ساخت راکتورهای مشابه راکتور تهران از اولویت های مهم سازمان انرژی اتمی ایران است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سال دوم فعالیت خود در این سمت و پس از صدور قطع نامه چهارم علیه ایران که مقامات کشور آن را در ادامه مسیر هسته ای ایران بی اثر می دانند به تشریح اولویت های سازمان انرژی اتمی ایران در سال های آتی پرداخت.

وی که اوایل خرداد در گفت و گو با «خبر» از اولویتهای سازمان انرژی اتمی خبر داده بود از نگاه او ساخت نیروگاه های هسته ای در اولویت است و سازمان انرژی اتمی برای این اولویت در قالب میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کره است.

ساخت نیروگاه برای تولید 20هزار مگاواتی برق هسته ای هدف مورد نظر ایران در پیگیری پروژه ساخت نیروگاه های هسته ای جدید است. در این خصوص صالحی تاکید کرده که این کار در برنامه بلندمدت دولت قرار دارد و این بدان معناست که تا سه سال دیگر 20هزار مگاوات در کشور تولید نخواهد شد. به گفته صالحی"هدف ماست که تا 20هزار مگاوات برویم، در تابستان امسال اولین هزار مگاوات ایران در بوشهر آغاز به کار خواهد کرد."

صالحی به دیگر فعالیت های سازمان در بخش ساخت نیروگاه های هسته ای اینگونه پرداخته است" ما یک نیروگاه بومی در دست طراحی هم در دارخوین داریم که 360مگاواتی است. برای نیروگاه‌های دیگر در حال بررسی هستیم و آمادگی داریم با کشورهایی که آمادگی دارند برای احداث نیروگاه وارد مذاکره و همکاری شویم. البته نیروگاه بوشهر استثناست و یک نیروگاه نیست بلکه دو نیروگاهی است. در مورد نیروگاه‌های بعدی عجله نداریم و سرفرصت تصمیم مناسب می‌گیریم."

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص ساخت 10سایت برای غنی‌سازی هم این اقدام را در زمره برنامه های بلند مدت سازمان دانست. او از  طراحی رآکتوری مشابه رآکتور تهران خبر داده و امیدوار است طراحی آن تا پایان سالجاری به پایان برسد. به گفته او عملیات طراحی و ساخت این رآکتور احتمالا حدود پنج سال زمان می‌برد و صالحی امیدوار است بخش طراحی تفصیلی آن سال آینده انجام شود و در پایان سال آینده (1390) عملیات اجرایی برای ساخت رآکتور آغاز شود. این رآکتور بومی است و مشابه رآکتور تهران خواهد بود، درباره تامین سوخت این رآکتور نیز صالحی معتقد است که کشور در آینده در آینده سوخت برای رآکتور جدید را تامین خواهد کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مکان این رآکتور گفت" قاعدتا رآکتور را در جایی می‌سازیم که برای تولید رادیوداروها و مصرف آن‌ها برای احتیاج بیماران موثر باشد. "

رئیس سازمان انرژی اتمی اشاره ای هم به عمر راکتور تهران کرده و معتقد است که حداقل تا 15 سال آینده این راکتور  به کار خود ادامه خواهد داد.  ظاهرا ساخت راکتورهای مشابه راکتور تهران از اولویت های مهم سازمان است. صالحی این کار را سهل‌ الوصول و طراحی آن را ساده می داند.

اما اولویت دیگر راه‌اندازی کارخانه تولید صفحه سوخت است؛ در این مورد نیز صالحی گفته که" از آن‌جایی که گلوگاه کار بر روی تولید صفحه سوخت است امیدواریم بتوانیم در چهار پنج سال آینده شاهد بهر‌برداری از این رآکتور و دیگر رآکتورها باشیم. "

وی معتقد است که ایران در بین کشورهای منطقه و جهان اسلام با داشتن حدود 50 سال تجربه در دانش و فن‌آوری هسته‌یی از توانایی‌های علمی و امکانات بسیار بیش‌تری برای تولید رادیو ایزوتوپ برخوردار است.  به این ترتیب اولویت دیگر سازمان متبوع او راه‌اندازی راکتورهای متعددی در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور برای تولید رادیوداروها  با هدف فروش و صادرات این داروها به کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی است. رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که در عرصه کاربردهای پزشکی هسته‌ای در کشور روز به روز بر تولید انواع رادیوداروها افزوده می‌شود اضافه کرده که "براساس قرارداد ملی به نام طرح ملی رادیو داروها که با معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری منعقد شده قرار است 20 فقره رادیودارو در ایران تولید شود."

اولویت دیگر سازمان انرژی اتمی ایران از زبان صالحی ارتقای اثرگذاری و فعالیت انرژی اتمی در عرصه صنعت ، کشاورزی و پزشکی است. او تاکید دارد که مردم از خدمات سازمان انرژی اتمی با خبر شوند.

اما جای پای قطع نامه بر برنامه ریزی های این سازمان هم دیده می شود چراکه صالحی تاکید دارد ایران نیز در برابر سیاست دوپهلوی غرب راهکاری دوگانه را در پیش خواهد گرفت؛  وی این راهبرد را در قدم اول گفت‌وگو از سر صدق و در قدم دوم پیشبرد تحولات هسته‌ای برای مقابله با فشارهای مخاصمان دانست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69407

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود SY ۱۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۶
    0 0
    آفرين فقط بوشهر را بالاغيرتا تا پايان 89 تموم كنيد