کشور در این جلسه علنی و ارائه گزارش از سوی او که یک مقام مسئول در برابر مجلس است حضور قالیباف که دارای سِمت قانونی برای حضور در جلسة علنی مجلس و دادن گزارش نیست موجّه نبوده است. ولی هیچیک از نمایندگان این مجلس دارای شجاعت نبودهاند که به حضور غیرقانونی او در جلسه علنی به هیأت رئیسه مجلس اعتراض کنند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین:
«شهردار تهران در جلسه علنی امروز تلاش کرد گزارش کلی از حادثه پلاسکو ارائه دهد. او جزئیات را به جلسات بررسی کمیسیونهای تخصصی مجلس واگذار کرد. به جای آن، حواشی مختلفی را بیان کرد. از زلزلههای منجیل و رودبار و بم تا فرود اضطراری یک هواپیما در اصفهان، حادثه مرگبار قطار نیشابور و تصادف اتوبوس در اتوبان قم و مقایسه تلفات حوادث قبلی با حادثه پلاسکو و حتی 11 سپتامبر. به درخواست محمد باقر قالیباف ابتدا یک کلیپ از پلاسکو پخش شد. اما در میانة فیلم، علی لاریجانی رئیس مجلس آن را قطع کرد تا شهردار گزارشش را بدهد. قالیباف پس از تسلیت به خانواده شهدا و تشکر از دستگاهها، رسانهها و مردم گفت: «امروز به عنوان مسئول هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران و شهردار تهران گزارشی دربارة حادثه پلاسکو به مجلس ميدهم. از دید مدیریت بحران در حوادثی که اتفاق ميافتد یا عامل انسانی دخیل است یا اشکالات ساختاری وجود دارد که منجر به این حوادث می شود. در بخش ساختاری، نبودِ یک نگاه سیستمی و فرآیند محور ]![ به موضوعات و حوادث و پیشگیری از حوادث چالش اصلی ماست».
او پس از مقایسهای میان حادثههای گذشته و ساختمان پلاسکو افزود:
«ما باید رفع خطر در اماکن عمومی را انجام دهیم. البته خطر ممکن است بالقوه و بالفعل باشد و رفع خطر از سوی ما باید در مواقعی انجام شود که خطر بالفعل است ]






نظر شما