اهدای یکی از گران‌ترین جوایز ادبی جهان به نویسنده آنگولایی

یکی از گران‌ترین جوایز ادبی جهان به خوزه ادواردو آگوالوسا، نویسنده اهل کشور آنگولا اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خوزه ادواردو آگوالوسا برای رمان «نظریه عمومی فراموشی» جایزه ادبی بین‌المللی دوبلین را از آن خود کرد. او اعلام کرده است که با دریافت جایزه ادبی ۱۰۰ هزار یورویی به رویای دیرین خود برای ساخت یک کتابخانه عمومی در جزیزه محل سکونت خود جامه عمل می‌پوشاند.

آگوالوسا در این باره گفت: «ما به کتابخانه‌ای عمومی نیاز داریم تا کتاب را در دسترس مردم قرار دهد. در حال حاضر محل ساخت کتابخانه را یافته‌ایم و من قصد دارم کتاب‌های کتابخانه شخصی‌ام را به آنجا انتقال دهم. افتتاح این کتابخانه رویای دیرین من بوده است.»

برنده جایزه ادبی بین‌المللی دوبلین را کتابدارانی از سراسر جهان انتخاب می‌کنند. آگوالوسا با اشاره به این موضوع و نیتش برای ساخت یک کتابخانه عمومی گفت: «خیلی جالب است. من واقعا قدردانم که جمعی از کتابداران مرا انتخاب کردند.»

داستان رمان آگوالوسا درباره زنی است که در روز استقلال آنگولا خودش را در خانه حبس می‌کند. او که مهاجری پرتغالی است از آینده خود در آنگولای تازه استقلال یافته هراس دارد بنابراین تصمیم می‌گیرد تا سه دهه بعدی عمرش را در انزوا بگذراند. او تنها با شنیدن گفت‌وگوهای همسایه‌هایش، رادیو و فضایی که پنجره به بیرون باز می‌کند از جهان خارج خبر می‌گیرد.

آگوالوسا یکی از بزرگترین چهره‌های ادبیات زبان پرتغالی است. او با همین کتاب سال ۲۰۱۶ نامزد جایزه بوکر بین‌المللی شد.

داستان رمان «نظریه عمومی فراموشی»‌ دورانی را به تصویر می‌کشد که دولت کمونیست تحت حمایت شوروی و کوبا در آنگولا با شورشیان تحت حمایت آمریکا و آفریقای جنوبی درگیر بود.

با اینکه کتاب آگوالوسا بر اساس رویدادی واقعی خلق نشده است اما پس از انتشار آن مشخص شد که نمونه‌هایی از این دست در دنیای واقعی وجود داشته‌اند.

دنیل هان کتاب «نظریه عمومی فراموشی» را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است و به همین دلیل ۲۵ هزار یورو از جایزه نقدی را دریافت خواهد کرد.

منبع:‌ گاردین/ ۲۱ ژوئن

 

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =