۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۴

اجلاس بازنگری دوربان از دیروز کار خود را در مقر سازمان ملل در ژنو سوئیس آغاز کرد و تا چهار روز دیگر نیز ادامه دارد.

 این نشست تحت عنوان «علیه‌ نژادپرستی، عزت و عدالت برای همه» برگزار می‌شود و در آن علاوه بر نمایندگان کشور‌های عضو سازمان ملل، حدود سه تا چهارهزار سازمان مردم‌نهاد از دهها کشور جهان شرکت دارند. اهمیت این اجلاس در آن است که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار می‌شود و موضوعات آن مسائلی است که مورد توجه جهان در حال توسعه است.

اولین اجلاس دوربان با عنوان مبارزه با ‌نژادپرستی و تبعیض نژادی در سال 2001 در آفریقای جنوبی برگزار شد و کمیساریای وقت حقوق بشر سازمان ملل متحد سرپرستی و هدایت آن را بر عهده داشت. کشورهای مسلمان و آفریقایی و سازمان‌های مردم‌نهاد آنها با به دست گرفتن ابتکار عمل در اجلاس گذشته سیاست‌های ‌نژادپرستی در سطح جهان را محاکمه کردند و مهمترین مصداق این سیاستهای ضد انسانی که تنها در اسرائیل یافت می‌شد را به طور گسترده محکوم کردند. این موفقیت دیپلماتیک جهان اسلام و نمایندگان مردمی آن، اسرائیل و حامی اصلی آن یعنی آمریکا را خشمگین کرد و آنها به عنوان اعتراض اجلاس را ترک کردند.

به دنبال این نشست بود که تلاش‌های سازمان ملل و شورای حقوق بشر این سازمان، برای برگزاری اجلاس دیگری از این نوع به چالش کشیده شد و سازمانهای صهیونیستی و مقامات اسرائیلی و آمریکایی از تکرار رخدادهای گذشته در این اجلاس شدند. با این همه مجمع عمومی سازمان ملل تحت فشار کشورهای اسلامی در سال 2006 طی قطعنامه 149/61 تصمیم به برگزاری اجلاس دوم دوربان در سال 2009 گرفت و پیگیری برنامه‌ها و مصوبات اجلاس اول دوربان را در دستور کار آن قرار داد.

تاکنون برخی طرف‌ها مانند فرانسه، کانادا، استرالیا، آلمان، ایتالیا و رژیم صهیونیستی با تحریم اجلاس کنونی و برخی دیگر با حضور و دست بردن در دستور کار اجلاس سعی داشتند این اجلاس را از محتوای اصلی تهی سازند اما اصرار و حضور گسترده سازمان‌های مردم نهاد و برنامه‌هایی که در آنها در روزهای آتی تدارک دیده شده تا به‌حال مانع تحقق اهداف رژیم صهیونیستی و حامیان بین‌المللی آن شده است.

در این نشست چهار هدف عمده در حال پیگیری است:

1- ارزیابی پیشرفت اقدامات انجام شده و میزان به‌کارگیری مواضع و برنامه‌های اتخاذ شده دراجلاس دوربان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه اظهارات و دیدگاه‌هایی که امروزه و در رابطه با‌ نژادپرستی، بیگانه‌ستیزی و تعصب در سطح جهان وجود دارد و بررسی زمینه‌هایی که می‌توان با آنها مبارزه و آنها را ریشه‌کن کرد.

2- ارزیابی میزان تأثیر‌گذاری راهکارهای کنونی که در دوربان یک مصوب شد و از سوی سازمان ملل در زمینه مبارزه با نژادپرستی، تبعیض نژادی و تعصب توصیه شد و میزان تأثیر آنها در صحنه بین‌المللی است.

3- افزایش تلاش برای تصویب و به‌کار‌گیری کنوانسیون‌های بین‌المللی برای از بین بردن همه اشکال تبعیض نژادی و بررسی دستورالعمل‌ها و مصوبات کمیته مقدماتی برای برچیدن کامل تبعیض نژادی در جهان.

4- شناسایی و حمایت از کشورهایی که عملکرد مناسبی در مبارزه با‌نژاد پرستی و تبعیض نژادی داشته‌اند.

موضوعات حساس اجلاس بازنگری دوربان که سیاست‌های ضد‌انسانی را مورد بررسی قرار می‌دهد، موجی از نگرانی رسانه‌های صهیونیستی در سراسر جهان به دنبال داشته است. آقای لویس آرپور کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن رد این نگرانی تأکید کرد که این اجلاس اهمیت ویژه دارد و یکی از مهمترین موضوعات معاصر انسانی را پیگیری می‌کند و با اینکه کشورهای غربی با اختصاص هرگونه بودجه به آن مخالف بودند، این اجلاس برگزار شد.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی حمایت کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین از نگاه کشورهای اسلامی در ضرورت محکومیت رفتار تجاوزگرانه و ‌نژاد‌پرستانه اسرائیل بر ضد مردم مظلوم فلسطین به ویژه در جریان جنگ 22 روزه غزه و نیز تقبیح رفتار تنش‌آفرین و ستیزگرایانه غرب در زمینه‌های اسلام‌هراسی، فرصتی را فراهم می‌کند تا جهان اسلام با ابتکار عمل دیپلماتیک، غرب و رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده و با ایجاد نوعی همبستگی انسانی در سطح جهان زمینه‌های از بین بردن رفتار‌های ضدبشری را فراهم سازد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =