ایرنا نوشت: برای نخستین بار بخش هایی از تجهیزات سامانه موشکی پیشرفته آمریکا موسوم به «تاد» که طی روزها و هفته های اخیر باعث بروز جنجال و تنش میان سئول و پکن شد، وارد خاک کره جنوبی شده است.

ورود این تجهیزات و قطعاتی از این سامانه موشکی نشان می دهد که کره جنوبی و آمریکا به طور رسمی فرایند آرایش آن را در خاک کره آغاز کردند.

هفته گذشته «گروه لاته» کره جنوبی اعلام کرد که با وزارت دفاع کره این کشور سندی را امضاکرده است که زمین گلف منطقه «سئونگجو» را در اختیار این وزارتخانه برای استقرار سامانه مزبور قرار می دهد.

همان زمان چین به شدت به این موضوع اعتراض کرد و بتدریج تحریم کالاهای کره ای در این کشور به دلیل خشم پکن از چنین تصمیمی آغاز شده است.
آمریکا و کره جنوبی اوایل تیر ماه امسال برای استقرار این سامانه به بهانه مقابله با تهدیدهای موشکی و تسلیحاتی کره شمالی به توافق رسیده بودند.

با این وصف امروز (سه شنبه) خبرگزاری یونهاپ برای اولین بار از ورود محموله ای از تجهیزات این سامانه به پایگاه هوایی «اوسان» در 70 کیلومتری جنوب شهر سئول پایتخت کره جنوبی خبر داده است.
بر این اساس دو کشور وارد فرایند استقرار سریعتر این سامانه شده اند که بتواند راهی برای مقابله با تهدیدهای موشکی بالستیک و تسلیحات هسته ای کره شمالی باشد.

به دلیل اینکه برد رادارهای این سامانه مرزها و مناطقی از چین را نیز فرا می گیرد، پکن با استقرار آن به شدت معترض است و آن را سامانه ای با قابلیت ردیابی تسلیحات موشکی چین و مخل امنیت ملی این کشور توصیف کرده است.
فرماندهی نظامی آمریکا در اقیانوس آرام نیز امروز تایید کرد بخش هایی از تجهیزات سامانه ضد موشکی «تاد» در کره جنوبی مستقر شده است.
این اقدام آمریکا و کره جنوبی درست در زمانی انجام می شود که به گفته این دو کشور کره شمالی در روز دوشنبه (دیروز) چهار فروند موشک بالستیک به سمت دریای شرقی شلیک کرده است.

به نظر می رسد تجهیزات مذکور هم دقیقا دیروز وارد کره جنوبی شده و فرماندهی آمریکا اعلام کرده که مراحل مقدماتی استقرار تاد در خاک این کشور طبق توافق دو کشور در سال 2016 میلادی شروع شده است.

سیستم تاد یک برنامه تسلیحاتی زمین پایه با قابلیت تحرک و جابجایی است که برای نابودی موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد درست چند ثانیه پیش از برخورد با زمین طراحی شده است.

این سیستم یکی از آخرین لایه های دفاعی در برابر موشک های بالستیک است و نقش مهمی را در برنامه های دفاعی آژانس دفاع موشکی آمریکا دارد.

هزینه ساخت سامانه ضدموشکی تاد بسیار بالا است و بنا بر گزارش اخیر شرکت لاکهید مارتین، ساخت هر سامانه به همراه رادار و تجهیزات پرتاب موشک حدود 400 میلیون دلار است.

کره جنوبی به عنوان یکی از متحدان قدیمی آمریکا در شرق آسیا در حال حاضر به کلیدی ترین کشور برای اجرای طرحهای نظامی این کشور در منطقه تبدیل شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =