ایسنا نوشت: درگیری سهمگین مناطقی از هلمند در افغانستان را فراگرفته است؛ درگیری‌هایی که گروه‌های متخاصم در آن عوامل انتحاری خود را بسیج می‌کنند در حالی که از بمب‌های کنار جاده‌ای، بمب‌های مغناطیسی برای کشتن فرماندهان طرف مقابل استفاده می‌کنند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در تازه‌ترین درگیری‌ها در این منطقه طی هفته گذشته دست‌کم ۲۱ تن کشته شده‌اند. افرادی که همگی از اعضای طالبان بوده‌اند.

در نتیجه این درگیری‌ها منطقه گرشک در ولایت هلمند همچنان یکی از معدود مناطق این ولایت است که همچنان تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده و این امر تنها مرهون درگیری‌های داخلی طالبان است.

درگیری داخلی میان اعضای طالبان مساله جدیدی نیست اما اینکه مقامات افغان در این درگیری طرف یک گروه را گرفتند سیاستی جدید است که از این گزاره نشات می‌گیرد: اگر نمی‌توانیم آنها را شکست دهی دست‌کم به دشمنان آنها کمک کن.

طی ماه‌های اخیر دولت افغانستان در سکوت و خفا به بخش جدا شده طالبان که با نام "منکران" شناخته می‌شوند سلاح، گذرگاه‌های امن و حمایت‌های اطلاعاتی ارائه داده است؛ حمایت‌هایی که قرار است در جنگ علیه گروه اصلی طالبان مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه این حمایت‌ها مجموعه‌ای از موفقیت‌ها در مناطقی بوده که تا پیش از این دولت افغانستان همواره در آنها شکست‌هایی را متحمل می‌شده است. به ویژه در ولایت هلمند که جریان اصلی طالبان همچنان کنترل ۹۰ درصد از مناطق را برعهده دارد.

منکران پیروان ملا محمد رسول هستند که پس از افشاگری‌های سال ۲۰۱۵ مبنی بر مرگ ملامحمد عمر، رهبر طالبان از این گروه جدا شد. ملا رسول و پیروانش نسبت به جانشین ملاعمر و مخفی کردن مرگ وی اعتراض داشتند. پس از کشته شدن ملامنصور جانشین ملاعمر در یکی از حملات هوایی نیروهای آمریکایی جانشین او مولوی هیبت‌الله آخوندزاده دشمنی بیشتری با شاخه رسول پیدا کرد و یکی از تندروهای شبکه حقانی را برای عملیات نظامی علیه آنها برگزید.

در حالی که منکران فعال‌ترین گروه در ولایت هلمند هستند سایر زیرشاخه‌های این گروه در جنگ علیه گروه اصلی طالبان در منطقه شنداد ولایت هرات و در ولایت‌هایی چون فراح و غور مشارکت می‌کنند.

درگیری هفته گذشته با حمله اعضای طالبان به پایگاه منکران در گرشک آغاز شد. این پایگاه در نزدیکی پایگاه ارتش افغانستان قرار دارد. با یک عامل انتحاری و وسیله نقلیه پر از مواد انفجاری‌اش مورد حمله قرار گرفت.

با این حال مقامات دولتی به ویژه در ولایت هلمند هرگونه حمایت از منکران را تکذیب می‌کنند اما تعدادی از مقامات پلیس این کشور تایید کردند که دولت به جابه جایی زخمی‌های این گروه پس از درگیری هفته گذشته کمک کرده است.

در همین حال یکی از مقامات پلیس مرزی که خواست نامش فاش نشود نیز گفته است: در میان یگان‌هایی که از ورودی‌های لشکرگاه حفاظت می‌کنند یگانی متعلق به منکران حضور دارد که از سوی نیروهای ملی آموزش دیده و تجهیز می‌شوند.

در این میان برخی ادعا می‌کنند آژانس اطلاعاتی افغانستان به صورت میانگین به این شبه‌نظامیان ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار ماهیانه حقوق می‌دهد و علاوه بر این غذا، تسلیحات و وسائل نقلیه در اختیارشان قرار می‌دهد.

شاخه اصلی طالبان اکنون نگران است منکران که اکنون مانند سایر اعضای طالبان لباس می‌پوشند و رفتار می‌کنند ارتباط خود با دولت را نیز حفظ کرده باشند.

این گروه تروریستی در ماه مه ادعا کرد ۹۰ تن از اعضای خود را که به این شکل با دولت افغانستان همکاری می‌کرده بازداشت کرده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =