مدیر کل سازمان انتقال خون استان: نیاز به خون همیشگی ست،اهدا کننده ی مستمر بمان

صبح امروز مراسم بزرگداشت روز اهدای خون به میزبانی سازمان انتقال خون استان لرستان در محل سالن ابن سینای بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان،دکتر امید علی عادلی مدیر کل سازمان انتقال خون لرستان در این آیین ابراز داشت:سازمان انتقال خون برخاسته از گذشت مردم است و اهدای خون همردیف با اهدای جان و زندگی ست که اهدا کننده با ایثار در قدرت جسمی خود به همنوع خود تداوم حیات می بخشند.
دکتر عادلی در خصوص سیاست های سازمان انتقال خون اشاره کرد:از آنجایی که نیاز به خون سالم همچنان وجود دارد هدف ما نیز در راستای شعار سازمان جهانی بهداشت بر این عنوان است که نیاز به خون همیشگی ست اهداکننده ی مستمر بمان.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان افزود:طی آبان ماه سال 95 به علت وجود احتمال انتقال برخی بیماری های عفونی مانند هپاتیت سازمان برنامه ریزی خاصی اتخاذ کرد به نحوی که سه ماه فاصله بیفتد بین اولین اهدا و پس از انجام آزمایشات لازم روی خون فرد اهداکننده و اطمینان از صحت وسلامت آن طی فراخوانی فرد می تواند در قالب اهدا کننده مستمر به سازمان مراجعه کند.
دکتر عادلی در خصوص صحت سلامت خون اهدایی تصریح کرد:طی چهار ماهه اول سال 86 در هیچ موردی از مراجعین با موارد ایدز یا هپاتیت مواجه نشدیم زیرا سه ماه فاصله بین زمان اهدا و اهدای مستمر وجود داشت .
وی در خصوص اهدای سلولهای بنیادی گفت: آرزوی ما این است روزی برسد که دیگر کسی برای پیوند کلیه در بیمارستانها علامیه نزنند که به یک کلیه با گروه خونی فلان نیازمندیم...اهدا کننده سلولهای بنیادی ارزش دارد مثلا برای پیوند مغز استخوان کودکی که سرطان دارد می توانیم با استفاده از سلولهای بانک اطلاعاتی مشکلش را برطرف کنیم.
دکتر عادلی اضافه کرد: پلاکت فریزیس نیز یکی دیگر فناوری های مهم سازمان است و اهمیت آن در این است که در مواردی که پلاکت خون بیمار کافی نیست چاره ساز واقع می شود.علم پزشکی می گوید:هر دارویی عوارضی دارد.مثلا تزریق پنج واحد پلاکت به یک نفر عوارضی دارد لذا این فناوری نیز نیاز سلامت فرد و سازمان است.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان خبر داد: آمار سال 95 پذیرش پنجاه هزار نفر بوده که سی و چهار هزار نفر منجر به خونگیری شده و از این تعداد91 درصدشان مرد و نه درصد نیز زن بوده اند.
وی گفت:از سال گذشته تا کنون57 درصد خونگیری ها از اهدا کنندگان مستمر انجام شده و این میزان طی چهار ماه اول سال 96 به 67 درصد رسیده است.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =