گفت و گو با معاون وزیر راه و ترابری

 سمیه فتحی: وقتی وزیر پیشین راه وترابری میز کارش را به استاد رئیس جمهور سپرد فکر نمی کرد روزی برسد که پویاترین و قوی ترین بخش حمل ونقل، گرد و غبار گرفته مغفول شود. به طوری که تصور می شود بنادر شمالی و جنوبی کشور به خوابی عمیق فرو رفته اند. محمد رحمتی  طی 3 سال  وزارتش با افتخار از اجرای  طرح های توسعه و عملکر د رویایی بنادر سخن به میان آورد. در عمل همگان معتقد بودند که او در توسعه بنادر نسبت به سایر شقوق حمل ونقل سنگ تمام گذاشته است. گرچه توسعه بخش دریایی کشور که با داشتن بیش از 3 هزار کیلومتر مرز آبی سالها در حاشیه اقتصاد کشور قرار داشت در آن زمان آغاز شد اما این روزها بنادر کشور  به روزمرگی دچار شده اند. نه خبری از اجرای بهره برداری پروژه های گذشته منتشر می شود و   نه حرفی از اجرای پروژه های جدید به میان می آید. تنها  همه مسوولان و متولیان دریایی کشور  یک صدا خواستار توسعه دریامحور شدند که در عمل تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است. حتی حرف و حدیثی از افتتاح پروژه های نیمه بند  که در وزارت راه وترابری به عادتی دیرین با مدیریت حمید بهبهانی تبدیل شده به گوش نرسیده است. سکوت در بنادر شمالی و جنوبی کشور باعث شد به سراغ عطالله صدر معاون وزیر راه وترابری و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی برویم. صدر روزگاری را به عنوان معاون فنی مهندسی این سازمان سپری کرده و مسوولیت طرح توسعه بنادر برعهده او بوده است. گویا از وقتی رئیس سازمان شده است ترجیح داده که بیشتر بنادر کوچک را به سرمنزل رونق برساند تا پروژههای بزرگ وکلیدی  بندری و دریایی را افتتاح کند.

  در چند سال اخیر مسوولان سازمان بنادر تاکید داشته اند که منطقه وی‍ژه اقتصادی بندر امیرآباد قرار است به  یکی از قطبهای بزرگ سرمایه گذاری در شمال کشور تبدیل شود . چراکه موقعیت استرات‍ژیک این منطقه و واقع شدن در مسیر  کریدور بین المللی ترانزیت شمال - جنوب ، دسترسی به بازارهای بزرگ آسیای میانه ایجاب کرده است تا توجه بیشتری به رشد و توسعه این منطقه شود. ظاهرا پس از مدتی شاهد هستیم که اهداف پیش بینی شده به حاشیه رفته است و بندر امیرآباد همزمان با رکود اقتصادی جهان با چالش هایی مواجه است که امروز گویا از اولویت توسعه سرمایه گذاری و ارتقای بنادر کشور خارج شده است. نمونه آن کاهش میزان تخلیه و بارگیری و رکود در توسعه  پروژههای این منطقه است. در شرایط فعلی سازمان بنادر آیا برنامه خاصی برای توسعه منطقه وی‍ژه اقتصادی بندر امیرآباد دارد؟

  نه اینگونه نیست که رسانه ها به این موضوع پرداخته اند. مشکلی در زمینه تخلیه و بارگیری نداریم. در گذشته کمی در این زمینه با چالش مواجه بودیم اما امروز رشد خوبی نشان داده است. منطقه ویژه اقتصادی در بندر امیرآباد در سه فاز طراحی شده است .فاز اول شامل 14 پست اسکله و فازهای دوم و سوم هر کدام با 10 پست اسکله در مجموع 34 پست اسکله است که با تکمیل آنها بندر امیرآباد به بزرگترین و مهمترین بندر حاشیه دریای خزر تبدیل خواهد شد. رکودی در پروژههای این بندر وجود ندارد .

  نمونه آن تعلل در انجام طرح توسعه بندر امیر آباد است. گفته شده این مناقصه توسط سازمان بندر ابطال شده  است و ظاهرا قرار است این سازمان به شکلی که می خواهد پروژه را واگذار کند.  آیا این موضوع را تایید می کنید؟

 قرارداد توسعه امیرآباد به صورت EPCF  برنده آن مشخص شده است و به برنده مناقصه هم ابلاغ شده  است که تا 3 ماه فرصت دارند منابع مالی لازم را تامین کند. در اینصورت است که اگر نتواند از محل فاینانس منابع تامین کند قرارداد منعقد نمی شود و ان وقت مجبور خواهیم به شکل دیگری مناقصه برگزار کنیم. تایید نمی کنم که مناقصه طرح توسعه این بندر باطل شده است. منتظر اعلام آنها هستیم اگر فاینانس را تامین کنند باید کنار بکشند.

 هرچقدر فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی در توجه مسوولان قرار داشت و رسانه ها نیز در موردش حساس بودند و هروقت مدیرعامل پیشین سازمان بنادر در جمع خبرنگاران حاضر می شود مهترین سوال آنها این بود که چه زمانی فازدوم این بندر آماده بهره برداری  می شود؟. اما از  وقتی در سال گذشته فاز دوم با حضور رئیس دولت دهم افتتاح شد و در هم مراسم مسوولان بنادر به محمود احمدی نژاد قول دادند به زودی فاز سوم را هم افتتاح خواهند کرد. یکسال گذشته اما خبری درخصوص تکلیف فاز سوم بزرگترین بندر کشور نشنیده ایم. در حال حاضر وضعیت فاز سوم چگونه است؟

  در فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی پیشنهادی را شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ما داده است که این پروژه را به صورت BOT به سرانجام برساند. باید از مدیرعامل این شرکت بپرسید که آیا سرانجام می خواهد در این پروژه سرمایه گذاری کند یا خیر؟. آنها حتی موافقت اصولی هم از ما گرفته اند و قول داده اند که سرمایه گذاری کنند. ظاهرا مدل مالی آن را نیز آماده کرده اند. منتظریم تا پیشنهادشان را اعلام کنند تا کار سرمایه گذاری را آغاز کنند. مگر آنکه در انجام این کار تجدید نظر کنند.

 این روزها حرف و حدیثهایی شنیده می شود که از زمانی که شما مدیرعامل بنادر شده اید بیشتر هدفتان توسعه بنادر کوچک است. به تبع شایعاتی در خصوص زد و بندهای مدیریت جدید بنادر شایع شده است . حضور شما در بازدید از پروژههای کوچک که مجریان آنها چندان خوشنام نیستند باعث شده به شائبه های درخصوص مدیریت شما دامن زده شود. گفته شده پروژه ها به برخی از گروه های خاص داده می شود که پیش از این سابقه نداشته و شرکتهای بزرگ بندری مورد بی مهری سازمان بنادر قرار گرفته اند.

 تمامی این گفته ها را شایعاتی بی اساس می دانم. نخیر صحت ندارد. سازمان بنادر و دریانوردی با هدف خاصی از توسعه بنادر کوچک ندارد. بلکه در کنار بنادر اصلی کشور که به عنوان هاب منطقه هستند مانند بندر شهید رجایی به سمت توسعه دریامحور رفته ایم. یکی از شاخص های توسعه دریامحور آبادانی بنادر کشور است. به همین علت  برای توسعه بنادر کوچک در جنوب کشور سرمایه گذاری کرده ایم و این روند ادامه دارد. به طوری که در حال حاضر در 40 نقطه برای ساخت موج شکن به ارزش 80 میلیارد تومان در بنادر کوچک سرمایه گذاری و فرارداد منعقد کرده ایم. همه اینها سبب می شود ثروت، رونق اقتصادی، اشتغال و  افزایش رفاه اجتماعی در مناطق دریایی کوچک افزایش یابد تا دیگر مردم کمتر از این مناطق کوچ کنند و به شهرهای بزرگتر بیایند.

 آقای صدر  شنیده شده از زمانی که شما مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی را برعهده گرفته اید بسیاری از معاونان با سابقه این سازمان که کارنامه خوبی در عملکردشان داشته اند، برکنار شده اند و برخی از آنها بلاتکلیف هستند و هنوز جای مشخصی برای آنها در نظر گرفته نشده است. در کل کارکنان سازمان بنادر با مشکلاتی مواجه شده اند که بسیاری از آنها درخصوص تصمیمات شما معترض هستند.

  اگر مدیری جا به جا شده بر اساس به صلاح دید سازمان مربوطه است. همه مدیران بنادر کارمند سازمان بنادر و دریانوردی هستند و بنا به ضرورت تغییر می کنند. لزومی نمی بینم هریک از کارمندان بیایند در رسانه ها اعلام کنند که جایگاهشان در کدام قسمت است.

  اما این تغییرات در حالی انجام شده است که در بسیاری پست های قبلی فرد جدیدی جایگزین نشده است.

  تاکید کردم وظیفه من به عنوان مدیرعامل نیست که اعلام کنم چه مدیری تغییر داده ام و چه کسی جایگزین کرده ام. برای من مهم این است عملکردم از  رشد مثبت برخوردار شود نه اینکه به فکر جایگاه مدیرانم باشم.

 روزی شعار سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد بستری برای توسعه سفرهایی دریایی بود. اما اخیرا عملکرد سازمان بنادر به شکلی است که شنیده شده بسیاری از کسانی که در امور حمل ونقل دریایی فعالیت می کردند از شغل خود فاصله گرفته اند. علت آن هم کاهش سفرهای دریایی است. در سالهای گذشته قرار بود شناورهای جدید وارد ناوگان دریایی شود. وام به شناورسازان بدهند اما تمامی اینها گویا متوقف شده است. بسیاری از کارخانه های  شناورسازی عنوان می کنند که وعده های سازمان بنادر در پرداخت تسهیلات محقق نشده است. آیا هدف و اولویت سازمان بنادر  چیزی غیر از توسعه سفرهای دریایی است؟

  با قاطعیت می گویم که سفرهای دریایی رو به رشد است. هر سال 17 درصد از اهداف برنامه محقق شده است . در بنادر مسافری همانطور که اعلام شده رشد خوبی داریم. در توسعه بنادر گردشگری و حمل ونقل ساحلی مسافری نیز گام های مثبتی برداشته شده است. در خصوص پرداخت تسهیلات هم مشکلی نداریم از طریق وجوه اداره شده تسهیلات مربوطه پرداخت شده است. اما برخی بانکها به علت آنکه تعدادی از وام گیرندگان  در پرداخت تسهیلاتشان تعلل کرده اند دست نگه داشته اند تا آنها اقساط خود را پرداخت کنند. البته این مساله در مورد شناورهای لندین کرافت است و در مورد شناورهای مسافری نگرانی وجود ندارد. از سوی دیگر اساسنامه صندوق توسعه صنایع دریایی نیز در مرحله تصویب و ابلاغ قرار دارد که با راه اندازی این صندوق با 40 میلیارد تومان  سرمایه اولیه در جهت توسعه بخش دریایی جهش خوبی خواهیم داشت.

کد خبر 65010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =