ایرنا نوشت: درحالی که السومریه نیوز ازواگذاری وظیفه تامین امنیت جاده بین المللی بغداد- امان به یک شرکت أمریکایی موسوم به'اولف' خبرداده، خبرگزاری المعلومه اعلام کرده که این جاده به شرکت بدنام 'بلک واتر' آمریکا که در سپتامبر 2007 به خاطر قتل 17 غیرنظامی در بغداد از اراضی عراق طرد شده بود، واگذار شده است.

 السومریه نیوزبه نقل از راجع برکات یک عضو شورای استان الانبار خبر داد، یک شرکت آمریکایی از 15 ژوئیه آینده کار خود را در ترمیم و بازسازی و نیز تامین امنیت جاده بین المللی بغداد-امان آغاز خواهد کرد.

السومریه نیوز نوشت: قرارداد این پروژه پس از حملات اخیر گروه تروریستی داعش در غرب الانبار منعقد شده است.

راجع برکات گفته که شرکت آمریکایی 'اولف' علاوه بر تامین امنیت این جاده 400 کیلومتری که بغداد را به مرز طریبیل در خاک اردن متصل می سازد، امور ترمیم و بازسازی زیر ساخت های آسیب دیده آن را نیز بر عهده دارد و در ضمن به نیروهای نظامی حاضر در منطقه نیز کمک های لجستیکی می دهد.

وی گفته این شرکت آمریکایی بطور مستقل کار خواهد کرد اما در عین حال با دولت مرکزی و حکومت محلی هماهنگ خواهد بود.

اما در مقابل یک منبع که نامش برده نشده، به خبرگزاری 'المعلومه' عراق گفته که شرکت امنیتی آمریکایی که با دولت عراق برای تامین امنیت جاده بین المللی بغداد-امان قرار داد بسته، شرکت بدنام ' بلک واتر' است و این شرکت برای شروع به کارش ، تجهیزات و وسایل خود را در استان الانبار پیاده کرده است.

این منبع اضافه کرده است که این شرکت امنیتی آمریکا، با هدف سرمایه گذاری در این جاده راهبردی و احیای مجدد آن بین عراق و اردن، دستگاه ها و وسایل خود را در نزدیکی یک پاسگاه مرزی در گذرگاه 'طریبیل' در غرب الانبار پیاده کرده است.

''بلک واتر' یکی از بزرگ ‌ترین شرکت‌های خصوصی نظامی در دنیاست که بسیاری از ماموریت‌های حساس پنتاگون و سازمان سیا را برعهده دارد و از آن به عنوان یک شرکت مشترک اسراییلی – آمریکایی یاد می شود.

در طول روزهای اخیر که مسئله قرارداد دولت بغداد با این شرکت جنایتکار آمریکایی برملا شده، بسیاری از نمایندگان پارلمان عراق نسبت به حضور این شرکت امنیتی آمریکایی مشکوک ابراز نگرانی کرده و آن را پوششی برای بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق می دانند.

برخی از شخصیت های سیاسی و نمایندگان عراق از اقدام دولت عراق در اعتماد به یک شرکت جنایتکار آمریکایی و عدم اعتماد و بهره گیری از توانمندی های نیروهای الحشد الشعبی و امنیتی و نظامی عراق در تامین امنیت این جاده راهبردی انتقاد کرده اند.

بلک واتر نام قدیمی شرکتی است که امروزه 'آکادمی' نامیده می‌شود و شعار آن 'نخبه پروری و حمایت اعتماد سازی' است و ماموران آن عموما از بازنشستگان ارتش امریکا و مزدوران جنگی هستند و پرچم آن ردپای سیاه حیوانی وحشی در میان نشانه قرمز هدف گیری تفنگ است.

این شرکت را تعدادی از افسران سابق ارتش عراق در سال 1997 به عنوان شرکت خدمات امنیتی در کارولینای شمالی تاسیس کردند و به سرعت این شرکت به یکی از بازوهای پنتاگون و سازمان سیا در ماموریت های ویژه امنیتی و ترور شخصیت ها در کشورهای مختلف تبدیل شد.

بلک واتر مدت کوتاهی پس از ۱۱ سپتامبر، قراردادی ۵٫۴ میلیون دلاری برای تأمین امنیت مقر سیا در کابل با دولت آمریکا امضا کرد و سپس با اشغال عراق از سوی آمریکا، قراردادی ۲۷ میلیون دلاری برای تأمین امنیت 'پل برمر'، حاکم غیرنظامی آمریکا در عراق، با پنتاگون امضا کرد.

از زمان تجاوز ارتش آمریکا به افغانستان و عراق در سال‌های 2001 و 2003، فعالیت‌های 'بلک واتر' در کشورهای تحت اشغال آمریکا رونق بیشتری یافت.

در دوران اشغال عراق توسط ارتش آمریکا، شرکت 'بلک واتر' در نقش ماشین ترور و آدم‌کشی واشنگتن ظاهر شد و براساس گزارش های منتشر شده، در نزدیک به 195 عملیات تروریستی در خاک عراق دست دارد.

در 16 فوریه 2005، نیروهای بلک‌ واتر که یکی از کاروان‌های وزارت امور خارجه آمریکا را اسکورت می‌کردند، یک اتومبیل عراقی را زیر آتش سنگین خود قرار دادند و تعدادی غیرنظامی را به قتل رساندند.

در 30 می 2007، نیروهای بلک ‌واتر یک غیر نظامی عراقی را مورد هدف قرار داده و از پای درآوردند. به گفته آنها این راننده عراقی بیش از اندازه به کاروان وزارت امور خارجه آمریکا در بغداد نزدیک شده بود.

اما شاید بتوان اوج جنایت‌های مزدوران بلک واتر در عراق را حادثه 16 سپتامبر2007 دانست؛ در این واقعه ماموران بلک واتر با شلیک به سوی مردم غیرنظامی در 'میدان نسور' (عقاب ها) بغداد 17 غیرنظامی را به قتل رساندند.

متعاقب این جنایت، با اصرار دولت وقت عراق، شرکت امنیتی بلک واتر از اراضی عراق اخراج شد.

نکته جالب آنکه، دادگاه فدرال آمریکا در جریان محاکمه عاملان این جنایت، رای به تبرئه پنج کارمند شرکت بلک واتر داد؛ رایی که اعتراض گسترده محافل حقوق بشری دنیا را به همراه داشت.

روزنامه نیویورک تایمز در دسامبر 2009 گزارش داد که پیمانکاران بلک واتر در فاصله سال‌های 2004 تا 2006 در همکاری با سازمان سیا، عملیات مخفیانه زیادی را در خاک عراق ترتیب دادند.

در مارس 2011 با آغاز جنگ داخلی در سوریه و گسیل تروریست‌های تکفیری به این کشور، ماموران بلک واتر نیز به نیابت از ارتش آمریکا، در جنگ داخلی سوریه نقش بسزایی ایفا کردند.

شرکت امنیتی بلک واتر سال 2016 تعدادی از نیروهای مزدور طرف قرار داد خود را به یمن فرستاد تا در کنار ائتلاف نظامی سعودی علیه مردم یمن بجنگند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =