۱ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۶
آیا ونزوئلا در آستانۀ فروپاشی است؟

ونزوئلا شرایط بغرنجی دارد و با تعلیق از گروه مرکوسور بیش از گذشته در میان همسایگانش منزوی شده است.


محمد اکبری: ادامه بحران داخلی در ونزوئلا و مواضع و دخالتهای امریکا باعث دوگانگی و پیچیده تر شدن این روند در امریکای لاتین و داخل ونزوئلا شده است. فشار مخالفان و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و بویژه متحدان آمریکا با هدف افزایش فشار بر مادورو ادامه دارد. 

در حالی که ایالات متحده تحریم‌هایی را در جهت هشدار به رئیس جمهوری ونزوئلا برای عقب‌نشینی از رأی‌گیری برای تشکیل هیات موسسان و اصلاح قانون اساسی اعمال داشته بود و بررسی گزینه تحریم‌های اقتصادی به ویژه در حوزه نفتی را در دست داشت، اما انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا برگزار شد که به نیکولاس مادورو اجازه می‌دهد تا قانون اساسی را بازنویسی کرده و نهادی رقیب مجلس ملی ونزوئلا به وجود آورد که در کنترل اپوزیسیون است.

اما به نظر می رسد امریکا اعمال تحریم و اعلام مواضع در مخالفت با اقدامات ونزوئلا را کافی نمی داند و قصد دارد روش سخت تری را در پیش گیرد. مورالس رئیس جمهور بولیوی هشدار داده است اعمال تحریم علیه مسئولان ونزوئلا یک بازی دوگانه است و اقدام بعدی بعد از تحریم، دخالت نظامی خواهد بود.

ونزوئلا در ماه‌های گذشته صحنه اختلاف دولت و مخالفان و همچنین در محاصره مشکلات فجیع اقتصادی همچون تورم سه رقمی بوده است. این موضوع باعث شکل گیری اعتراضات و درگیری های بسیاری شده است.

اما اعتراض‌ها از كجا شروع شد؟

پس از مرگ چاوز بود که اختلاف‌ها در ونزوئلا شکل بسیار شدیدی گرفت. بحران سياسي ونزوئلا با وخامت شرايط اقتصادي در سال ۲۰۱۴ و نارضايتي مردم آغاز شد و كسب اكثريت پارلماني توسط احزاب مخالف دولت در انتخابات سال ۲۰۱۵ آن را علني كرد. اما آتش اعتراض‌هاي جديد حدود 4 ماه قبل با رأي ديوان عالي پارلمان شعله‌ور شد.

قضات ديوان عالي در حكمي پارلمان را فاقد صلاحيت اعلام كردند و اختيارات آن را به‌خود انتقال دادند. هر چند ديوان عالي پس از 3 روز نظر خود را عوض كرد اما اين عقب نشيني جلوي موج اعتراض‌هاي جديد را نگرفت. در این مدت تظاهرات و اعتراضات بسیاری شکل گرفته که بیشتر آنها به خشونت کشیده شده و تا کنون بیش از صد کشته بر جا گذاشته است.

مخالفان ونزوئلا عقيده دارند كه اين كشور در آستانه فروپاشي است. صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني كرده كه تورم ونزوئلا در سال‌جاري از ۷۰۰ درصد بيشتر شود. انتخابات بعدي ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ است اما مخالفان در تلاش هستند تا با بركناري مادورو دولت را مجبور به برگزاري انتخابات زودهنگام كنند.

انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا با ۵۴۵ عضو که هفته گذشته برگزار شد به نیکولاس مادورو اجازه می‌دهد تا قانون اساسی را بازنویسی کرده و نهادی رقیب مجلس ملی ونزوئلا به وجود آورد که در کنترل اپوزیسیون است.

مادورو در پیامی در توئیتر، انتخابات مجلس موسسان را که وظیفه بازنگری در قانون اساسی را بر عهده دارد، لحظه‌ای تاریخی توصیف کرد و گفت: امروز روزی موفقیت‌آمیز با مشارکت مردمی بالا بود. سخنان نیکولاس مادورو، در حالی مطرح می‌شود که انریکه کاپریلس، یکی از چهره‌های شاخص اپوزیسیون میزان مشارکت مردمی را کمتر از 15 درصد اعلام کرد. او همچنین انتخابات را جعلی خواند و خواستار برگزاری اعتراضات گسترده شد. او همچنین گفت: میزان مشارکت مردمی در همه‌پرسی نمادین مخالفان در دو هفته پیش سه برابر مشارکت مردمی در انتخابات مورد حمایت دولت بود.


چشم انداز بحران

اما بحران به کجا خواهد رسید؟ آیا راه حل بحران، دخالت نظامی امریکا در آن است؟ بدون شک روش نظامی موضوع را پیچیده تر می کند. همچنان که اعمال تحریم نمی تواند روش مناسبی برای حل بحران باشد. اختلال جاری اقتصادی و اجتماعی در ونزوئلا نیازمند تعامل دوباره با مؤسسات مالی بین‌المللی است که بتواند به بازسازی مکانیزم های بازار طبیعی در اقتصاد کمک کند. درحالی‌که این ماجرا از نظر ایدئولوژیک با رهبری کنونی این کشور متناقض است، اما یک رویکرد عملی می‌تواند میلیاردها دلار برای کمک و تسویه بدهی این کشور برای خروج از هرج ‌ومرج کمک کند.

ونزوئلا شرایط بغرنجی دارد و با تعلیق از گروه مرکوسور منزوی شده است. اما تهدید و تحریم امریکا نمی تواند شرایط را برگرداند. چرا که مادورو ظرف چند ماه می تواند خریداران جدید برای نفت خود پیدا کند. در عین حال هم مردم عادی بیش از وفاداران به مادورو رنج می برند. همچنین تحریم های گسترده نه تنها مذاکره مخالفان با دولت را تسریع نمی بخشد بلکه ممکن است دولت را قوی تر کند. چرا که مادورو مدعی است با جنگ اقتصادی در برابر امپریالیسم امریکا مواجه شده است.


مداخله امریکا برای دموکراسی یا نفت؟

ایالات متحده، امریکای لاتین را حیات خلوت خود می داند و تلاش می کند در همه مسائل آن دخالت کند. اما بوده اند بازیگرانی که این دخالت را برنتابیده اند و گاه این دخالت به خشونت و ورود نظامی کشیده شده است. دخالت نظامی امریکا در حال حاضر در ونزوئلا نیز راهکار مناسبی به نظر نمی رسد.

ترامپ بعد از همه پرسی نمادین مخالفان دولت ونزوئلا تهدید کرده است اگر رئیس جمهوری ونزوئلا در راستای برگزاری انتخابات با هدف تغییرات قانون اساسی گام بردارد، آمریکا اقدامات فوری و قوی اقتصادی علیه ونزوئلا انجام خواهد داد. پس از آن مادورو نیز بر این مساله تاکید کرده است که رهبران مخالفان در ونزوئلا آلت دست آمریکا و به دنبال خراب کردن اوضاع اقتصادی و سرنگونی دولت وی از طریق اقدامات خشونت آمیز هستند.

از سوی دیگر بحث دخالت نظامی امریکا در ونزوئلا را از این جهت باید با تردید دنبال کرد که امریکا لزوما به دنبال حل شدن مشکلات این کشور یا برقراری دموکراسی مورد نظرش تلاش نمی کند. معادله نفت و تلاش امریکا برای کنترل آن از موضوعات مهمی است که باید بدان توجه کرد. نفت خام از گذشته سهم بسزایی در روابط ایالات متحده امریکا با کشورهای اصلی تولیدکنندۀ نفت در امریکای لاتین، امریکای مرکزی و جنوبی ــ مانند کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور، اروگوئه، کوبا، و بولیوی ــ داشته است. نفت این کشورها در وهلۀ اول در تصرف شرکت‌های وابسته به امریکاست و در مرحلۀ بعد هم شرکت‌های غربی در این منطقه منافعی دارند.

پس‌ از آنکه مکزیک نفتش را در سال ۱۹۳۸ ملّی اعلام کرد، ایالات متحده امریکا با حمایت از نظام‌های دیکتاتوری تابع خود به دفاع از منافع خود و شرکت‌های نفتی از طریق تأمین سلاح، پول و گاهی وقت‌ها هم از طریق مداخلۀ نظامی، برگزاری انتخابات صوری و حتی مشارکت در کودتاهای نظامی علیه رهبران مردمی، به مداخله در امور داخلی این کشورها روی آورد. هرچند این سیاست و رفتار، غیر اخلاقی و مغایر با اصول و قواعد بین المللی بوده است، اما مردم این کشورها نمی‌توانند در برابر خواست‌های شرکت‌های نفتی قد علم کنند و راه ملّی کردن ثروت‌های خود را در پیش بگیرند. در این میان کشورهای مکزیک و کوبا در سال ۱۹۶۱ و پس از آن ونزوئلا در سال ۱۹۷۶، پس از درگیری‌های سخت و طاقت‌فرسا با شرکت‌های نفتی و نظام‌های دیکتاتوری، که امریکا آنها را پشتیبانی می‌کرد، موفق شدند سیطره و نفوذ خود را بر نفت کشورشان کامل کنند.

سیاست خارجی جدید ایالات متحده بر گسترش روابط تجاری و پیشرفته کردن صنعت نفت آمریکای لاتین به عنوان جایگزینی برای نفت خاورمیانه استوار است. چیزی که با اعمال سیاستهای مستقل از سوی این کشورها در تعارض است. امریکا از ظهور چپ گرایی در این منطقه و حضور قدرتهای دیگر همچون روسیه و چین در آن نگران بوده اند و تلاش داشته اند به روشهای مختلف هزینه های دیگران را برای حضور در این منطقه افزایش دهند. بروز بحران کنونی در ونزوئلا بهانه ای به دست امریکا و مخصوص ترامپ پیش بینی ناپذیر می دهد تا در صدد تغییر سیاستهای مستقلانه این کشور بر بیاید.

52312

کد خبر 693604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    165 7
    حماقت سیاسیون ونزوئلا چه ربطی به آمریکا داره مسبب ایران و عربستان و روسیه هستن وقتی در رقابت با هم نفت مفت میفروشن و اقتصاد ونزوئلا به نفت وابسته است اقتصاد از هم میپاشه
    • حقیقت 123456 A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      162 3
      قضیه وخیمتر از نفت مفت فروختن هستش. سیاسیت های احمدی نژادی اون ها رو به این روز انداخته. نفت که گرون بود به بخور بخور پرداختند حالا که ارزون شده به گدائی
    • بی نام A1 ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      84 0
      یادش بخیر یه زمانی دو پوپولیسم رفقای خوبی بودند...وچاوز کاسترو و چاوز رفتند روحشان ارام باد
    • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      1 39
      بینام 9:56 بابا تو دیگه چقدر .... هستی بدبختی اینا از آمریکاست اونوقت میگی ایران و روسیه؟
    • آبشار زلال A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      44 0
      ونزوئلا و کره شمالی نمونه دو کشوری که با تفکر "دلواپسانه" اداره میشن. اینو دیگه نمتونین انکار کنین
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      28 0
      وقتی یک کشور در همه شئون زندگی مردم دخالت کرد صدای مخالف و منتقد را خفه کرد بر شعار و ارمان های واهی بنا شد اخرش می شود همین ارتباطی هم به امریکا غیر امریکا ندارد.
    • پاسخ به بی نام22:43 A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
      19 0
      میدونی چیزی که مهمه اینه که حکومت باید دروهله اول کارآمدباشه این که میگی اصل واساس نیست هستن حکومتای دیکتاتوری مثل چین هم هستن ولی چون کارآمدن مشکلی براشون پیش نمیاد حکومت ونزوئلا بی کفایت وناکارآمدهستش وتوان اداره امور وسیر کردن شکم مردمش رو نداره ولی درعین حال سرانش به زور میخوان قدرت رو به هرقیمتی که شده حفظ کنن ونتیجه میشه این اوضاع
  • حسین A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    166 2
    نتیجه حکومت بدون عقل و منطق
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    227 5
    دخالت آمريكا؟؟؟ فقط همين رو بلديد . اون مردك مرده يه راننده بي سواد رو كرده همه كاره يه كشور اونم مثل نمونه وطني به نابودي كشيده اونجا رو بعد مردم برعكس ملت بي عرضه ... جلوي نابودي بيشتر كشورشون دارن مقاومت ميكنن . يكم شرف هم خوبه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    164 3
    همون موقع که چاوز بود در حال فروپاشی با شیب کم بود که مادورو اومد شیبشو زیاد کرد
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    112 2
    اصلا چه ربطی به دخالت نظامی آمریکا داره؟ حالا اون بدبختی هم که بعدش میخواد بیاد قراره چه بکنه که همین یکی نمی کنه؟ اونم میاد یه مدت کیسه خودشو پر می کنه و میره
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    188 4
    به آمریکا ربطی ندارد,فکر کردید مردم ونزویلا هم مثل مردم ایران ساده هستند که مسوولانش دزدیها و سومدیریت خود را پشت لولوی امریکا و استکبار پنهان کنند و مردم هم باور کنند,نسخه امریکا هراسی به جز ایران جای دیگری جواب نمیدهد
    • بی نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
      14 0
      براوو
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    150 4
    توهم همه مشکلات ما از امریکاست,فقط در ایران جواب میدهد,مردم ونزویلا اگاهتر از این حرفهاست
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    78 0
    با این رویه قطعا فروپاشی نزدیکه
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    82 0
    تا اینجاشم که دوام آوردن مایه تعجبه
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    31 0
    رویدادهای این کشور حتی در میان کشورهای حوزه آمریکا لاتین دودستگی عمیقی ایجاد کرده است.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    2 48
    فشار مخالفان و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و بویژه متحدان آمریکا با هدف افزایش فشار بر مادورو ادامه دارد. آنها از ونزوئلا می‌خواهند تا طرح تشکیل مجلس موسسان و بازنگری در قانون اساسی را متوقف کند
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    47 0
    اتحادیه اروپا هم تهدید کرده اگر مادورو بخواهد طرح تاسیس مجلس موسسان خود را اجرایی کند تحریم این کشور همانطوری که اسپانیا درخواست کرده روی میز است
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    33 1
    کاستاریکا، پاناما، هندوراس نیز خواهان توقف تاسیس مجلس موسسان از سوی مادورو هستند. آرژانتین، کانادا، برزیل، مکزیک، اسپانیا و آلمان از همه‌پرسی مخالفان مادورو علیه تاسیس مجلس موسسان استقبال کردند.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    9 22
    بین مخالفان دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا، حالا فقط اعتراضات خیابانی و یا احتمال تحریم انتخابات نیست که خبرساز شده است. مهم‌تر از این مسائل، تنها ماندن چشمگیر میراث هوگو چاوز در مقابل دشمنان قدیمی است و خواهش و تمنای مشمئز کننده اپوزیسیون ونزوئلا پیش مسئولان دولت آمریکا
  • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    2 88
    امپریالیسم که در شکل اپوزیسیون لیبرال، سالهاست برای سوسیالیست خاص چاوزی مزاحمت ایجاد می‌کند، حالا هیچ مانعی بر سر راه خود برای از بین بردن دولت مادورو با همه طرفدارانش در طبقات پایینی جامعه نمی‌بیند. آرژانتین، برزیل و حتی ایران قافیه را کاملاً به جنگ رسانه‌ای یک طرفه‌ای که از مادورو مدیر بی‌عرضه‌ای که نتوانسته است حتی با خشونت از میراث چاوز حفاظت کند، باخته‌اند.
    • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      15 1
      ایشون نمونه یک فرد چما...دار هستند
  • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    24 1
    بیش از ۱۰۰ نفر در اعتراضات خیابانی از ماه آوریل تاکنون کشته شده‌اند. هزینه کشته شدن این جوانان و ادامه ناآرامی‌ها و گرانی‌ها به جیب کدام بخش از طبقات اجتماعی می‌رود؟ مردمی که واقعاً خیال می‌کنند مادورو یک دیکتاتور است؟ یقیناً نه. کشور با بحران غدا و دارو مواجه شده است و تورم سه رقمی منجر به ایجاد موج فراگیری از افرادی شده است که به فکر مهاجرت به برزیل، کلمبیا یا سایر کشورهای مجاور افتاده‌اند.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    67 1
    ونزوئلا مدعی است که بیش از عربستان سعودی نفت دارد، با وجود این شهروندان آن گرسنه‌اند. 93 درصد از مردم ونزوئلا اعلام کرده‌اند که توان خرید غذای مورد نیازشان را ندارند و سه چهارم جمعیت این کشور طی یک سال گذشته دچار کاهش وزن شده‌اند. نظامی که مسبب ایجاد چنین تراژدی قابل اجتنابی شده، مدعی عشق زیاد به فقراست.
  • هادی A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    26 0
    ونزوئلا در یک بحران سیاسی و انسانی به‌سر می‌برد. همین امر موجب شده است تا هزاران نفر به خیابان‌‌ها آمده و علیه دولت مادورو اعتراض کنند.
  • محسن A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    25 0
    افزایش کمرشکن تورم و کمبود گسترده دارو، مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی مردم این کشور را در یک بحران انسانی فرو برده است
  • پرهام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    14 0
    مادورو پیرو سیاست‌های هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین ونزوئلا اقتصاد خود را بر مبنای فروش نفت بنا کرده است. این درحالی است که با کاهش قیمت نفت در ارائه یارانه‌های دولتی اختلالات فراوانی ایجاد شده است.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    21 0
    «پوپولیسم همواره به اقتدارگرایی نمی‌انجامد. عوامل دیگر هم در فروپاشی ونزوئلا موثر بوده است مانند کاهش قیمت نفت. نهادهای دموکراتیک می‌توانند جنبه‌های تاریک‌تر پوپولیسم را مورد کنترل و نظارت قرار دهند.»
  • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    18 0
    اکنون سوسیالیسم ونزوئلایی آمیزه‌ای است التقاطی از حکومت «اشرافیت سوداگر» که با استفاده از فضای موجود و در پناه نخبگان نظامی به تجارت همه چیز روی آورده است و روز به روز بر ثروت خود می‌افزاید؛ «نخبگان نظامی» که نبض اقتصاد را در دست گرفته‌اندو«سوسیالیسم چاوزی» که اکنون به آغوش «پوپولیسم مادورویی» خزیده است. این وضعیت در مسیر تبدیل شدن به اقتدارگرایی تمام عیار قرار دارد.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    44 1
    یادش بخیر ما هم درجه ای از این بدبختی ها رو در زمان یه بابایی تجربه کردیم
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    22 0
    آخر و عاقبت اقتصاد تک محوری همینه
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    20 1
    موج خشم پوپولیستی که با روی کار آمدن چاوز در انتخابات 1998 متبلور شد با نارضایتی از وضعیت دموکراسی در این کشور متورم‌تر شد.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    14 0
    وقتی چاوز به قدرت رسید و منصب ریاست‌جمهوری را از آن خود کرد، سیستم قضایی فاسد و ناکارآمد بود. گزارش «دیده‌بان حقوق بشر» نشان داد که «دادگاه عالی اداری» ونزوئلا «هزینه‌هایی برای حل‌وفصل انواع مختلف پرونده‌ها ایجاد کرده است».
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    25 0
    700 درصد؟ باور نکردنیه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    16 0
    هیچ کشوری فکر نکنم بتونه رکورد ونزوئلا رو بشکونه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    10 0
    این اقتصاد احتیاج به عمل جراحی طاقت فرسا داره
  • سجاد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    14 0
    سرمستم وقتی با خوندن کامنتا میفهمم کوپن امریکا هراسی منقضی شده
    • بی نام RU ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
      1 0
      امریکا هراسی داره جاش و به روسیه هراسی میده. کلا ما باید همیشه یه دشمن فرضی داشته باشیم که تقصیرها رو بندازیم گردنش. فارغ از اینکه مسبب تمام مشکلات ما مردم خودمون هستند و بزرگترین دشمن ما ناآگاهی ماست
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    37 0
    نتیجه حکومت شعاری و نمایشی و کنار گذاشتن عقلانیت همینه.
    • بی نام RU ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      12 0
      نتیجه مردم علاقه مند به کوپن های غذایی رایگان است یعنی مردم مفت خور
  • فرهاد EU ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    14 0
    این کشور در آستانه فروپاشی نیست . بلکه در حال نجات از دست مثلث چاورز .کاسترو .مادورو . است . باید تلاش کنند خود را از دست سوسالیسم نجات بدهند .
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    6 0
    بله
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    16 0
    ان شالله که حکومت فروبپاشه و مردمش یک حکومت جدید و آزاد شکل بدهند از این بدبختی شون خارج بشوند
  • صادق راستگو A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    13 0
    سیاست های غلط چاوز بابت ارسال نقت رایگان به کوبا و سایر اقمار چگوارا و جانشین کردن راننده اتوبوس حاص آن چیزی است که امروز می بینیم حال این چه ربطی به آمریکا دارد. خود کرده را تدبیر نیست
  • ali IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    20 0
    با توپ و تانکی که با پول بیت المال و مالیات مردم خریدند دارند با کشتن همون مردم مقاومت میکنند
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    12 0
    اینم پا قدم نحس احمدی نژاد بود هر جا رفت اقتصادش نابود شد
  • ناشناس IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    12 0
    چرا دوستان ایران یعنی ونزوئلا و سوریه در شرایط بدبختی هستند ؟ چرا هر شخص یا گروه یا کشوری که حاشیه داره بدبخت میشه ؟ چرا کسایی که حاشیه ندارند راحت زندگی می کنند ؟ اگر 10 سال قبل به مردم سوریه می گفتید بدبخت می شید و با خاک یکسان میشید کسی باور نمی کرد و بهتون می خندیدن و می گفتند شما دشمن ما هستید و این آرزو رو به گور می بری . اگر چند سال قبل به مردم ونزوئلا می گفتید غذا و دارو پیدا نخواهید کرد بهتون می گفتند دشمنی . برای کشورهای که حاشیه دارند همیشه شرایط یک جور نمی مونه و به سمت بدتر شدن می ره . من یک مستندی از مردم ایران دیدم که چه جوری دارند با موتور کار می کنند و بار جابجا می کنند و همون لحظه فکرم به گربه ای که در خانه ما است رفت چون اون گربه زندگی راحت تر و بهتری از این مردم داره...
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    2 0
    ما هم به موقع چشممون باز شد. وگرنه الان اوضاعمون از اینها هم خرابتر بود. البته حالا حالاها باید چوب اشتباه های خودمون و پدر مادرامون رو بخوریم.