۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۸

بلوف های سازمان خصوصی سازی همچنان ادامه دارد.

گروه اقتصاد: هفده روز پس از تجربه واگذاری سهام اولین بانک دولتی در بورس سهام تهران، سازمان خصوصی سازی که رکوددار اعلام اخبار تعویق واگذاری های سال 87 بوده، از واگذاری سهام دو نیروگاه برق دولتی در بازار سهام خبر داده است. با وجود شباهت های کلان این دو واگذاری، کارشناسان علاوه بر هشدار نسبت به خصوصی سازی نیروگاه ها در شرایط  رکودی بازار سهام، معتقدند هنوز شرایط قانونی و حقوقی لازم برای این واگذاری ها فراهم نشده است.

البته برخی تحلیلگران مسایل بازار سرمایه انتشار خبر واگذاری سهام دو نیروگاه برق را تا پایان سال بیشتر بلوف سازمان خصوصی سازی می دانند. چنان که رییس هیات عامل این سازمان روز جمعه مدعی شده که این واگذاری ها طی دو هفته آینده و تا پیش از پایان سال انجام خواهد شد. این اظهار نظر از این جهت بلوف گونه به نظر می رسد که تا پایان سال 87 بورس سهام تهران تنها 9 روز کاری دارد و حتی تا پایان سال 87 نیز کمتر از 14 روز یا دو هفته باقی مانده است.

گذشته از این هفده روز پس از واگذاری سهام بانک ملت قیمت هر سهم این بانک هنوز همان 105 تومان روز عرضه است و کارشناسان بازار سرمایه اگر حمایت سهامدار عمده این بانک نباشد، هر سهم این بانک تا 90 تومان پایین می آید. آن چنان که تا کنون نیز در پی غفلت سهامدار عمده هر سهم این بانک در جریان معاملات روزانه بورس تا 102 تومان کاهش یافته است. کاهش هر یک تومان از قیمت سهام این بانک به معنی تحمیل زیان 655 میلیون تومانی به خریداران سهام دولتی است.

علاوه بر بدبینی موجود نسبت به گران فروشی سهام دولتی در بازار، واگذاری سهام دولتی در دوران رکود بازار نشان داد که با وجود ادعاها و تبلیغات بیشمار دولت مبنی بر وجود مشتریان رنگارنگ ایرانی و خارجی برای سهام بانک ملت، در پایان با وساطت دولت و مدیران بازار سرمایه 5 درصد سهام بانک ملت طی دو روز و از طریق شرکت های وابسته به بانک ملت خریداری شد. معامله ای که در روز اول حتی شائبه ابطال پذیری را نیز به دوش کشید. معامله ای که رنگ و بوی شبه دولتی سازی داشت تا خصوصی سازی.

در چنین شرایطی مدیر عامل سازمان خصوصی سازی از آغاز واگذاری نیروگاه های دولتی به بخش خصوصی تا دو هفته آینده و در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی خبر داد. واگذاری هایی که نیازمند جذب هزار میلیارد تومان نقدینگی است.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفتگو با مهر از از آماده شدن دو نیروگاه برای واگذاری سهام به بخش خصوصی در ماه جاری خبرداد و گفت: از 10 نیروگاهی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، دو نیروگاه آماده و 8 نیروگاه دیگر در سال 88 واگذار خواهد شد.

همچنین اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی سازی نیز با اشاره به تعیین تکلیف نحوه پرداخت تعهدات نیروگاه ها در آخرین جلسه هیئت واگذاری، گفت: واگذاری سهام نیروگاه ها به اخذ دو مجوز از دو شورای اقتصاد و پول و اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در صورت اخذ این دو مجوز سهام دو نیروگاه خلیج فارس و سهند تا پایان سال عرضه خواهد شد، ارزش سهام این دو نیروگاه را 1000 میلیارد تومان اعلام کرد.

علاوه بر گمانه زنی تحلیلگران در خصوص توانایی بازار سهام در جذب هزار میلیارد تومان سهام جدید، این مساله نیز از سوی کارشناسان مطرح است که  بخش خصوصی تنها برق را در نیروگاه های واگذار شده تولید می کند و بابت سوخت هزینه ای نمی پردازد. دولت هم تضمین کرده است که برق تولید شده توسط بخش خصوصی خریداری شود . توافقنامه تولید 20 تا 30 هزار مگاوات برق با بخش خصوصی امضا شده است ولی به دلیل هزینه 200 تا 500 میلیارد تومانی خرید نیروگاه ، همه سرمایه گذاران در صف طویل حساب ذخیره ارزی جای گرفته اند .

در چنین شرایطی وزیر نیرو نیز چندی پیش در نشست اتاق بازرگانی  از ناتوانی بخش خصوصی برای نهایی کردن قرارداد های واگذاری با دولت سخن گفت و افزود که در حال حاضر با توجه به شرایط موجود شریک خارجی هم به سراغ سرمایه گذار ایرانی نمی آید .

فتاح همچنین یادآور شد که واگذاری نیروگاه به بخش خصوصی تجربه ای تازه است و کمتر کسی از نتایج آن آگاه است.

حال در چنین شرایطی آیا باید به واگذاری موفق و کارآمد دو نیروگاه برق طی دو هفته آینده خوشبین بود؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =