۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵

منجمان آماتور ایرانی، بزرگترین رقابت رصدی ایران را امشب در سه قلعه بیرجند برگزار می‌کنند.

محمدجواد ترابی: عصر امروز، 170 رصدگر از سراسر کشور در نهمین رقابت رصدی مسیه ایران برای محک زدن توانایی‌های رصدی خود، در دو بخش رقابتی و آموزشی به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

رقابت رصدی مسیه، رقابتی است که در آن منجمان آماتور با ابزارهای خود به رقابت بر سر رصد 110 جرم آسمانی غیر ستاره‌ای همچون کهکشان‌ها، سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای خواهند پرداخت. این فهرست رصدی را نخستین بار، اخترشناسی فرانسوی به‌نام شارل مسیه در اواخر قرن 18 میلادی تهیه کرد تا رصدگران آن زمان، این اجرام آسمانی را که با تلسکوپ‌های آن زمان محو دیده می‌شدند، با دنباله‌دار اشتباه نگیرند.

به طور اتفاقی تمامی این اجرام را می‌توان در هر شب از ماه‌های اسفند و فروردین رصد کرد. به همین سبب امروزه رصد اجرام فهرست مسیه در ابتدای بهار برای منجمان آماتور، به معیاری برای آزمودن توانایی‌های رصدی آنها بدل شده است.

محمدحسین الماسی، همکار کمیته رقابت‌های رصدی انجمن نجوم ایران در گفتگو با «خبرآنلاین» گفت: «در رقابت امسال، 170 رصدگر از 54 شهر ایران در دو بخش رقابتی و آموزشی به همراه 24 داور در این رقابت حضور پیدا می‌کنند».

وی در پاسخ این‌که معیار انتخاب این افراد چیست، گفت: «معیار پذیرش رصدگران بر اساس توانایی‌های رصدی شرکت‌کنندگان است و نه سن آنها، به‌طوری‌که کم سن و سال‌ترین رصدگر شرکت‌کننده در این رقابت 12 ساله و مسن‌ترین آنها 50 سال سن دارد».

وی با اشاره به توزیع آماری شرکت‌کنندگان تاکید کرد: «60 درصد شرکت‌کننده‌ها در این رقابت، مرد و 40 درصد شرکت کننده‌ها، زن هستند. دو سوم شرکت‌کنندگان برای نخستین بار است که در این رقابت شرکت می‌کنند و یک سوم داوران نیز برای نخستین بار، داوری را تجربه خواهند کرد؛ این تغییر و تحولی در میان رصدگران ایرانی است که نشان‌دهنده ظهور نسل جدیدی از رصدگران است».

کاظم کوکرم، داور باسابقه رقابت‌های رصدی ایران، با توجه به برگزاری این برنامه در اردیبهشت‌ماه، 108 جرم از مجموع تمامی 110 جرم مسیه را قابل رصد دانست و در گفتگو با «خبر» گفت: «32 جرم غیرستاره‌ای دیگر نیز دو ساعت پیش از آغاز رقابت رصدی به مجموع این اجرام اضافه می‌شود».

این همکار کمیته رقابت‌های رصدی انجمن نجوم ایران، در پاسخ به این سوال که علت افزوده شدن این بخش در رقابت رصدی مسیه امسال چیست، گفت: :«افزوده شدن 32 جرم در دو ساعت پیش از آغاز برنامه برای آزمودن توانایی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شب رصدی رصدگران خواهد بود.. با توجه به حضور رصدگران توانا در نهمین رقابت رصدی مسیه ایران، انتظار می‌رود که این رقابت رصدی علی‌رغم افزوده شدن اجرام از پیش نامعلوم، بسیار نزدیک و تنگاتنگ باشد».

بنا به اعلام کمیته اطلاع‌رسانی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، نهمین رقابت رصدی مسیه ایران در روز چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388 در شهرستان سرایان واقع در شمال بیرجند برگزار خواهد شد. الماسی که در عین‌حال از داوران رقابت امسال نیز هست، در این باره گفت: «بنابه اعلام هواشناسی، وضعیت هوا برای رصد آسمان در عصر چهارشنبه صاف و با اندکی ابر همراه خواهد بود؛ ولی در صورت ابری شدن هوای منطقه، رقابت به روز بعد، یعنی پنج‌شنبه 3 اردیبهشت موکول خواهد شد».

نهمین رقابت رصدی مسیه ایران به همت شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران و با همکاری مرکز رشد واحدهای فناوری استان خراسان جنوبی، بخش‌داری سه‌قلعه و سازمان میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =