بحث بر سر نسبت سینمای جنگ با ادبیات/ سینمای جنگ باید حرف امروزی بزند اما الکن مانده است

موضوع نقش ادبیات دفاع مقدس در سینمای جنگی ایران٬ در برنامه «چشم شب روشن» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن»، چهارشنبه 17 خرداد، میزبان احمد دهقان و داود امیریان نویسنده و داستان نویس بود و با این دو به بهانه فیلم «سه تیغ اره ای» ساخته مل گیبسون درباره نسبت سینمای جنگ با ادبیات دفاع مقدس گفتگو کرد.

نبوی در ابتدا با اشاره به اینکه بیش از 7 دهه از جنگ جهانی دوم گذشته، گفت: «در تاریخچه سینمای غرب که نگاه می کنیم می بینیم هنوز که هنوز است به بهانه های مختلف و در موقعیت های گوناگون از سرمایه جنگ برای مخاطب امروزشان استفاده می کنند.»

دهقان نیز بیان کرد: «جنگ مظهر سوژه های بزرگ برای داستان نویسان و فیلمنامه نویسان است و اگر این عنصر را از سینما و ادبیات بگیرید، نصف سوژه ها از دست می رود. در جنگ، عشق به حداکثر خود می رسد اما در زندگی عادی، کمتر می توانیم به این موقعیت برسیم.»

آیا در سینمای ما هم برای فیلمی 14 سال وقت می گذارند؟

نویسنده «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» تأکید کرد: «برای همین ویژگی است که سینمای دنیا از جنگ خیلی استفاده می کند. اما درباره سینمای ما همه می گویند که استفاده کافی از عنصر جنگ استفاده نشده است. درباره فیلم مل گیبسون 14 سال زمان صرف شده است، اما آیا این اتفاق در سینمای ما افتاده است؟»

امیریان نیز در ادامه گفت: «در ظرف جنگ تمام المانهایی که برای داستان و فیلم نیاز است، در حد بالا وجود دارد. جنگ باعث می شود خصلت های انسان پویا شود. دفاع مقدس ما خیلی خاص است، چون با ایدئولوژی ترکیب و نبرد کفر و ایمان شد. در فیلم مل گیبسون بحث اعتقاد شخصیت اصلی جالب بود. سینمای دنیا در چند سال گذشته روی خانواده و اتحاد مانور زیادی کرده است.»

دوستان فیلمساز ما کتاب نمی خوانند

وی تصریح کرد: «باعث تاسف است دوستان فیلمساز ما که ادعای زیادی دارند، کتاب نمی خوانند، رمان نمی خوانند. چرا نمی آیند مثلا از آثار آقای دهقان به عنوان فیلمنامه استفاده کنند؟»

این نویسنده یادآور شد: «سینمای دنیا هیچگاه علیه مردم آلمان فیلم نساخته و نازیسم را زیر سوال برده است. اکنون آلمان نیز در حال ساخت فیلم و سریالهایی در این زمینه است از جمله شبکه zdf چند کار خوب تولید کرده است.»

نویسنده «گردان قاطرچی ها» ادامه داد: «همین حالا آقای دهقان می تواند برای 5 سال صداوسیما و تمام شبکه های سراسری و استانی اش مایه داستانی ارائه کند اما استفاده ای از ایشان نمی شود. شاید به همین خاطر است که در فیلمها گاف های زیادی می بینیم.»

چرا آثار ملاقلی پور درخشان بود؟

امیریان افزود: «کارهایی مثل «ویلایی ها» یا آثار زنده یاد مرحوم ملاقلی پور چرا درخشان بود؟ چون از سوال کردن خجالت نمی کشید و حتی از آقای سرهنگی استفاده می کرد تا فضای کارهایش درست دربیاید.»

این نویسنده تأکید کرد: «ما با اعتقاد جنگ کردیم اما گاهی در سینما از آن ور بوم می افتیم. می بینیم طرف با یک لوله بخاری می رود و 200 نفر را می کشد و چیزی اش نمی شود، دیگری هم باباطاهر عریان است و فقط نماز می خواند و گریه می کند، در حالی که جنگ ما این نبود. در جنگ ما زندگی جاری بود.»

مدیران افراد قدبلند را نمی خواهند

امیریان ادامه داد: «برخی مدیران ما طرف را هم قد خود می خواهند. اگر افراد قدبلندتر باشند که اصلا نمی پذیرندشان یا می خواهند افراد را قدکوتاه کنند. ما وقتی از ادبیات دفاع مقدس حرف می زنیم، یعنی ادبیات ضد جنگ، تعارف که نداریم.»

در ادامه دهقان بیان کرد: ««سه تیغ اره ای» صحنه های تلخ زیادی دارد اما وقتی اکران می شود فقط 10 دقیقه برای آن دست می زنند. چون 14 سال وقت گذاشته اند، مل گیبسونی را که 10 سال فیلم نساخته راضی می کنند و نتیجه درخشان می شود. در ایران هم باید اتاق فکرهایی راه اندازی و از نویسندگان استفاده شود.»

سینمای جنگ باید حرف امروزی بزند

وی تصریح کرد: «سینمای جنگ در دوره ای که باید فیلم حماسی می ساخت، ساخت. اما حالا که به دوره عقلانیت رسیده زبانش الکن شده است. سینمای جنگ باید حرف امروزی بزند و جهانی را بسازد که تماشاگر امروزی که 100 تا فیلم دیگر هم می بیند، آن را درک کند. زبان سینمای ما الکن شده است چون می خواهیم همین امروز فکر کنیم و همین امروز بسازیم!»

نویسنده «گردان چهار نفره» ادامه داد: «این اتفاقات موجب شده سینمای جنگ ما نتواند سینمای امروزی داشته باشد و صریح انتقاد کند. در فیلم مل گیبسون، شخصیت اصلی می خواهد ایثار کند، اما زبان ایثار او، در زبان ایثار ارتش آمریکا الکن است. اما چنین اتفاقی در سینمای ما نیفتاده است. سینمای جنگ ما مثل سینمای اجتماعی رشد نکرده است.»

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 24 به مدت 90 دقیقه با اجرای محمد صالح علا به صورت زنده روانه آنتن شبکه چهار و تکرار آن ساعت 14 روز بعد پخش می شود.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 674607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =