دولت آمریکا آسیب‌پذیری امنیتی شبکه توزیع برق این کشور را در مقابل حملات مجازی پذیرفته و در تلاش است آن‌را ایمن کند.

از قرار معلوم، هکرهایی ناشناس به شبکه توزیع برق ایالت متحده رخنه کرده‌اند و خبرهای منتشر شده، از گستردگی نفوذ جاسوسان خارجی به این شبکه جکایت دارد. وال‌استریت ژورنال، جاسوسان چینی و روسی را مسئول این نفوذ فراگیر معرفی کرده و به این نکته نیز اشاره کرده است که نرم‌افزار به‌کار برده‌شده، می‌تواند جریان الکتریسیته را قطع کند.

جانت ناپالیتانو، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده در این‌باره می‌گوید: «ما سال‌هاست که از آسیبپذیری امنیتی این شبکه مطلع هستیم و این را هم می‌دانیم که در جهان فعلی و در دنیای رو به رشد مجازی، با خطرات تازه‌ای هم مواجه خواهیم شد». البته خانم ناپالیتانو از صحبت در مورد خبر «وال‌استریت ژورنال» و اظهار نظر در مورد نفوذ به شبکه توزیع برق امتناع کرد، اما کارشناسان امنیتی می‌گویند که از ادعای این روزنامه اصلا متعجب نشده‌اند.

دن کامینسکی که تحلیلگر امنیت مجازی و مدیر بخش مقابله با نفوذ در شبکه اطلاعات مرکز مشاوره امنیتیIOActive در آمریکا است، می‌گوید: «جامعه امنیتی به اتفاق آرا معتقد است که تجهیزات اسکادا (سامانه‌های کنترل، سرپرستی و گرد‌آوری) که برای مدیریت زیرساخت‌های حیاتی استفاده می‌شود، همگام با دیگر بخش‌های صنعت حرکت نکرده است. بیش از 10 سال است که مسئله امنیت برای نرم‌افزارهای مورد استفاده در کامپیوترهای خانگی و ارتباط با اینترنت، مورد توجه قرار گرفته است؛ اما می‌شود گفت هنوز امنیت و امکان حفظ آن به صورت جدی وارد حوزه اسکادا نشده است. از دیدگاه جغرافیای سیاسی، این قضیه امکان دسترسی مخالفان یا دشمنان آموزش‌دیده را دقیقا به بخش‌هایی فراهم می‌کند که برای ما حیاتی‌تر هستند».

تفکر استراتژیک
در خبر «وال‌استریت ژورنال» نشانی از تلاش هکر‌ها برای خراب‌کاری در شبکه توزیع برق یا هیچ‌یک از زیرساخت‌های کلیدی دیگر وجود نداشت، اما این گزارش احتمال داده بود شکل دسترسی به تأسیسات توسط این افراد، می‌تواند در صورت وقوع بحران یا جنگ تغییر کند.

آگاهان امنیتی می‌گویند اگر دخالت روس‌ها و چینی‌ها در این سناریو حقیقت داشته باشد، این نشان می‌دهد که آنها از لحاظ استراتژیکی به روش‌های دیگری هم برای اعمال فشار روی ایالات متحده یا وارد کردن خسارت به این کشور در صورت احساس نیاز رو خواهند آورد.

اریک روزنباخ، از دانشکده کندی دانشگاه هاروارد که در زمینه علوم سیاسی و مسائل و امور دولتی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ارائه می‌کند، می‌گوید:« فکر می‌کنم بسیاری از مردم، چین را کشوری می‌دانند که از توانمندی‌هایش به روشی کاملا استراتژیک، جهت تخریب سایر کشورها استفاده می‌کند؛ آن‌هم با استفاده از نقاط ضعف آنها و شکاف‌های امنیتی موجود در زیرساخت‌ها. البته آنها چنین کارهایی را به‌قدری حرفه‌ای انجام می‌دهند که به هیچ رویارویی یا بحران بین‌المللی ختم نشود. بنابراین به نظر می‌آید حملات مجازی برای رسیدن به اهداف این کشور، ایده‌آل باشند».

تیم ماتر، کارشناس ارشد امنیت استراتژیک در کنفرانس امنیتی آر-اس-آ که بزرگ‌ترین رویداد امنیت اطلاعات رایانه‌ای و رمزنگاری جهان است، به بی‌بی‌سی گفت: «انگیزه این حملات اولیه که تخریبی در پی نداشته‌اند، بی‌شک نظامی یا سیاسی است. این کشورها چنین حملاتی را باری به هر جهت انجام نداده‌اند. دلایل تاکتیکی‌ای برای این کار وجود دارند، که مطمئنا بخشی از یک برنامه استراتژیک دراز مدت هستند.این‌ها ایده‌هایی حیرت‌انگیزند که برای ایجاد تشنج در ایالات متحده فوق‌العاده به نظر می‌رسد».

بازبینی همه جانبه
این هفته باید گزارش کاملی از بررسی امنیت مجازی همه بخش‌های دولتی، در اختیار باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا باشد.

نیک شپیرو، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: «رییس‌جمهور مسئله امنیت مجازی را خیلی جدی دنبال می‌کند، به همین دلیل است که اندکی پس از ورود به کاخ سفید، دستور داده است این موضوع مو به مو بررسی شود». او همچنین اضافه می‌کند که تاکنون، هیچ موردی از خرابکاری عمدی در صنعت برق یا حملات مجازی به این شبکه به کاخ سفید گزارش نشده است.

بنی تامسون نماینده دموکرات منطقه می‌سی‌سی‌پی و رییس کمیته امنیت داخلی می‌گوید: «من می‌توانم قانون‌ و مقررات را دلیل ایجاد این ضعف در سیستم معرفی کنم. سیستم الکترونیک آمریکا جزء لاینفک زندگی ماست، نمی‌توانیم اجازه بدهیم چیزی آن‌را آسیب‌پذیر کند. سهل‌انگاری ما نشان می‌دهد که شکافی معنی‌دار در قوانین فعلی وجود دارد که مانع ایجاد امنیت کارآمد در زیرساخت‌ها شده است».

شورای اطمینان برق آمریکای شمالی، ان.ای.آر.سی که مسئولیت حفظ جریان برق و امنیت آن‌را در این منطقه بر عهده دارد، نیز اعلام کرده هیچ اطلاعی از حملات رایانه‌ای با هدف قطع برق این منطقه نداشته است. این شورا اعلامیه‌ای نیز منتشر کرده که در آن آمده است: «ان.ای.آر.سی و مدیران صنعت برق دارند در مسیر صحیحی برای بهبود آمادگی این صنعت و پاسخ به تهدیدات احتمالی رایانه‌ای گام بر می‌دارند و قطعا تلاش های بیشتری نیز در این زمینه انجام خواهد شد».

کامینسکی می‌گوید: « خوشبختانه افراد بسیار محدودی درصدد ضربه زدن به اسکادا هستند، گر چه همین تعداد اندک هم وقتی توان بالقوه مشکل‌ساز شدن و ایجاد مشکل بزرگی مانند قطعی برق در ایالات متحده و ضربه زدن به اقتصاد آمریکا را داشته باشند، غیر قابل اغماض هستند».

بی‌بی‌سی، 9 آوریل - ترجمه: محبوبه عمیدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =