ابوالفضل کریمی: هر سهشنبه و چهارشنبه صبح، مهندسان جستجوی شرکت گوگل در مورد الگوریتمهایی که قلب تجارت چند میلیارد دلاری این شرکت را تشکیل میدهد به گفتگو مینشینند. آنها در مورد تنظیمات کوچکی صحبت میکنند که هر سال نزدیک به 600 مورد را شامل میشود و باعث شده است سایت گوگل به عنوان محبوبترین موتور جستجوی جهان شناخته شود.
البته به گزارش تلگراف، این موقعیت ممتاز مسوولیتهای زیادی را هم برای این شرکت به همراه دارد. هر تغییر کوچک میتواند رفتار کاربران را به طور شگفتانگیزی تغییر دهد. موفقیت و مرگ و زندگی بسیاری از شرکتها در رتبهبندی آنها در نتایج جستجو نهفته است.
امیت سینگال مدیر تیم رتبهبندی در این باره گفت: «ما با این مسوولیتها با کمک قوانین بسیار دقیق کنار میآییم. تمام رتبهبندیها به صورت الگوریتمی انجام میگیرد و تمرکز اصلی روی منفعت کابران است نه اهداف تجاری یا تبلیغاتی. در حقیقت ما با خود میپرسیم آیا ممکن است یک شرکت که نمیخواهد جزئی از سیستم گوگل باشد با تغییراتی که ما اعمال میکنیم دچار آسیب شود؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، ما این تغییر را انجام نمیدهیم».
هفته گذشته گوگل اعلام کرد که نگاهی جدید به وب را پیادهسازی کرده است. این طرح جدید که کافئین نام داردریال به این صورت است که این شرکت به طور مدام در وب حرکت کرده و در زمان واقعی ایندکس تولید میکند. این بدان معناست که عبارات جستجوی کاربران همیشه با نسخه جدیدی از اینترنت مقایسه میشود، نه با نسخههایی که ممکن بود قدمتی تا دو هفته داشته باشند.
گوگل هر روز بیش از 400 میلیون نتیجه جستجو را مدیریت میکند و به همین دلیل تاثیر این شرکت بسیار بزرگ خواهد بود. در حالی که این شرکت به داخل نقشهها، تلفنهای همراه، فهرست املاک و سرمایهها و نرمافزارهای اداری هم نفوذ پیدا کرده، جستجو و محاسبات ریاضی پشت آن است که قلب تجارت بسیاری از صنایع و شرکتها را تشکیل میدهد.
یودی مانبر، نایبرئیس مهندسی این شرکت و شخصی که 20 سال است در مورد جستجو در حال مطالعه است، در این باره گفت: «انتظارات مردم افزایش یافته است. ده سال پیش اگر شما به دنبال چیزی بودید و آن را پیدا میکردید، بسیار تحت تاثیر قرار میگرفتید. اما امروزه اگر شما به سرعت خواسته خود را پیدا نکنید، تصور میکنید که یک چیزی مشکل دارد. این تغییرات در مورد صنعت هوایی نزدیک به یک قرن طول کشید».
تغییرات انجام شده با افزایش فوقالعاده قدرت محاسباتی و کاهش هزینهها برای ذخیرهسازی اطلاعات صورت میگیرد. اما انقلاب گوگل در اصل با کار کردن روی روشی است که کیفیت محتوای وب را میسنجد. در این روش با نگاه کردن به تعداد افرادی که به صفحات وب متصل شدهاند، مشخص شود که چه نتایجی باید در اولین مراتب برای کاربر نشان داده شود.
ابداع دیگری هم که در این روش صورت گرفته است پیشبینی جستجوهای بعدی کاربران است. به این ترتیب هنگامی که شما عبارت "London Tube" را جستجو میکنید، در پایین صفحه نتایجی هم برای "London Eye" یا "London City Airport" هم خواهید دید، چرا که بعد از پردازش حجم عظیمی از اطلاعات گوگل میداند که این عبارتها بعد از جستجوی اول به ترتیب در این سایت جستجو خواهند شد.
البته باید بدانید که هر روز یک ششم از ترافیک جستجوها کاملا جدید هستند و به همین دلیل این فرآیند باید به طور پویا و همیشه در حال انجام باشد.
نظر شما