در میان چهره ها و شخصیت های تاریخی که هر کدام به نحوی نام خود را با اختراع یا اثری هنری جاودانه کردهاند نام «لئوناردو داوینچی» یکی از معروفترین آنها محسوب می شود و این نام در میان ایتالیایی ها و شاید تمام مردم جهان دارای اهمیت و جایگاه هنری - علمی است.
هنوز بعد از گذشت سالها از مرگ داوینچی، نقاشی ها و طراحیهای فنی - مهندسی این نقاش و دانشمند ایتالیایی، در هالهای از ابهام قرار دارد به طوری که هر کسی برداشتی از آن می کند. در این میان «استفان کلین» در کتابش به زبان آلمانی هیچگونه برداشت و تفسیر شخصی از آثار داوینچی ندارد بلکه به جای آن پرتره ای تازه از چهره این نقاش ایتالیایی می کشد که شاید به پرتره های تفسیری گذشته شباهتی نداشته باشد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از واشنگتن پست، در این کتاب با عنوان «میراث داوینچی: چگونه داوینچی دنیا را دوباره تصور کرد» که توسط «شلی فریچ» به انگلیسی ترجمه شده است، نویسنده با اشاره به این موضوع که نقاش و مخترع بودن داوینچی مسئله ای عادی است که همه درباره آن مطالب گوناگونی نوشته اند، معتقد است تا امروز هر کسی که خواسته درباره وی اظهار نظر کند بیشتر درباره رمز و راز نقاشی های وی سخن گفته ولی کلین بیشتر توجه خود را روی طبیعت گرایی داوینچی متمرکز کرده است.
او می خواهد بداند چگونه یک نقاش عصر رنسانس می تواند با نگاهی فراتر از عصر خود ابزاری را اختراع کند که با استفاده قسمت های مختلف بدن انسان و ماشین ها به درونمایه طبیعت بنگرد.
نویسنده در واقع می خواهد بداند که داوینچی چگونه اشیاء و اجسام را با قسمت های مختلف بدن هماهنگ و در ارتباط می دیده و مقایسه می کرده است. وی برای این منظور با محققان و کسانی مصاحبه می کند که از روی طرحهای داوینچی اقدام به ساخت ماشین ها و دستگاههای مختلف کردهاند و حتی برای این کار از مکان هایی بازدید کرده است که داوینچی در آنجا آزمایشهای خود را انجام می داده است. کلین درباره اختراعات داوینچی مثل ساعت آبی با مهندسان و طراحان فنی کشورهای مختلف مصاحبه و مشورت کرده و بخشی از کتاب خود را نیز به انعکاس نظرات و نتایج تحقیقات خود اختصاص داده است.
کتاب کلین را می توان سفرنامه ای زنده به اعماق آثار و اختراعات داوینچی و بررسی تحلیلی آثار وی از نگاه طبیعت گرایانه خطاب کرد. وی با بیان اینکه دقت نظر داوینچی به طبیعت و مخلوقات الهی او را ماندگار کرده است، می نویسد: «تمام یادداشت های داوینچی پر از مطالبی است که انعکاسی از جزئیات محیط اطرافش را تشکیل می دهد و در حقیقت تمام آنچه که داوینچی می نوشته و می کشیده، توجه عمیق وی به جزئیات محیط زندگی خودش بوده است، چیزی که از سوی آدم های دیگر دیده نمی شود یا مورد توجه قرار نمی گیرد. درک داوینچی از طبیعت فوق العاده بود به طوری که حتی نوع حرکت بالهای یک سنجاقک از نگاه تیزبین او دور نمی ماند و حتی از توجه به جریان آب از روی سنگها به سادگی نمی گذشت».
نظر شما