این کشور با مساحتی بالغ بر 10 هزار و400 کیلومتر مربع وجمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر در طول تاریخ معاصرشاهد فراز وفرودهای زیادی بوده است.
اهمیت لبنان برای غرب وامریکا دروجود تنوع طوایف آن و داشتن مرز مشترک با فلسطین اشغالی خلاصه می شود.
وجود 18 طایفه سیاسی ومذهبی در یک محدوده جغرافیائی کوچک که هر طایفه وقومیتی قدرت خود را از ورای مرزهای خود کسب می کند ،شرایط شکننده ای برای لبنان بوجود آورده است.
مارونی ها که یک میلیون نفر از جمعیت لبنان را تشکیل می دهند به نوعی به فرانسه متصل هستند تا جائی که مردم لبنان به طنزاز فرانسه به عنوان مادر مهربان " الام الحنون " یاد می کنند.
فرانسوی ها پس از استقلال لبنان در سال 1943 برای حفظ برتری جمعیتی مارونی ها نسبت به مسلمانان وشیعیان برنامه شیطنت آمیزی را تدوین کردند. از آنجائی که تا قبل از تشکیل مجلس اعلای شیعیان لبنان به ریاست امام موسی صدردر سال 1969 شیعیان در حاشیه قرار داشتند واز طوایف محروم لبنان بشمار می رفتند، فرانسوی ها از این محرومیت ها برای حفظ ساختارجمعیتی مارونی ها استفاده می کردند.
مسیونرهای مذهبی فرانسه در دهه های 40 تا 70 از قرن گذشته میلادی معمولا به روستاها وشهرهای شیعه نشین لبنان مراجعه می کردند ودر ازای دادن امتیازات جزئی ،شیعیان را به تغییر مذهب وگرایش به مسیحیت تشویق می کردند.
عمده امتیازاتی که به شیعیان داده می شد بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های فرانسه بود .
به این معنی که به فرزند هر خانواده شیعه که تغییر مذهب می داد یک بورسیه تحصیلی تا مقطع دکترا داده می شد .
به همین دلیل غالبا نام هائی مانند جرج سید هاشم ، پل سید عباس ، ادوارد عبدالمطلب و میشل حمزه در لبنان مشاهده می شوند که به سادگی می توان متوجه شد که این افراد در چنین شرایطی وصرفا برای بهره گیری از امتیازات تحصیلی ومادی تغییر مذهب داده اند.
اما از این عجیب تر، این است که اینگونه افراد علیرغم تغییر مذهب ظاهری ،عشق وعلاقه خود را نسبت به اهل البیت علیهم السلام حفظ کرده اند.
بسیاری از شعرای مسیحی مارونی که تحت چنین شرایطی تغییر مذهب داده اند زیباترین قصائد را در مدح مولای متقیان علی علیه السلام ودرمورد حادثه کربلا سروده اند واین نشان می دهد که عشق به ائمه اطهار در وجود آنان همچنان باقی است.
معمولا چنین خانواده هائی هر ساله در روزهای تاسوعا وعاشورا از بیروت شرقی که یک منطقه مسیحی نشین است به ضاحیه " حومه" بیروت می آیند وهم پای شیعیان به عزاداری وسینه زنی برای سیدالشهدا می پردازند.
طایفه دیگرموجود در لبنان مسلمانان سنی هستند که اغلب در شهر طرابلس ساکنند و رژیم عربستان تلاش می کند تا برای پیشبرد اهداف نا مشروع خود بر این طایفه تاثیر بگذارد.
دخالت آشکار عربستان سعودی در انتخابات سال گذشته پارلمان لبنان ومدیریت جریان های سیاسی سنی از سوی این رژیم نشانه نگرش این طایفه به فرا سوی مرزهای لبنان است.
دروزی ها ،علوی ها و اسماعیلی ها که به لحاظ جمعیتی در مرتبه پائین تری از شیعیان و سنی ها قرار دارند نوعا به سوریه متصل هستند.
به دلیل این که لبنان به عنوان دروازه خاور میانه تلقی می شود وبا فلسطین اشغالی هم مرز است میان بازیگران منطقه ای وبین المللی برای تاثیر گذاری بر لبنان رقابت شدیدی وحود دارد.
سیاستمداران جهان عرب تعابیر خاصی در مورد لبنان دارند که این تعابیر سیاسی ابعاد مهمی به شرایط سیاسی لبنان می بخشد .
از جمله این تعابیر این است که از لبنان به عنوان "عروس هزار داماد "یاد می شود .
همچنین گفته می شود" قدرت لبنان در ضعف این کشور نهفته است" و" لبنان آنقدر بزرگ است که نمی توان آن را بلعید و آنقدر کوچک است که نمی توان آن را تجزیه کرد".
لذا تعبیر لبنان ،عروس هزار داماد به جای تعبیر عروس خاور میانه پس از آغاز جنگ داخلی لبنان که از سال 1975 تا سال 1990 ادامه داشت، رواج پیداکرد ولبنان را از فاز یک کشورسیاحتی به فاز کشوری که مورد توجه بازیگران منطقه ای وبین المللی قرار گرفته ،وارد ساخت
نظر شما