راهبرد سیاسی جدید واشنگتن در رسانه‌ها به پایان برنامه جنگ با تروریسم جورج دبلیو بوش تعبیر شده است. اوباما بیشتر از آنکه در این راهبرد خود را مقید به انجام کاری کند صرفاً و مجددا به بازی با کلمات متوسل شده است.

انگار همین چند وقت پیش بود که رئیس‌جمهور تغییر، وعده‌های دیگری از این دست داده بود که نه تنها هیچ کدام از آنها محقق نشد بلکه تقریباً کلیه فعالیت‌هایی که در راستای عملیاتی شدن آن وعده‌ها آغاز شده بود متوقف شد. یکی از مهمترین آنها وعده تعطیل کردن زندان گوآنتانامو و یا محاکمه کردن عاملان شکنجه‌های خوفناک در هنگام بازجویی توسط ماموران سیا بود.

حالا وعده تازه، بسیار دور از باور است. پایان استراتژی دشمن ساز و دشمن برانگیز جنگ علیه تروریسم که معمار آن نومحافظه کاران جمهوریخواه بودند، بیشتر شبیه یه یک رویای دست نیافتنی می‌ماند تا یک استراتژی عملیاتی. دست کم افزایش گسترده نظامیان آمریکایی در افغانستان در سال گذشته و ادامه بمباران مناطق شمالی پاکستان دلیلی قاطع بر این ادعاست که این وعده نیزصرفاً د رحد یک بازی با کلمات برای دلخوش کردن ملت آمریکا و ملل مسلمانی که عمدتا مخاطبان اصلی راهبرد قدیم و جدید بوده و هستند باقی می‌ماند.

اوباما از بدو ورود به کاخ سفید نیز اصلی‌ترین تلاش خود را معطوف به ترمیم چهره خدشه دار شده کشورش در میان مسلمانان کرد. او به مصر رفت و از آنجا با مسلمانان سخن گفت، وعده تشکیل کشور مستقل فلسطینی را داد و حالا از پایان جنگ با تروریسم سخن می‌گوید و به صراحت در این راهبرد می‌گوید که آمریکا مسلمانان رادشمن نمی‌داند و با آنان در جنگ نیست.

حتی بوش، که به دوکشور مسلمان در خاورمیانه حمله کرد نیز همین ادعا را مطرح می‌کرد و می‌گفت در جنگ با تروریسم است نه مسلمانان. با این همه اوباما شعار دوستی با مسلمانان را می‌دهد و از راهبرد جدید سخن می‌گوید که در عمل عکس آن را انجام می‌دهد. نیروهای آمریکایی هنوز در افغانستان هستند و مسلمانان رامی کشند، هواپیماهای بدون سرنشین انها هرروز بر فراز آسمان پاکستان در پروازند، فلسطینی‌ها هرروز شاهد یهودی شدن بیشتر بیت المقدس هستند و حالا اوباما بار دیگر حرف‌های شیک می‌زند.

لذا با استناد به آنچه در عالم واقع می‌گنرد باید گفت که سیاست جنگ با تروریسم آمریکا همچنان به قوت خود باقی است و آنچه اوباما برای بهبود وجه کشورش در میان مسلمانان جهان نیاز دارد، عملگرایی و حرکت به سمت محقق شدن شعارهاست نه عوام فریبی و استفاده از واژه‌های پرزرق و برق.

هرگاه اسرائیل دست از خودسری‌ها و اشغالگری برداشت، هرگاه آمریکا کشورهای اشغال شده خاورمیانه را خالی کرد و هرگاه دست از دشمنی با دیگر کشورهای اسلامی از جمله ایران و سوریه و حزب الله لبنان برداشت می‌توان امیدوار بود که سیاست‌های نرم رئیس‌جمهور تغییر اندکی رنگ و لعاب واقعیات دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =