۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۰

شهرام شکیبا

 رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفته: «پرورش شتر در کشور مظلوم واقع شده.»خیلی نگرانم، یک وقت می‌بینی جماعت شتردار هم مثل گاودارها آمدند با شترهایشان جلوی وزارتخانه‌ها. آن‌وقت چه باید کرد؟ گاو‌ها از یک طرف، شترها از یک طرف؛ چه خر تو خری خواهد شد!

***

گفتم «خرتوخر» یاد «میگو» افتادم. 15 تن میگوی چینی وارد کشور شده که قیمتش از قیمت تمام شده میگوهای داخلی کم‌تر است. حالا اگر وسط اجتماع شترها و گاوها، میگوها را هم اضافه کنیم چه احوالی می‌شود، نمی‌دانم. فعلاً که همه چیز دارد از چین وارد می‌شود. عن‌قریب برای کسانی که داغدار عمه و خاله و اقوام نزدیکند، از چین قوم و خویش هم وارد می‌کنند. چین این همه آدم دارد، خب اجازه بدهند بعضی از کاندیداها، از چین رأی‌دهنده وارد کنند. چه عیبی دارد؟ چینی‌ها خیلی کم توقعند، با یه کاسه آش رشته و یه گونی سیب‌زمینی رأی می‌دهند.

***

گفتم «سیب‌زمینی» یاد انتخابات افتادم. کار میرحسین موسوی تمام شد. عمراً رأی نمی‌آورد. چون علی‌ جوادی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان گفته: «من گفتمان میرحسین را به نوعی گفتمان چهل تکه می‌دانم.» به هر کس بتواند جمله بالا را معنا کند، یک گونی سیب‌زمینی، یک کاسه آش رشته با نعناداغ و پیازداغ فراوان و یک پراید هاچ‌بک جایزه داده می‌شود.

***

گفتم «پراید هاچ‌بک» یاد «وطن امروز» افتادم. روزنامه «وطن امروز» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مهرداد بذرپاش، مدیرعامل سایپا، یک مطلب جدی چاپ کرده بود درباره لاریجانی، پرس و جو کردم، دوستان گفتند این ستون طنز روزنامه است!

تعجب کردم، گفتم نکند روزنامه مال مدیرعامل کاترپیلار باشد که بولدوزر تولید می‌کند. گفتند: «نه خیر، همان بذرپاش سایپا، صاحب آن است.» گفتم: «بذرپاش، همان بذرپاشی که دوست ماست؟» گفتند: «نه، همان برادر بذرپاشی که از ما شکایت کرده.»

***

گفتم: «برادر» یاد «نگاه برادرانه» افتادم. رئیس عقیدتی سیاسی ارتش گفته: «نگاه ارتش و نیروهای مسلح به دولت نهم مثبت و برادرانه است.»

اساساً اگر همه همین طور باشند و به هم به چشم خواهری و برادری نگاه کنند، اوضاع مملکت متحول می‌شود. ضمناً توجه شود که فرزند کمتر، زندگی را بهتر می‌کند.

***

گفتم «توجه» یاد عدم توجه کافی نهادهای دولتی و غیردولتی به شتر افتادم که باعث شده پرورش شتر در حاشیه قرار بگیرد. نکته‌ای که گفتم عیناً از پیام رئیس سازمان دامپزشکی کشور به «همایش منطقه‌ای اولویت‌های توسعه شترداری در کشور» برداشته‌ام.

آقای دکتر سید مجتبی نوروزی در بخش دیگری از پیام خود گفته است: «شتر همانند سایر دام‌های اهلی به بسیاری از بیماری ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی از جمله، تب کریمه کنگو، تب دره ریفت، هاری و آبله مخصوص این دام مبتلا است.»

مهم‌ترین نکته در پیام آقای دکتر سیدمجتبی نوروزی به همایش منطقه‌ای اولویت‌های شترداری در کشور این بود که «توسعه شترداری در کشور روند کندی دارد.»

دیگران را نمی‌دانم . ولی من یکی نمی‌توانم از فردا در کشوری که به گفته رئیس دامپزشکی توسعه شترداری‌اش روند کندی دارد، سر بلند کنم و راست راست راه بروم.

دکتر سیدمجتبی نوروزی ضمن اشاره به معضل اساسی فوق پیشنهاد کرده‌اند که مراجع دست‌اندرکار، پروژه‌های زیر را در دستور کارشان قرار دهند:

1. بیماری‌های انگلی شتر

2. تأمین علوفه

3. اعطای مجوزهای شترداری

4. آموزش روش‌های جدید مدیریت گله‌های شتر

5. هویت‌دار کردن گله‌های شتر

مدیر خوب و دلسوز نعمت است. هر جا که می‌خواهد باشد مثلاً‌ همین آقای دکتر سید مجتبی نوروزی قبلاً رئیس ستاد انتخاباتی آقای محمود احمدی‌نژاد در استان ایلام بوده است و خوب هم کار کرده انصافاً یا همین مهردادخان بذرپاش خودمان که با این سن و سال کم مدیرعامل سایپاست و قبلا رئیس ستاد رایحه خوش خدمت بود و انصافا هم خوب کار کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =