۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۴

بندر آستارا که قرار بود در سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شود با حضور مسئولان امر به مدت 40 سال به بخش خصوصی فروخته شد.

ظاهراً با نزدیک شدن به انتخابات رئیس‌جمهوری، پروژه‌های در دست اجرای وزارت راه وترابری از شتاب بیشتری برخوردار شده است. بسیاری از پروژه‌ها که چندی پیش به کندی پیش می‌رفتند در روزهای اخیر از سرعت بیشتری برخوردار شده‌اند. به‌علاوه تأکید فراوان وزارت راه و ترابری در بهره برداری از راه‌آهن اصفهان - شیراز و کرمان - زاهدان، پروژه‌های بخش دریایی نیز در حال به سرانجام رسیدن هستند که نمونه آن واگذاری بندر آستارا است.

بندرآستارا باید در سال گذشته به بخش خصوصی واگذار می‌شد اما به تأخیر افتاد و در سال جدید کار واگذاری آن به سرانجام رسید.

واگذاری این بندر به بخش خصوصی در حالی است که در اواخر سال گذشته رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در یک نشست خبری اعلام کرده بود: بحران اقتصادی در جهان روند خصوصی‌سازی بنادر ایران را تحت تأثیر قرارداده و واگذاری بنادر به بخش خصوصی با کندی در حال انجام است. اما گویا عزم حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در به ثمر رساندن پروژه‌های نیمه تمام تنها در چند مانده به انتخابات وارد مراحل جدی شده و قرار است به گفته وی با همت و تلاش مسئولان، طرحهای راه در دولت نهم زودتر از موعد به بهره برداری برسند.

با این حال واگذاری این بندر به بخش خصوصی انجام شده و شرکت خدمات بندری کاوه با عقد قراردادی با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد ریال به شکل BOT در این بندر فعالیتش را آغاز کرد.

علیرضا ساطعی معاون امور‌بندی و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه خبر با بیان اینکه بندر آستارا به مدت 40 سال با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد ریال به بخش خصوص واگذار شد، اظهار کرد: حداقل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 300 میلیارد ریال است که به تناسب رشد جابه‌جایی کالا به 500 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی افزود: زمینه‌های اموردریایی تأمین ایمنی، شناور، قایق‌های راهنما‌بر، لایروبی و مسائل حاکمیتی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است که حدود 100 میلیارد ریال برای تکمیل روند فعالیتهای بندر سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا سرمایه‌گذاری در بندر آستارا برای بخش خصوصی سودده است، تصریح کرد: ظرفیت بندر آستارا 2 میلیون تن عملیاتی و 5/3 میلیون تن ظرفیت اسمی آن است و برای بخش خصوصی بسیار مطلوب است.

ساطعی ادامه داد: قرار گرفت این بندر در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت بسیاری برخوردار‌ است. بخش خصوصی باید از این فرصت برای رشد ظرفیت بندر استفاده کند.

معاون امور‌بندی و مناطق ویژه سازمان بنادر ودریانوردی با تأکید برتوانمندی‌های شرکت کاوه گفت: این شرکت برای سرمایه‌گذاری در بندر آستارا برنامه دارد چراکه در بنادر جبل‌علی امارات، آستارخان و بندرعباس سرمایه‌گذاری‌های متعددی انجام داده است و امیدواریم در بندر آستارا نیز موفق شود.

بندر آستارا دومین بندر کشور است که پس از فریدون‌کنار در این سطح وسیع به بخش خصوصی واگذار شده است. البته پیش از این بندر گناوه نیز به این بخش فروخته شده بود. با واگذاری بندر آستارا سازمان بنادر و دریانوردی هنوز اعلام نکرده است آیا بنادر دیگر نیز به فروش می‌رسند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =