هرگونه اقدام خصمانه شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ در مورد غرق شدن ناو کره جنوبی با یک اقدام متعاقب نظامی از سوی کره شمالی مواجه خواهد شد

فرستاده کره شمالی به سازمان ملل گفت که هرگونه اقدام خصمانه شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ در مورد غرق شدن ناو کره جنوبی با یک اقدام متعاقب نظامی از سوی کره شمالی مواجه خواهد شد.  سئول که کره شمالی را به هدف اژدر قرار دادن کشتی خود موسوم به چئونان در تاریخ 26 مارس که 46 کشته به جا گذاشت، متهم کرده این ماه این مناقشه را به شورای امنیت برد و از شورای امنیت خواستار اقدامی برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز بیشتر (پیونگ یانگ) شده است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، سین سون هو،‌ سفیر کره شمالی در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری کم سابقه گفت: اگر شورای امنیت هرگونه سند علیه ما صادر و ما را در هر سندی محکوم کند یا زیر سوال ببرد آنگاه من به عنوان یک دیپلمات نمی توانم هیچ کاری انجام دهم و اقدامات متعاقب از سوی نیروهای نظامی ما انجام خواهد شد.

سین که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد در پاسخ به این سوال که ایا منظورش اینست که کره شمالی در واکنش به اتخاذ هرگونه قطعنامه یا بیانیه از سوی شورای امنیت اقدام نظامی انجام خواهد داد؟ گفت: من به شما گفتم که اگر هر اقدامی از طرف شورای امنیت علیه ما صادر شود من شغلم را از دست می دهم. ارتش کار خود را خواهد داشت. منظور من اقدامات متعاقب است من پاسخ شمار را دادم. شما می‌توانید پیش داوری کنید که منظور من چه بوده است.

سین سون هو هشدار داد که اوضاع شبه جزیره کره به خاطر آنچه که وی آن را مانورهای نسنجیده کره جنوبی نامید، هم‌چنان متشنج است. وی گفت: اکنون اوضاع نامشخص حاکم است که بروز جنگ در هر زمانی امکان دارد.

سین سون هو افزود:‌ مردم و ارتش ما متجاوزان را نابود خواهند کرد. اما کلود هلر‌، سفیر مکزیک در سازمان ملل و رئیس شورای امنیت پس از دو جلسه‌ی غیر رسمی شورای امنیت گفت که اعضای این شورا شدیدا نگران این وقایع هستند و خواستار این هستند که دو طرف از هرگونه اقدام که به تشدید اوضاع در منطقه بینجامد، خودداری کنند.

وی در سخنان خود نگفت که کدام یک از طرفین مقصر هستند. اما نماینده کره شمالی در سازمان ملل با تکرار مجدد موضع پیونگ یانگ گفت که ادعاهای کره جنوبی درباره‌ی 26مارس یک داستان ساختگی کامل است و خواستار این شد که به کره شمالی اجازه داده شود که تیم تحقیقاتی خود را به محل واقعه بفرستد.

وی درباره‌ی تحقیقات کره جنوبی در خصوص غرق شدن ناو چئونان گفت:‌این مطمئنا یک داستان جالب و یک قصه بی اساس است. اگر کره جنوبی چیزی برای پنهان کردن ندارد دلیلی ندارد که گروه بازرسی ما را نپذیرد. ما با انتقاد شدید از اسناد و مدارک کره جنوبی که سئول آن را دلیلی بر حمله‌ی اژدری کره شمالی علیه چئونان می داند می‌گوییم که دلیل واقعی غرق شدن کشتی احتمالا صخره های زیر آب بوده است.

سین هم‌چنین بین‌المللی بودن تحقیقات درباره‌ی غرق شدن ناو را رد کرد و گفت که حاضران خارجی نقشی جز یک نقش نمادین در آنچه که اساسا تحقیقات کره جنوبی بوده، نداشته‌اند. به گفته‌ سفیر کره شمالی در سازمان ملل اسناد و مدارک علیه پیونگ یانگ به خاطر اهداف سیاسی جعل شده است. این اهداف شامل تاثیرگذاری در انتخابات اخیر کره جنوبی و بر هم زدن مناسبات خوب کره شمالی و چین هستند. سین گفت که آمریکا نیز به لحاظ سیاسی از این رخداد بهره می برد زیرا ژاپن را مجبور می‌کند که از درخواست های قبلی مبنی بر تعطیلی پایگاه نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا عقب نشینی کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =