۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۴

آنچه در کنفرانس ژنو گذشت از شب گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین اخبار و البته مقدمه‌ای برای یادآوری هولوکاست بدل شد.

حتی ورود احمدی‌نژاد به تهران هم بهانه‌ای برای یادآوری آنچه در ژنو گذشت شد. شبکه تلویزیونی فرانس24 استقبال از رئیس‌جمهور را همانند یک قهرمان خواند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به ابراز احساسات جمعی از دانشجویان که برای استقبال او به فرودگاه مهرآباد آمده بودند درباره آنچه در ژنو گذشت اظهار کرد: در روز یکشنبه که به آنجا رسیدیم به ما گفتند جلسه حساس است، شرایط جهان در حال عوض شدن است و شما علیه صهیونیست‌ها صحبت نکنید و در این زمینه مراعات کنید. یکی از افراد که شما نیز می‌شناسید در دیداری که داشتیم به ما گفت من خود در جلسه حضور پیدا می‌کنم و سعی می‌کنم این جلسه را جمع و جور کنم و در بیانیه پایانی اجلاس نیز این‌که رژیم صهیونیستی معادل نژادپرستی است را حذف کرده‌ایم، شما نیز در این ارتباط صحبتی نکنید. من از وی سؤال کردم یعنی ما در مورد جنایات غزه صحبت نکنیم، در مورد ترور مردم و حمله به لبنان صحبتی نکنیم که وی گفت نه من نمی‌توانم این چیزها را نفی کنم، من نیز به وی گفتم من نیز همین چیزها را می‌گویم. وی اظهار کرد: معلوم شد تعداد آقایانی که خود را به عنوان اکثریت به مردم تحمیل می‌کردند، زیاد نیست و در واقع آن‌ها خود را با غرور و پررویی به دنیا تحمیل می‌کردند. رئیس‌جمهور گفت: می‌گفتند چون فلانی به این اجلاس می‌آید ما در این اجلاس شرکت نمی‌کنیم، ولی من از همین جا اعلام می‌کنم ما از این به بعد در اجلاس‌های جهانی حضوری فعال‌تر خواهیم داشت و در تمام اجلاس‌های جهانی شرکت می‌کنیم.

سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران در دومین اجلاس ضدنژادپرستی سازمان ملل متحد انتقاد شدید دبیرکل این سازمان و سران دولت‌های عمده غربی و اسرائیل را به همراه داشته است. کاخ سفید نیز با انتقاد از سخنان آقای احمدی‌نژاد آن را «سخنانی پر از نفرت» نامیده است و‌ بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از اقدام او ابراز تأسف کرد. اما پس از سخنرانی احمدی‌نژاد اولین واکنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بر علیه رئیس‌جمهور کشورمان رقم خورد.

مقامات رژیم صهیونیستی در مراسم سالگرد یادبود هولوکاست در اسرائیل - مراسمی که از سال 1951 برگزار می‌شود- ضمن انتقاد از اظهارت او، چنین وانمود کردند که گویی او در پی هولوکاستی دیگر است و آنها نیز وظیفه دارند از چنین اقدامی ممانعت به عمل آورند.

به نظر می‌رسد همزمانی اجلاس دوربان و شب یادبود هولوکاست در اسرائیل موجبات خشم مضاعف مقامات اسرائیل و صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی را فراهم کرد. بنا بر گزارش روزنامه جرزلیم پست، ساعاتی پس از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در دوربان، شیمون پرز در مراسم یادبود قربانیان هولوکاست که هر سال در بیستم آوریل برگزار می‌شود، حضور احمدی‌نژاد در ژنو را درست چند ساعت قبل از آغاز مراسم سالانه یادبود هولوکاست، ننگی اسف انگیز خواند.

بنا بر گزارش جرزلیم پست نخست‌وزیر راست‌گرای اسرائیل گفته است که " اجازه نخواهیم داد انکارکنندگان هولوکاست مرتکب هولوکاست دیگری در مورد ملت یهود شوند. . . این بالاترین مسئولیت دولت اسرائیل و من به عنوان نخست‌وزیر است ".

جالب توجه این که به نظر می‌رسد امسال برگزارکنندگان مراسم یادبود قربانیان هولوکاست تصمیم گرفته‌اند برای فرار از عذاب وجدان و تطهیر اقدامات اسرائیل در جنگ بیست و دو روزه غزه و کشتار کودکان در این جنگ، که یک سوم کشته شدگان این فاجعه را شامل می‌شدند، درون‌مایه اصلی مراسم امسال را به «کودکان در هولوکاست» اختصاص دهند.

رئیس‌جمهور چه گفته بود
محمود احمدی‌نژاد که خودِ دولت اسرائیل را حکومتی ‌نژادپرست و جعلی خوانده بود گفت: به بهانه هولوکاست با تجاوز، ملتی را آواره و عده‌ای را از آمریکا و اروپا و سایر کشورها به آن سرزمین منتقل کرده و حکومت جعلی برپا کردند و در واقع به بهانه جبران صدمات ‌نژادپرستی در اروپا، خشن‌ترین‌ نژادپرستان را در نقطه‌ای دیگر یعنی فلسطین حاکم کردند.

 واکنش فرانسوی - اسرائیلی
در این میان نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه از اتحادیه اروپا خواست که با سخنان ضد اسرائیلی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران که در حین سخنرانی در کنفرانس مبارزه با ‌نژادپرستی در ژنو عنوان شد، شدیداً واکنش نشان داده شود. در بیانیه کاخ الیزه که در این رابطه منتشر شد گفته می‌شود که سخنان رئیس‌جمهور ایران دعوت به تنفرات نژادی است و ایده‌آل‌ها و ارزش‌های منشور حقوق بشر را استهزاء می‌کند.

اسرائیل که از شرکت در این کنفرانس امتناع ورزیده است روز دوشنبه اعلام کرد که سفیر خود را در سوئیس جهت انجام رایزنی به نشانه اعتراض به دیدار "هانس رودلف مرتز" رئیس‌جمهور این کشور با احمدی‌نژاد به تل‌آویو احضار خواهد کرد.

 علاقه مندان آمریکایی رئیس‌جمهور
رمزی کلارک، دادستان کل اسبق آمریکا که در قالب یک سازمان مردم نهاد ضد صهیونیستی برای شرکت در اجلاس دوربان2 به ژنو سفر کرده، با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر محمود احمدی‌نژاد در این دیدار با تأکید بر این‌که امروز نیازمند همدلی و همفکری هستیم اظهار کرد: مهم نیست چه کسی اهل کجا باشد، فلسطینی یا آمریکایی و یا ایرانی؛ هر انسان صلح‌دوست و عدالت‌خواهی در هر کجای جهان که باشد باید به جبهه عدالت خواهی بپیوندد. رمزی کلارک در این دیدار با ابراز خوشحالی از ملاقات رودر رو با دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به نطق رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس دوربان2 اظهار کرد: مهمترین حرف‌هایی که می‌توان زد از سوی شما در این اجلاس مطرح شد و من مطمئن هستم آمریکایی‌های زیادی وجود دارند که علاقه‌مند هستند سخنان شما را بشنوند و به شما کمک کنند.

 حمایت از فرزند ایران اسلامی
اما آنچه در ژنو گذشت واکنش‌های فراوانی را در میان نیروهای فعال سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا برانگیخت. در همین راستا 210 نماینده‌ مجلس در حمایت از سخنان روز گذشته‌ رئیس‌جمهور در اجلاس دوربان 2 بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه آمده است: در چنین شرایطی فرزندی از سرزمین ایران اسلامی و انقلابی به نمایندگی از ملت ایران و جهان اسلام و سایر ملت‌های مظلوم با حضور مقتدرانه در این اجلاس و سخنرانی کوبنده، افشاگرانه و منطقی همراه با آرامش خود، از یک‌سو، چهره زشت جنایتکاران مدرن از جمله رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامیان آنها را افشا کرده و از سوی دیگر پیام عدالت‌خواهی، صلح‌دوستی و حمایت راستین از حقوق بشر ملت‌های مظلوم را به گوش جهانیان رساند.

 موسوی: توهین به رئیس‌جمهور را محکوم می‌کنیم
میرحسین موسوی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم که به استان گلستان سفر کرده است، در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه گلستان و در پاسخ به سؤالات متعدد دانشجویان این دانشگاه، با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس ضد نژادپرستی ژنو که با اعتراض مقامات رژیم صهیونیستی و حامیان آنها همراه بود، گفت: این حادثه و توهین آن فرد در این اجلاس به رئیس‌جمهور کشورمان حادثه تأسف‌انگیزی است که همه ما را ناراحت کرد و ما هم راضی به این مسئله نیستیم، اما انتقاد بنده به مشاوران رئیس‌جمهور است که چرا نباید چنین مسائلی را در چنین مراسم‌هایی پیش‌بینی کنند که باعث وهن جمهوری اسلامی شود.

افرادی که چنین توهینی را کردند محکوم می‌کنیم، اما باید بدانیم که نمی‌توان با گفتن جملات حماسی این موضوع را پنهان کرد و نباید این اتفاق بار دیگر رخ دهد و تصور بنده این است که این امر مورد تأیید نیست.

 باهنر: مواضع جمهوری اسلامی روشنفکرانه است
محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با تلاش دولت و سایر مسئولان کشور طی چند سال اخیر مواضع جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب، انقلابی و روشنفکرانه در سطح جهان بوده است.

باهنر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اعلام صریح و روشن مواضع خود موفقیت‌های خوبی را در دنیا به دست آورده است، تأکید کرد: مواضع ضد‌صهیونیستی و نژادپرستانه کشورمان از ابتدای انقلاب مورد توجه بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =